سیاست خارجی نامزدهای انتخابات 2016 آمریکا | فراتاب
کد خبر: 4249
تاریخ انتشار: 20 مهر 1395 - 12:49
معصومه فاریابی
انتخاب رئیس جمهور آمریکا یعنی فرمانده عالی که باید در مورد بزرگترین موضوع دنیا جنگ و صلح تصمیم بگیرد، بین انزوا طلبی و تعامل کدام را انتخاب کند و چگونه از مردم آمریکا حراست کند و آیا این حراست به متحدین آمریکا هم گسترش می یابد یا نه؟

فراتاب-گروه بین الملل: سیاست خارجی به ندرت وزنۀ تعیین کننده ای درانتخابات ریاست جمهوری آمریکاست اما انتخابات 2016 عکس این موضوع رانشان می دهد بر اساس نظر سنجی موسسه PIO درژانویه 2016 اقتصاد و تروریزم هر دو به یک میزان ازتعیین کننده ترین موضوعات سیاست خارجی هستند که نگرانی اصلی 75درصد از پاسخ دهندگان به نظر سنجی بود. انتخاب رئیس جمهور آمریکا یعنی فرمانده عالی که باید در مورد بزرگترین موضوع دنیا جنگ و صلح تصمیم بگیرد، بین انزوا طلبی و تعامل کدام را انتخاب کند و چگونه از مردم آمریکا حراست کند و آیا این حراست به متحدین آمریکا هم گسترش می یابد یا نه؟ کاندیداها درسیاست خارجی براساس سیاست خارجی حزب عمل می کنند و این راحترین کار است. کلینتون کاندیدی متعارف و ترامپ غیر متعارف است . متعارف از نطر ایدئولوژی و برنامه سیاست خارجی ، مبارزات انخاباتی، سابقۀ رای او در مواضع قبلی در سیاست خارجی: خط مشی کلینتون حفظ وضع موجود در مواضع اوباما ولی تندتر است و به جای توجه به آسیا به اروپا توجه دارد بدون فراموش کردن چین. او مورد تنفر جمهوری خواهان است و در هر موضوعی باید با کنگره جمهوری خواه بجنگدد ترامپ از این جهت غیر متعارف است که بر موضوعات داخلی تمرکز دارد و در سیاست خارجی بدون موضع عملی شعار تند می دهد. چون اساساٌ طرحی ندارد باید وابسته به نهاد و مشاور بماند.هیلاری کلینتون از اجماع سیاست خارجی بعد از جنگ سرد می آید، اوطرفدار نظم لیبرال بین الملل است که در آن آمریکا بزرگترین مسئولیت را برای پیش برد و اعمال هنجارهای بین المللی دارد. او غیر منطقی حرف می زند مثلاٌ گفته بود تعرفه بر روی کالای چینی باید 45 درصد بشود. معاون دانشگاه فوران در امور بین الملل ترامپ را احمقی می داند که از سادگی مردم آمریکا سواستفاده می کند. چین باید ازروی کار آمدن این احمق استقبال کند چون مانند جرج دبلیو بوش به جایگاه آمریکا درجهان ضربه می زند دولت ترامپ همان مسیر بوش در عراق را طی می کند حمله آمریکا باعث شد چین سریعتر رشد کند اگر آمریکا رئیس جمهوری داشته باشد که به پاناما، کره شمالی و ویتنام حمله کند به چین امکان می دهد تا موقعیت ابرقدرتی پیداکند چون آمریکا خود را تضعیف می کند. ترامپ باعث می شود پل ایجاد شده با آمریکا لاتین توسط اوباما با همدیگر ازبین برود. کاردسو رئیس جمهور قبلی برزیل می گوید اگر ترامپ روی کار آید آمریکای لاتین به چین نزدیک می شود به گفته وی انتخاب ترامپ فاجعه جهان است.



