کد خبر: 4228
تاریخ انتشار: 17 مهر 1395 - 17:19
روحاني در جمع انديشمندان و نخبگان مالزي مطرح كرد:
روحاني مبارزه میدانی با تروریسم تکفیری، کمک مؤثر به صلح، آتش بس و کمک رسانی انسان دوستانه به مردم، عدم تجزیه کشورها و تغییر مرزهای جغرافیایی و تکیه بر صندوق رای و حاکمیت مردم در اداره کشورها را چهار اصل سیاست منطقه ای ایران اعلام کرد.

به گزارش فراتاب به نقل از ايرنا، حسن روحانی، رئیس جمهوری كشورمان صبح شنبه در نشست صمیمانه جمعی از نخبگان دانشگاهی، اندیشمندان و تحلیلگران رسانه ای مالزی، مبارزه میدانی با تروریسم تکفیری، کمک مؤثر به صلح، آتش بس و کمک رسانی انسان دوستانه به مردم، عدم تجزیه کشورها و تغییر مرزهای جغرافیایی و تکیه بر صندوق رای و حاکمیت مردم در اداره کشورها را چهار اصل سیاست منطقه ای ایران اعلام کرد.

رئیس جمهوری اسلامی در دومین روز از سفر خود به مالزی تاکید کرد: اگر کمک و نقش ایران نبود، امروز شاهد یک گروه به نام داعش نبودید، شاهد دولت بزرگ داعش در سوریه و عراق بودید و منطقه با جنگی بزرگ مواجه می شد که پایانی نداشت.
دکتر روحانی با تاکید بر اینکه این جنگ حتی می توانست به جنگ بزرگتر در سطح بین المللی منجر شود، خواستار همکاری دنیای اسلام در این زمینه شد.
رئیس جمهوری اظهارداشت: ما معتقدیم تروریسم امروز یک معضل در منطقه ما است و باید با تروریست های تکفیری در کل منطقه مبارزه شود و نباید اجازه دهیم این راه غلط و کشتار و آدم کشی در منطقه ما ادامه یابد و باید جلوی این فاجعه را بگیریم.
دکتر روحانی درباره ضرورت تلاش برای صلح و آتش بس نیز گفت: باید در یمن و سوریه آتش بس برقرار شود و کمک های انساندوستانه سریع در اختیار مردم آن کشورها قرار گیرد. در منطقه نباید مرزهای جغرافیایی تغییر کند، تجزیه کشورها غلط و خطرناک است و می تواند مشکلات را چند برابر کند و جنگ های منطقه ای را دامن بزند. باید حاکمیت ملی کشورها محترم شمرده شود. نباید برای مردم منطقه از بیرون حکومت تعیین شود و هر فردی که با رای مردم به قدرت می رسد، باید مورد احترام همگان باشد.
رییس جمهوری با تاکید بر اینکه اگر به دولت های عراق و سوریه کمک نمی کردیم چه بسا امروز شاهد گروهی به نام داعش نبودیم بلکه دو دولت بزرگ داعشی در عراق و سوریه شکل می گرفتند، گفت: در چنین وضعیتی، در منطقه و حتی در سطح بین الملل با جنگ بی پایانی مواجه می شدیم.
وی همچنین گفت: برنامه ریزی برای نوعی سلطه که میان مذاهب شکاف بیشتری می اندارد غلط است. در این شرایط، سنی را شیعه کردن و شیعه را سنی کردن هیچ منطقی ندارد.
دکتر روحانی از اینکه در سال های اخیر جهان اسلام و دنیای در حال توسعه همچنان با مشکلات گذشته به شکل های جدید مواجه است، ابراز تاسف کرد و گفت: مهم این است که جهان غرب که مسلط بود تصمیم ندارد از حالت سلطه گری خود بر دنیا دست بردارد و این تصمیم حاصل نمی شود مگر زمانی که آنها احساس کنند جهان در حال توسعه به یک وحدت و مسیر واحد دست یافته است.
رئیس جمهوری کشورمان تصریح کرد جهان غرب می خواهد از لحاظ علمی و فناوری بر جهان مسلط باشد، از نظر فرهنگی به عنوان فرهنگ اول، از نظر نظامی قدرت برتر و از نظر اقتصادی دارای اقتصاد قوی تر باشد و ما که می خواهیم از این لحاظ در سطح مساوی آنها قرار گیریم، با مشکلات فراوانی مواجه هستیم.
