انتشار کتاب حقوق زبان به قلم تحسین مصطفی و قدریه بابایی | فراتاب
کد خبر: 4226
تاریخ انتشار: 17 مهر 1395 - 12:35
تحسین مصطفی و قدریه بابایی در کتاب حقوق زبان کوشیده اند قوانین مربوط به زبان را در سطوح مختلف حقوق را استخراج نمایند. همچنین از نظر نویسندگان سیاست زبانی تدوین کننده قوانین است و می تواند در تبیین پدیده های اجتماعی نقشی اساسی را داشته باشد.

فراتاب- گروه فرهنگی: زبان و حقوق بە عنوان مهمترین پدیدهای جوامع انسانی هستند چون حقوق به مجموعه قواعد و مقررات حاکم بر جامعه بدون بهره گیری از  زبان به عنوان وسیله ارتباط مقدور نیست.

 

 

ساده انگارانه خواهد بود اگر برای زبان تنها نقش و کارکرد وسیله ارتباطی قائل باشیم. امروزه زبان به دلیل فراوانی نقش ها و کارکردهایی که برای آن در نظر گرفته شده اهمیت خاصی پیدا کرده است.

 

اهمیت زبان در همین حد نیاز به قواعد و مقررات تنظیم گر دارد ولی انچه که نقش حقوق برای زبان را برجسته و ضروری کرده قائل شدن نقش حق طبیعی و ذاتی زبان مادری  برای گویشوران هر زبان و نقش هویتی زبان است اگر چه کارکردها و نقش های دیگر زبان نیز می طلبند که قواعد و مقرراتی در مورد زبان وجود داشته باشد. از آن گذشته دخالت حقوق در دنیای امروز برای برقراری نظم در رابطه زبان ها در چهارچوب سرزمینی و بین اللملی ضروری می نماید.

 

 

تحسین مصطفی و قدریه بابایی در کتاب حقوق زبان کوشیده اند قوانین مربوط  به زبان را در سطوح مختلف حقوق را استخراج نمایند. همچنین از نظر نویسندگان سیاست زبانی تدوین کننده قوانین است و می تواند در تبیین پدیده های اجتماعی نقشی اساسی را داشته باشد.

 

در ضمن لازم به ذکر است که کتاب حقوق زبان توسط انتشارت اوین در 100  صفحه منتشر شده است. 

 

بازنشر این مطلب با ذکر منبع «فراتاب» بلامانع است

نظرات
آخرین اخبار