هیلاری کلینتون

هیلاری کلینتون از اجماع سیاست خارجی بعد از جنگ سرد می آید، اوطرفدار نظم لیبرال بین الملل است که در آن آمریکا بزرگترین مسئولیت را برای پیش برد و اعمال هنجارهای بین المللی دارد. او تنها کاندیدی است که مبحث سیاست خارجی را به مناظره انتخاباتی وارد کرده است و همان طور که گفته شد به طور کلی دنباله روی رهیافت اوباما خواهد بود و اجماع فعلی در سیاست خارجی را ادامه خواهد داد و ضمن همسویی با اوباما می خواهد استراتژی خود را نیز به رای دهندگان نشان دهد که این موضوع به رای دهنده کمک می کند تا ارزیابی روشنی نسبت به سیاست ها و شعارهای وی داشته باشد. او در سیاست خارجی و امنیت ملی تند عمل می کند و اغلب به فردی تندرو مشهور است که اورا یک دموکرات جنگ طلب می دانند.

 
ترامپ

ترامپ به دنبال یک تغییر رادیکال یا حداقل یک تغییررادیکال غیر قابل پیش بینی است. ترامپ بیشتر متمرکز بر تقسیم هزینه های نظامی به سبک خودش است. او می خواهد سیاست ها یش نه فقط به دشمن بلکه به رقبا و دوستان نیز دیکته گردد او یک دیپلماسی تقابل جویانه را دنبال خواهد کرد و به کاربرد نیروهای مسلح در دنیا شدیداٌ توجه دارد. ترامپ از مهاجرت و آزادی سلاح که ازمسائل اصلی جامعه آمریکا است به نفع خود استفاده می کند. او خود را هری ترومن می داند.

 

خاورمیانه
اگر چه دورۀ هژمونی جهانی ایالات متحده روبه پایان است اما خاورمیانه همچنان بیش از پیش تحت تاثیر این امپراطوری رو به افول است به همین دلیل در تمامی گوشه های خاورمیانه این انتخابات با دقت مورد توجه است. ترامپ بدون هیچ پیش شرطی از اسرائیل حمایت می کند. او از جنگ آمریکا در لیبی به عنوان فاجعه صحبت می کند وی می گوید در سوریه از گروه هایی که نمی شناسیم حمایت می کنیم و آنها را تهجیز می کنیم این گروه ها دشمنی بیش نیستند. او در جنگ علیه داعش از حمله نظامی مستقیم و سرباز کم و کار اطلاعاتی قوی و دخالت ناتو یاد می کند.
او در دوم می 2016 گفت اجازه نمی دهد ژنرال ها با رسانه ها صحبت کنند چون آنها از نقطه ضعف سخن می گویند. وی می گوید صدام خیلی بد بود اما جنگ علیه عراق اشتباه بود صدام تروریست ها رو کشت امروز عراق بهشت تروریست ها شده است (5 جولای 2016) او در 11 آوریل همین سال گفت باید از ورود مهاجرین از مناطقی چون تاریخ اثبات شده ای از تروریزم علیه آمریکا و اروپا و متحدین آنها دارند تا زمانی که ندانیم چگونه با این تهدید مقابله کنند نباید اجازه ورود دهیم. او مدافع شدید شکنجه است. او مدعی است اگر قذافی امروز بر لیبی حاکم بود وضعیت بهتری داشتیم. دیوید اسمیت می گوید بسیاری همچنان فکر می کنند اگر مردمی هشت سال قبل یک رئیس جمهور سیاه انتخاب کردند امروز فردی که ضد مکزیکی ها و ضد مسلمانان است را انتخاب نخواهند کرد.
ترامپ به دنبال یک تغییر رادیکال یا حداقل یک تغییررادیکال غیر قابل پیش بینی است. ترامپ بیشتر متمرکز بر تقسیم هزینه های نظامی به سبک خودش است. او می خواهد سیاست ها یش نه فقط به دشمن بلکه به رقبا و دوستان نیز دیکته گردد او یک دیپلماسی تقابل جویانه را دنبال خواهد کرد و به کاربرد نیروهای مسلح در دنیا شدیداٌ توجه دارد.هیلاری مدافع جنگ در لیبی بود، ولی تبعات فاجعه بار مداخله نطامی آمریکا در لیبی را نمی‌پذیرد او در مورد مرگ قذافی گفت: ما آمدیم دیدیم او مرد. رای او بود که مداخله نطامی در لیبی را پیش برد با این حال بسیار متأسف است که در گذشته به جنگ و اشغال عراق رای داده است.و در مورد مسئله فلسطین در جایی گفته اگر عرفات در اواخر دهه 90 پیشنهاد همسر من مبنی بر طرح پذیرش نخست وزیر را می پذیرفت 15 سال قبل دولت فلسطین داشتیم. اکنون او حامی شکست دادن دشمن یعنی داعش است و معتقد است بایستی حامیان داعش شناخته شود و مسیر جدب نیروی آن متوقف گردد و باید ویزا برای کسانی که ظرف پنج سال گذشته به مناطق تحت اشغال داعش سفر کرده اند محدود شود. او کنترل بیشتر مرزها را به جای بستن آن پیشنهاد می دهد. او بر بکار گیری مجدد نیروی نظامی علیه داعش تأکید دارد کلینتون در بکارگیری نیروی نظامی درخارج از اوباما تند تر است. و خواهان همکاری با مجموعه های مسلمان آمریکایی برای مقابله با رادیکالیسم خانگی است، و اکنون او در سوریه اوضاع را وخیم می کند او کار خود را با " منطقۀ امن" آغاز می کند همانطوری که درلیبی عمل شد.هیلاری بی ثبات سازی ، هرج و مرج و تروریزم را پیش خواهد برد بنابراین با هر معیاری ترامپ به اندازۀ هیلاری بد نخواهدبود اما هیلاری دنیا را دریک نظم چند قطبی قرار می دهد از سوی دیگر سوریه برای روسیه ، ایران و چین تبدیل به خط قرمز شده است هدف این است که یک بار و برای همیشه به جاه طلبی های آمریکا پایان داده شود دراین منظر سئوال اساسی در منطقه این نیست که کدام رئیس جمهور چه برنامه اقتصادی دارد منطقه می پرسد کدام یک کمتر با ما می جنگد البته در بین نخبگان و لیبرال ها چنین نیست بدین صورت هیلاری برای منطقه بدترین است . این می شود که اگر جنگ طلبی مثل هیلاری بیاید درمنطقه چه خواهد شد؟ در قطب مقابل آنچه آزار دهنده است نژاد پرستی ترامپ است منطقه خاورمیانه از هر جهت بهم ریخته است وبیش از نیمی از24 کشور منطقه مورد حمایت آمریکا می باشد.
علی رغم شکست ها درافغانستان و عراق اوهمچنان مداخله نظامی را گزینه خوبی می داند. او در خاورمیانه قوی ترظاهر می شود. بنابراین با حفظ اصول سیاست خارجی اوبا ما در جاهایی مداخله نظامی خواهد کرد. او مدافع ناتو و حضور آمریکا درآن است و به نقش ناتو در افغانستان و پشتیبانی ناتو از آمریکا بعد از یازده سپتامبر اشاره می کند.