وی گفت شاید هیچگاه در جهان اسلام این مقدار کشتار و حضور گروه های تروریستی و آن هم به نام اسلام در جهان مطرح نبود، اما امروز در کل خاورمیانه با این مشکل بزرگ مواجه هستیم، در آسیا کم و بیش این شرایط وجود دارد و حتی آثار این آتش دامن غرب را گرفته است.
دکتر روحانی گفت طبق بیان قرآن کریم گاهی فتنه انگیزی ها در جامعه رخ می دهد که شعله آتش این فتنه دامن عاملان فتنه را می گیرد. امروز معضل تروریسم آنهایی را که این مسیر را علیه جهان اسلام طراحی کرده اند، فراگرفته است.
وی تاکید کرد: در شرایط فعلی جهان بسیار مهم است که نخبگان، صاحبنظران و روشنفکران احساس کنند که چه وظیفه سنگینی در قبال نسل امروز و جوانان بر عهده دارند.
رئیس جمهوری اسلامی ایران خطاب به نخبگان علمی، فرهنگی و رسانه ای مالزی، گفت متاسفانه جوانان در جهان اسلام به دو سمت خطرناک افراط گرایی و احساس یاس و تحقیر نسبت به جهان امروز سوق می یابند و هر دو حالت می تواند برای نسل جوان ما خطرناک باشد.
وی یاس و عدم خودباوری را همان قدر خطرناک دانست که افراط گرایی و خشونت خطرناک است و تاکید کرد: ما راهی جز این نداریم که از همه توان برای تغییر گفتمان در میان نسل جوان دنیای اسلام استفاده کنیم .
دکتر روحانی گفت: باید به جای گفتمان تخریب و خشونت و یا گفتمان یاس و ناامیدی، گفتمان توسعه و پیشرفت و گفتمانی که حاصل آن وحدت و یکپارچگی جهان اسلام است، جایگزین شود.
وی گفت: خوشحالم بر این نکته تاکید کنم که بخش بزرگی از جهان اسلام از جمله ایران و مالزی فهمشان از اسلام، اسلام اعتدالی است و گفتمانشان نسبت به فرهنگ اسلام، میانه روی است.
رئیس جمهوری گفت: اسلام رحمت، اسلام به عنوان امت وسط و دین هم زیستی مسالمت آمیز در افکار عمومی بخش بزرگی از جهان اسلام از جمله ایران و مالزی حاکم است.
وی تاکید کرد: ما در شرایطی هستیم که باید صاحب قدرت شویم و قدرت ما در سایه علم و فناوری است. آنچه باعث قدرت دنیای اسلام می شود علم و دانش و فناوری است و در این سه مورد باید همدیگر را یادآوری کنیم.
دکتر روحانی اظهارداشت: ایران و مالزی در سال های گذشته در زمینه علم و دانش توسعه خوبی داشته اند و باید از توانمندی های همدیگر استفاده کنیم و شناختمان از یکدیگر بیشتر شود. هنوز شناخت ها نسبت به ابعاد فرهنگی، اعتقادی جامعه و اقتصادی کامل نیست. باید با ابعاد و زوایای زندگی اجتماعی، علمی و اقتصادی یکدیگر بیشتر آشنا شویم.
وی، وحدت، امنیت و توسعه را نیاز امروز دنیای اسلامی برشمرد و با تاکید بر ضرورت بهره گیری از ابزار ارتباطات برای پیوند بیشتر میان مسلمانان، گفت:در شرایط امروز جهانی همه باید احساس مسئولیت بیشتری کنند و از تمام توان و قدرت قلم، بیان و نفوذ خود در دانشگاه ها و افکار عمومی استفاده کرده و در جهت توسعه و پیشرفت جهان اسلام تلاش کنیم.
رییس جمهوری با بیان اینکه امروز برای نجات دنیای اسلام راهی جز اعتدال و مبارزه با خشونت نمی بینم، افزود: به همین دلیل سه سال پیش به کشورهای عضو سازمان ملل پیشنهاد کردم به قطعنامه ای رای دهند که مفهوم آن جهان عاری از افراطی گری و خشونت باشد که درنهایت معروف به قطعنامه 'ویو' شد و امیدوارم همه بتوانیم در این مسیر حرکت کنیم تا شاهد همزیستی جدید در دنیای اسلام و وحدت بیشتر باشیم.
