کد خبر: 4255
تاریخ انتشار: 23 مهر 1395 - 17:10
بررسی حل بحران سوریه با گزینه نظامی
مقام های مطلع آمریکایی می‌گویند اوباما یک روز پیش از نشست ۶ جانبه لوزان در خصوص گزینه نظامی حل بحران سوریه با مشاوران سیاست خارجی خود نشستی مشورتی برگزار کند

به گزارش گروه بین‌الملل فراتاب یک مقام آمریکایی اعلام کرده که انتظار می‌رود «باراک اوباما» رئیس‌جمهور آمریکا فردا (جمعه) در خصوص گزینه نظامی حل بحران سوریه با مشاوران سیاست خارجی خود نشستی مشورتی برگزار کند.

آنطور که رویترز گزارش داده، در این نشست، علاوه بر گزینه‌ نظامی، «گزینه‌های دیگر» هم بررسی می‌شود؛ گزینه‌هایی که توضیح شفافی در خصوص آنها در دست نیست.

بر اساس این گزارش، برخی از مقامات بلندپایه آمریکایی گفته‌اند که اگر آمریکا قوی‌تر در عرصه بحران سوریه ظاهر نشود، نفوذ باقی‌مانده بر روی «معارضان میانه‌رو و متحدان عرب، کرد و ترکیه‌ای خود را از دست می‌دهد.

اخبار این نشست و توصیه‌های اطرافیان اوباما برای «نمایش قوی‌تر» در سوریه در حالی به رسانه‌ها درز کرده که یک روز پس از آن یعنی شنبه، وزرای خارجه ایران، آمریکا، روسیه، ترکیه، عربستان سعودی و شاید قطر در لوزان سوئیس جمع می‌شوند تا راه‌حل‌های سیاسی بحران سوریه را بررسی کنند.

یک مقام آمریکایی آگاه که نمی‌خواسته نامش فاش شود، به خبرنگار رویترز گفته که گزینه‌های روی میز اوباما و مشاورانش در نشست فردا، عبارتند از «حمله هوایی به پایگاه‌های ارتش سوریه، انبار مهمات و سامانه‌های ضدهوایی» ارتش این کشور جنگ‌زده.

این مقام آگاه گفته که با توجه به استقرار نیروهای روسی و سوری در پایگاه‌های مشترک، این گزینه، خطر حمله به نیروهای ارتش روسیه و رویارویی مستقیم با مسکو را در بر دارد و اوباما مایل به قبول چنین ریسکی نیست.

این مقام آگاه با توجه به این مخاطرات، گفته که احتمالاً از نشست فردا، گزینه نظامی بیرون نمی‌آید و آمریکا به ارسال تسلیحات پیشرفته برای معارضان سوری اکتفاء می‌کند؛ موشک‌های دوش‌پرتاب البته در این تسلیحات جایی نخواهند داشت زیرا آمریکایی‌ها می‌ترسند روزی علیه هواپیماهای خودشان مورد استفاده قرار گیرد.

منبع:خبرگزاری دانشجو     

نظرات
آخرین اخبار