 


ایران
هر دو کاندید مواضع تندی علیه ایران دارند. هیلاری در کنفرانس مربوط به ای پک گفت: تحریکات ایرانی، مثل آزمایش موشک های بالستیک غیر قابل قبول است و باید سریعاٌ ومحکم پاسخ داده شود. او ادامه داد" ایالات متحده می بایستی همچنین تحریم های جاری را اعمال کند و تحریم های جدیدی که نیاز است بر روی ایران و سپاه پاسداران برای دخالت در تروریزم، انتقال غیر قانونی سلاح، نقض حقوق بشر و دیگر رفتارها مثل حملات سایبری.
ترامپ هم در کنفرانس اپیک صحبت کرد و گفت اولویت اول من خنثی کردن این توافق فاجعه آمیز است. من در امر تجاری مدت طولانی بوده ام می دانم معامله کردن را و این یک فاجعه است برای آمریکا ، اسرائیل و تمامی خاورمیانه وما به یک کشور حامی تروریزم پاداش دادیم. این 150 ملیارد دلار و مطلقاٌ هیچ چیزی در ازاء آن نگرفتیم. من این توافق را تقریباٌ جزیی تر از هر کسی خوانده ام این توافق در اصل فقط چیزی بیش از 50 ملیارد دلار از درآمدهای نفتی ایران در بانک های خارجی را آزاد کرد.
ترامپ در کتاب خویش در سال 2011 تحت عنوان زمان سخت گیر شدند نوشته بود: هدف اساسی آمریکا باید نابودی جاه طلبی هسته ای ایران باشد باید برنامه هسته ای ایران با هر وسیله و همه ابزارها نابود شود. چون ایران از سلاح هسته ای یا استفاده می کند یا در اختیار ترورئیست ها قرار می دهد وی معتقد است رئیس جمهور امریکا می بایستی از انجام معامله با ایران پرهیز می کرد. او به گونه ای سخن می گوید گویی اوباما تسلیم ایران شده است. یک دیپلمات در وین گفته است اگر ترامپ این توافق را پاره کند یک فاجعه بزرگ است

