کد خبر: 4216
تاریخ انتشار: 16 مهر 1395 - 08:20
ثریا مردانپور
سرماخوردگی از بیماری های مسری دستگاه تنفس فوقانی است که عمدتاً ویروسی می باشد و دوره بیماری آن بین 3 تا 7 روز طول می کشد.

فراتاب-گروه سلامت/ثریا مردانپور: سرماخوردگی (common cold) از بیماری های مسری دستگاه تنفس فوقانی است که عمدتاً ویروسی می باشد و دوره بیماری آن بین 3 تا 7 روز طول می کشد. سرماخوردگی توسط ویروس ها ایجاد می شود. ویروس ها بر خلاف باکتری ها ساختار سلولی ندارند.  دیواره ویروس سرماخوردگی از جنس پروتئین می باشد، به همین خاطر مقاومت بیشتری نسبت به سایر ویروس ها دارد.

سرماخوردگی در تماس با هوا یا اشیا آلوده به ویروس، وارد دستگاه تنفسی شده و ایجاد بیماری می نماید. سرماخوردگی باعث آسیب پذیرشدن سیستم ایمنی بدن شده و اگر درمان به موقع انجام نشود و یا بیماری طول بکشد ممکن است خود ویروس یا ویروس ها و باکتری های جدید وارد بدن شده و ایجاد برونشیت، سینوزیت، گلودرد، سینه پهلو، عفونت گوش میانی و... کند که گاهی برای بیمار ممکن است خطر جانی داشته باشد.

راههای پیشگیری

  1. ورزش منظم
  2. تغذیه مناسب
  3. استفاده از ماسک
  4. شستن دست ها به صورت مرتب (باید بین 30 تا 60 ثانیه طول بکشد)
  5. مصرف مایعات فراوان
  6. مصرف ویتامین c
  7. پرهیز از دست دادن و روبوسی
  8. استفاده مدام از دستمال کاغذی که برای برداشتن اشیا و دست زدن به صورت، دهان، بینی، چشم و... به عنوان حائل کاربرد دارد.

علائم سرماخوردگی

سرماخوردگی عفونت ویروسی است که به طورناگهانی کل بدن را درگیر می کند و با ایجاد تب و لرز، گلودرد، سردرد، درد عضلانی، آبریزش بینی، گرفتگی بینی، بی اشتهایی و... همراه است. اگر تب بالاتر از 38.5 درجه باشد و بیشتر از 24 تا 48 ساعت طول بکشد، مراجعه به پزشک ضروری است.

درمان سرماخوردگی

درمان خاصی برای سرماخوردگی وجود ندارد و باید دوره بیماری طی شود و فقط می توان برای بیمار دارو هایی تجویز کرد که دوره بیماری را کوتاه تر و راحت تر نماید به این نوع از درمان، درمان علامتی گفته می شود.

مصرف مایعات گرم، غرغره آب نمک، استراحت در بستر، افزایش رطوبت هوا، بخور و سایر درمان های خانگی در کاهش علائم سرماخوردگی بسیار موثر است.

داروهای مجاز سرماخوردگی

  1. داروهای تب بر: استامینفن، آسپرین، ایبوبروفن که ضد درد و تب هستند.
  2. دارو های ضد سرفه: مانند: دکسترمتورفان که سرکوب کننده سرفه است یا اکسپکت تورانت که خلط آور می باشد و التهاب مخاط را کاهش می دهد.
  3. داروهای ضد آبریزش: آنتی هیستامین ها (کلرفنیرامین، دیفین هیدرامین و...) این داروها با مسدود کردن هیستامین در بدن مخاط بینی را خشک می نمایند که البته از عوارض آنها خواب آلودگی می باشد.
  4. آنتی بیوتیک ها: با تشخیص پزشک و در صورت ادامه بیماری و یا تبدیل شدن بیماری سرماخوردگی به سینوزیت، برونشیت، عفونت های گوش میانی و... شود به بیمار داده می شود.
  5. داروهای گیاهی: مانند: آوی پکت (َAvipect)، پدی کاف (pedicough)، شربت بنفشه و...

 تفاوت سرماخوردگی و آنفولانزا

آنفولانزا یا Grippe توسط ویروس یا باکتریهای خطرناکی ایجاد می شود که هر سال نوع جدید آن شیوع پیدا می کند و گاهی بین انسان و سایر پستانداران و پرندگان مشترک است، که برخلاف سرماخوردگی علائم آن شدید تر و طولانی تر می باشد، آنفولانزا به شدت مقاومت بدن را کم می کند و باعث می شود که بیماری های دیگر راحت تر وارد بدن شده و سد دفاعی بدن را بشکنند. برای آنفولانزا هر سال واکسن جدید تهیه می شود در صورتی که سرماخوردگی هیچ نوع واکسنی ندارد.

نظرات
آخرین اخبار