دکتر روحانی با تاکید بر اینکه ترور و تروریسم هیچ نسبتی با اسلام ندارد، اظهارداشت: مسلمانان که در طول تاریخ قربانی جنگ های ناخواسته و تروریسم بوده اند، نباید امروز متهم به تروریسم بشوند. پیامبر ما پیامبر مهربانی و رحمت برای همه جهانیان بوده و ترور هیچ نسبتی با اسلام و آیات قرآن مجید ندارد.
رئیس جمهوری شناسایی عوامل ریشه ای خشونت و تروریسم را ضروری خواند و اظهارداشت: افراطی گری و تروریسم تکفیری دارای ریشه های متعددی است که از جمله آنها می توان به فقر، جهل، تبعیض، اشغالگری، حکومت های ناعادلانه و دخالت های خارجی اشاره کرد.
دکتر روحانی با بیان اینکه مساله فرقه گرایی و دامن زدن به این نوع مباحث برای اسلام خطرناک است، گفت: اگر در گوشه ای از منطقه ما، یک حرکت افراطی انجام گیرد نمی گویند شیعه و یا سنی افراطی انجام داده بلکه می گویند اسلام افراطی و به عبارتی به گرایش مذهبی توجه نمی کنند و خشونت ها بدروغ به نام اسلام تمام می شود.
وی بزرگترین صدمه تروریسم را ضربه به حیثیت و چهره اسلام دانست و گفت: در اقدامات تروریستی، بیشتر به جنایات تروریست ها توجه می شود اما ضربه اصلی تروریست ها به چهره اسلام و تخریب و تحریف آن نزد جهانیان است و این ظلمی است که تروریسم علیه فرهنگ اعتدالی و همزیستی در منطقه ما ایجاد کرده است.
رئیس جمهوری کشورمان حضور و فعالیت آزادانه پیروان همه ادیان و مذاهب در کشورهایی همانند ایران و مالزی را مثال زدنی دانست و گفت: ایران بدنبال توسعه طلبی مذهبی نیست. طبعا هر کشوری دارای افکار و اعتقاداتی هست و علاقه مند است آن را بیان کند، آنچه که زشت و غلط است، تلاش برای تحمیل آن افکار و برنامه ریزی برای نوعی سلطه است. آنچه قابل قبول نیست افزودن شکاف میان جوامع اسلامی است و حضرت امام (ره) هفته ای را به نام هفته وحدت نام نهاده اند و ما همیشه در ماه تولد پیامبراسلام(ص) این هفته را گرامی می داریم.
دکتر روحانی مساله وحدت و اتحاد میان مذاهب مختلف را بسیار با اهمیت برشمرد و افزود: همه باید در مسیر وحدت بکوشیم و اگر کسی حرف تفرقه انگیزی می زند حتما محکوم است و رهبر معظم انقلاب اخیرا گفتند که پیروان همه مذاهب باید به هم و مقدسات و چهره های برجسته یکدیگر احترام بگذارند و نباید کسی جمله ای بگوید که مسلمانان دیگر احساس اهانت کنند.
رئیس جمهوری با بیان اینکه قابل پذیرش نیست کشوری بخواهد تفکری را به دیگران تحمیل کند، اظهارداشت: گسترش تحمیلی افکار و ایدئولوژی ها می تواند مشکلاتی را برای مناطق مختلف ایجاد کند. محور وحدت جهان اسلام، کتاب الهی، سنت نبوی و اخلاق اسلامی است و پیگیری مسیر ایجاد اختلاف می تواند در شرایط امروز، بسیار خطرناک باشد.
دکتر روحانی درباره روابط ایران و مالزی نیز گفت: ما خواهان یک رابطه بسیار دوستانه و نزدیک با مالزی هستیم و در مذاکرات دیروز با نخست وزیر، این اراده را در طرف مالزیایی دیدیم. آنها هم خواهان روابط نزدیکتر میان دو دولت هستند و دوره پساتحریم فرصتی مناسب برای تعمیق این همکاری ها و روابط، فراهم کرده است.
رئیس جمهوری تقویت همکاری های بانکی، روابط مراکز دانشگاهی و علمی، تقویت گردشگری و سرمایه گذاری مشترک را از جمله مسیرهای توسعه همکاری ها میان تهران - کوالالامپور برشمرد و افزود: معتقدیم رابطه نزدیکتر ایران و مالزی به نفع دو ملت و دو دولت و منطقه و جهان اسلام است.
پیش از سخنان رئیس جمهوری نیز جمعی از نخبگان مالزی در حوزه فرهنگ، دانشگاه ها و رسانه ها دیدگاهها و نظرات خود را مطرح کردند.

نظرات
آخرین اخبار