ترامپ در کتاب خویش در سال 2011 تحت عنوان زمان سخت گیر شدند نوشته بود: هدف اساسی آمریکا باید نابودی جاه طلبی هسته ای ایران باشد باید برنامه هسته ای ایران با هر وسیله و همه ابزارها نابود شود. چون ایران از سلاح هسته ای یا استفاده می کند یا در اختیار ترورئیست ها قرار می دهد وی معتقد است رئیس جمهور امریکا می بایستی از انجام معامله با ایران پرهیز می کرد.

 

یک گروه در آمریکا وجود دارد که معتقدند توافق هسته ای با ایران پایه یک رابطه با ثبات بین دو کشور است و رئیس جمهور بعدی باید ارتباط با جمهوری اسلامی را در اولویت قرار دهد قائم مقام افک یکی ازآنها ست فرض این عده همان طوری که سوزان ملونی می گوید این است که در شرایط موجود جمهوری اسلامی ایران در امن ترین و مستحکم ترین موقعیت خود پس از انقلاب است و این اساساٌ ناشی از سیاست دولت اوبا ما و راهبرد وی نسبت به ایران می باشد انتخابات 2013 جمهوری اسلامی نیز یک رفراندوم بود برا ی آینده برنامه هسته ای ایران و آیندۀ سیاست خارجی آن کشور بروس رایدل رئیس پروژه اطلاعات در موسسه برو کنیز معتقد است چشم اندازی برای بهبود رابطه ایران و عربستان دیده نمی شود این رقابتی پیچیده با ریشه های عمیق است که راه حل ساده ای ندارد. 

کلینتون از توافق هسته ای دفاع می کند و معتقد است اگر توافق نقض شود حاوی این پیام به دنیا است که رئیس جمهور ما نمی تواند در سیاست خارجی کاره ای باشد و این برای اعتبار آمریکا خوب نیست. این قوانین بایستی با شدت و حدت اعمال شود . او در مورد برنامه هسته ای ایران رهیافت بی اعتمادی، اما راستی آزمایی و برای اعمال معاهده در صورت نیاز تحریم بیشتر یا اقدام نظامیاو یک استراتژی پنج قسمتی برای ایران دارد.


1: تعمیق بخشیدن تصور آمریکا برای امنیت اسرائیل با پشتیبانی دفاعی بخصوص در بحث تونل ها و دفاع موشکی
2: تاکید مجدد بر اینکه خلیج فارس از منافع حیاتی آمریکا است. حضور نظامی آمریکا در آن باید مستحکم باشد؛ باز نگه داشتن تنگه هرمزباید باز نگه داشته شود و همکاری امنیتی با شورای همکاری خلیج فارس افزایش یابد.
3: مقابله با جنگ های نیابتی ایران در دیگر کشورها و همکاری دادن کشورهایی مثل ترکیه، قطربرای مقابله با آن
4: مقابله با نقض حقو ق بشردر ایران
5: کار با کشورهای عربی به منظور ایجاد استراتژی همه جانبه منطقه ای ، دوستی با عربستان برای او در مقابله با داعش، خنثی کردن نقش ایران و ثبات بخشیدن به منطقه نقش محوری دارد.او حامی کشورهای عربی خلیج فارس در برابر تعدی ایران است.

