کد خبر: 423
تاریخ انتشار: 9 اسفند 1394 - 21:15
در حال و هوای شمارش ارآء
نتایج مقدماتی مجلس خبرگان در تهران بیانگر تفوق رفسنجانی و روحانی است.

فراتاب ـ

رفسنجانی: به هماهنگی نیاز داریم

هاشمی رفسنجانی در آخرین نشست مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت به هماهنگی مثال‌زدنی نیاز داریم که این انتخابات طلیعه و مقدمه آن بود: «چون هر چه بود و هر چه شد، تمام شد و نباید به مباحث اختلاف برانگیز دامن زده شود زیرا دوران پس از انتخابات دوران تلاش برای ساختن کشور است.»

رفسنجانی حضور ۳۲ میلیون نفری و مشارکت بیش از ۶۰درصدی را سرمایه ارزشمندی برای نظام خواند.

لغو بازدید رفسنجانی از ستاد انتخابات

خبرگزاری مهر می‌نویسد قرار بود هاشمی رفسنجانی عصر شنبه از ستاد انتخابات کشور بازدید کند و به همین منظور محمدحسین مقیمیز معاون سیاسی وزیر کشور برای استقبال از او به ستاد رفت اما پس از دقایقی اعلام شد که بازدید او از این محل لغو شده است: «این در حالی بود که ماشین او وارد ساختمان وزارت کشور شده بود.» خبرگزاری تسنیم نیز نوشته است که رفسنجانی پس از چند دقیقه توقف در برابر ستاد انتخابات، از تصمیم خود منصرف شد. مهر در عنوان این گزارش نوشته است: «میهمان فاطمی برگشت.»

مشخص شدن سرنوشت یک سوم کرسی‌ها

نتایج مربوط به ۹۹ کرسی مجلس اعلام شده‌اند. فهرست "امید" که مورد حمایت اصلاح طلبان بود ۲۴ کرسی، فهرست اصولگرایان ۲۱ کرسی و کاندیداهای مستقل۲۶ کرسی را به دست آورده‌اند.

فهرست "صدای ملت" متعلق به علی مطهری، توانسته‌ است هفت نامزد علیحده خود را راهی مجلس کند. تعدادی از کاندیداهای این فهرست، هم‌زمان درلیست اصلاح‌طلبان هم بودند.

نمایندگان زن: بین ۱۲ تا ۱۸ نفر

خبرگزاری مهر می‌نویسد، با توجه به مسجل شدن راهیابی پنج زن به مجلس از حوزه‌های کرمان، قزوین، نیشابور، کنگان و مبارکه و راهیابی چهار زن دیگر به دور دوم رقابت‌ها، حضور دستکم ده زن در مجلس دهم قطعی است. مهر نوشت: «با توجه به حضور حداقل ۵ زن در هر یک از فهرست‌های ۳۰ نفره، می‌توان انتظار داشت این تعداد نیز از حوزه تهران به مجلس دهم راه یابند. همچنین از آنجا که در فهرست پیشتازان حوزه انتخابیه مشهد نام یک زن دیده می‌شود، می‌توان احتمال داد که مردم مشهد نیز پس از دوره نهم که تمامی منتخبان مرد بودند، بار دیگر به یک زن اعتماد کنند.»

مهر پیش‌بینی حضور ۱۲ تا ۱۸ زن در مجلس دهم را منطقی دانسته است. در مجلس نهم ۹ زن نماینده حضور داشتند. بالاترین رقم نمایندگان زن مربوط به مجلس پنجم است با ۱۴ نماینده.

دور دوم: نیمه دوم فروردین یا نیمه اول اردیبهشت

رحمانی فضلی، وزیر کشور گفت تاریخ احتمالی برگزاری مرحله دوم انتخابات مجلس نیمه دوم فروردین یا نیمه اول اردیبهشت ۹۵ خواهد بود. او در مورد زمزمه انتقال جمعیت به شهر تهران تاکید کرد که انتقال از شهری به شهر دیگر در مرحله اول انتخابات مجاز است اما اگر این کار سازماندهی شده باشد تخلف است: «جز سه مورد ما دیگر موردی در این باره نداشتیم که در این مورد در منطقه حسن آباد بود و پلیس راه اتوبوس‌ها را باز گرداند.»

وزیر کشور اعلام کرد که رهنورد و موسوی رای دادند اما در مورد کروبی چنین نشد چون ساعت رای‌گیری تمام شده بود. خانواده مهدی کروبی اعتراض کرده‌اند که با وجود سه مرتبه تمدید زمان رای‌گیری، صندوق سیار به محل حصر او برده نشد.

سوادکوه: بالاترین نرخ مشارکت

استاندار مازندران گفت سوادکوه شمالی با ثبت بیش از ۹۸درصد مشارکت، رکورد مشارکت در کشور را رقم زده است. خبرگزاری ایسنا به نقل از ربیع فلاح جلودار نوشت: «در مازندران دو میلیون و ۲۳۵هزار نفر واجد شرایط رای دادن بودند و میانگین مشارکت در استان ۷۲ درصد برابر با یک میلیون و ۷۴هزار نفر بوده است.

 

منبع: دویچه وله

مطالب مرتبط
نظرات
آخرین اخبار