روسیه
در انتخابات 2012 در آمریکا روسیه حداکثر یک موضوع جانبی بود، ولی در انتخابات کنونی یک مسئله اساسی هست. روسیه به دلیل درآمد نفت بنیه نظامی خود را تقویت کرده و کریمه را ضمیمه نموده است. تحریم روسیه و تقویت حضور نظامی آمریکا در اروپا پس از 25 سال تعدیل آرام و کاهش قیمت نفت به خسارت جدی روسیه منجر شده است. چهار موضوعی که در سیاست آمریکا نسبت به روسیه پس از انتخابات برجسته خواهد بود اوکراین ،ایران ، سوریه و سلاح هسته ای است. رئیس جمهور بعدی کارش در همکاری با روسیه این است که ایران به تعهداتش در برجام عمل کند. در سوریه تنها پایگاه خارج از محدودۀ شوروی سابق در ترتوس است که از اسد حمایت می کند اما برای محو سلاح شیمیایی با آمریکا همکاری می کند. در سوریه حملات روسیه علیه گروه های حامی آمریکاست. روسیه اگرچه اعلام کرده است که از سوریه خارج شده است ولی همچنان از اسد حمایت می کند. با توجه به تعهدات سیاسی و نظامی روسیه به حکومت بشار اسد ناچاراٌ آمریکا در سوریه لاجرم باید با روسیه همکاری نماید. برخلاف ترامپ که عقب نشینی اصولی را درمورد روسیه مطرح می کند کلینتون تقویت حضور نظامی آمریکا در اروپا را برای بازدارندگی روسیه پیشنهاد می‌دهد.
سابقه نظرات وی در سنا نشان می دهد او موضعی تندتراز اوباما علیه روسیه دارد. در سال 2008 بعد از جنگ روسیه با گرجستان لایحه خبرنگاران در روسیه مطرح کرد. محکوم کردن رفتار روسیه درهنگام ترک وزارت خارجه هم به اوباما توصیه کرد سیاست سخت تری علیه پوتین اتخاذ کند او تقویت ناتو علیه روسیه را در حوزه های نفودی مثل اوکراین مطرح نمود. درمناظره انتخاباتی هم تقویت موضع ناتو در برابر مخالف پوتین در شرق را مطرح کرده است: تنبیه روسیه . او در سنا قطعنامه ای را هدایت کرد که از عضویت اوکراین و گرجستان در ناتو حمایت می کرد. او از این حیث می تواند رای های خنثی را به نفع خویش جذب کند مواضع هیلاری به جمهوری خواهان نزدیک است . تاکید بیشتر بر نقش آمریکا در آسیا درقبال ظهور چین ودرمقابل روسیه، ایران و کوبا دارد و در صورت امکان خواهان تعامل دیپلماتیک برای حل مشکلات با رقبا است. دردنیا مسکو تنها جایی است که در آن ترامپ یک پدیده مثبت دیده می شود. و پوتین او را خیلی باهوش می داند. الکسی پوش کیوف از مقامات بالای پارلمان روسیه رهیافت عمل گرایانه ترامپ در امور بین الملل را تمجید کرد و ابراز تمایل کرد که با او دیدار کند. او مثل اوبا ما ایدئولوژیک نیست او نگرش تجاری دارد.کلینتون گفته است اگر ترامپ بیاید در کرملین جشن گرفته می شود. تجربۀ ترامپ در سیاست خارجی صفر است او راهبرد قدرتمندی را مطرح می کند که شعار خوبی است ولی به سیاست تبدیل نمی شود او در پست های عمومی هیچ تجربه ای ندارد از جمله در سیاست گذاری. مشاورین وی هم نظامی و فرماندهان هستند. بنابراین دنیا نسبت به سیاست خارجی او ابهام اساسی دارد او درمورد داعش مدعی است که حتی خانواده های اعضای داعش را نیز تعقیب می کند او برعکس اوبا ما چین را بزرگترین سوء استفاده کننده از آمریکا می داند. او گرچه از ناتو حمایت می کند ولی از افزایش نیرو در حاشیه شرقی ناتو سخنی نگفته است. اواز سیاست اوباما دراوکراین انتقاد می کند اما نمی تواند چشم انداز خویش را باتوجه به مواضع اروپا روشن کند او از همکاری با پوتین، بخصوص در مورد جنگ علیه داعش سخن گفته است و پوتین را رهبری قوی خطاب کرده است.

 

معصومه فاریابی (کارشناس ارشد روابط بین الملل)

باز نشر این مطلب با ذکر منبع «فراتاب» بلامانع است

 

نظرات
آخرین اخبار