کد خبر: 4212
تاریخ انتشار: 14 مهر 1395 - 18:14
احتمال درگیری منطقه‌ای میان عراق و ترکیه
در حالی که حدود ده ماه از ورود بدون مجوز نیروهای نظامی ترکیه به اطراف موصل عراق می‌گذرد، تنش سیاسی میان دو بغداد و آنکارا بار دیگر اوج گرفته است. «حیدرالعبادی»، روز گذشته نسبت به تبدیل شدن «ماجراجویی‌های ترکیه» در عراق به درگیری‌های منطقه‌ای هشدار داد

 

فراتاب- سرویس بین الملل- منصور براتی:  در حالی که حدود ده ماه از ورود بدون مجوز نیروهای نظامی ترکیه به اطراف موصل عراق می‌گذرد، تنش سیاسی میان دو بغداد و آنکارا بار دیگر اوج گرفته است. «حیدرالعبادی»، نخست وزیر عراق روز گذشته نسبت به تبدیل شدن «ماجراجویی‌های ترکیه» در عراق به درگیری‌های منطقه‌ای هشدار داد و مخالفت خود را با متوسل شدن به راهکار نظامی برای بیرون کردن نیروهای ترکیه از شمال عراق اعلام کرد. روز سه شنبه نیز پس از اینکه پارلمان عراق خواستار خروج نیروهای ترکیه‌ای از این کشور شد، آنکارا سفیر بغداد را احضار کرد.
از آذر ماه سال گذشته که نیروهای ویژه ترکیه‌ای بدون هماهنگی با دولت مرکزی بغداد، وارد مناطقی از موصل عراق شدند تا ماه گذشته که ارتش ترکیه جرابلس را در شمال غربی سوریه اشغال کرد، ماجراجویی‌های نظامی ترکیه در خاورمیانه در حال افزایش بوده است. دیروز حیدر العبادی، نخست وزیر عراق در کنفرانس مطبوعاتی در بغداد گفت: «ورود نیروهای خارجی به عراق برای مشخص کردن اوضاع اقدامی غیرقابل قبول است و ما با حضور هرگونه نیروی خارجی بر روی خاک کشورمان مخالفیم. ما بارها از ترکیه خواستیم در امور عراق دخالت نکند. من نگرانم که ماجراجویی ترکیه به یک جنگ منطقه‌ای تبدیل شود.» العبادی گفت: «حضور نیروهای ترکیه در خاک عراق تجاوز به حاکمیت کشور ماست. ائتلاف ضد داعش آمریکا نیز با حضور این نیروها مخالف است. پافشاری ترکیه بر حضور این نیروها در خاک عراق را نمی‌توان به هیچ طریقی توجیه کرد.» وی گفت: «ما طرح‌هایی را آماده کرده‌ایم تا نیروهای ترکیه بعد از پیروزی ما بر داعش در موصل از خلأ به وجود آمده بهره‌برداری نکنند. برخورد رهبران ترکیه به هیچ وجه قابل قبول نیست و نمی‌خواهیم با ترکیه وارد درگیری نظامی شویم.» برخی ناظران بین‌المللی معتقدند حضور نظامی همزمان ترکیه در شمال عراق و شمال غربی سوریه به منظور تأثیرگذاری بیشتر بر آینده این دو کشور پس از شکست گروه‌های تروریستی است.
العبادی همچنین گفت که تصمیم دارد طی هفته جاری نامزدهایی را برای پست‌های خالی شده به پارلمان ارائه کند. وی بر لزوم یکپارچه کردن موضع‌گیری‌های سیاسی تأکید کرد و گفت: «اختلافات به تضعیف اوضاع داخلی و سقوط شهر موصل منجر شد.» العبادی گفت: «حل مشکلات میان بغداد و اربیل در یک یا دو جلسه ممکن نیست. می‌توان این مشکلات را از طریق عراقی یکپارچه حل کرد. دولت عراق با دادن اختیارات بیشتر به استان‌ها موافق است.»

نخست وزیر عراق همچنین در پیام رادیویی به مردم موصل گفت: «ما تمامی شهرهای عراق و استان‌های صلاح الدین و الانبار را از دست داعش آزاد کردیم و پیروزی بزرگ در راه است. ما این پیروزی را در همین جا در موصل جشن خواهیم گرفت و پرچم عراق را در مرکز این شهر به اهتزاز درمی‌آوریم همانطور که آن را در القیاره، الشرقاط، بیجی، تکریت، رمادی، فلوجه و دیگر شهرها به اهتزاز درآوردیم.»

 

واکنش آنکارا
در حالی که ارتش ترکیه از اوایل سال جاری میلادی ده‌های نیروی نظامی و 25 تانک در پایگاهی در «بعشیقه» واقع در شمال شرق شهر موصل عراق مستقر کرده است. دولت عراق این اقدام را تجاوز به خاک خود خوانده و بارها از آنکارا خواسته نیروهایش را از این منطقه خارج کند. با این حال دولت ترکیه مدعی است که این نظامیان را به درخواست دولت عراق و با هدف آموزش «نیروهای محلی» برای مقابله با داعش، در بعشیقه مستقر کرده است.
پارلمان عراق عراق روز سه‌شنبه در جلسه عصرگاهی خود قانونی را تصویب کرد که حضور نیروهای ترکیه در این کشور را محکوم می‌کند و آن را مخالف منافع ملی عراق می‌داند. وزارت خارجه ترکیه روز سه‌شنبه بیانیه پارلمان عراق علیه حضور نیروهای ارتش ترکیه در خاک عراق را محکوم کرد. گفته شده آنکارا «هشام علوی»، سفیر عراق را نیز به دلیل این بیانیه احضار کرده است. اخباری نیز از احضار سفیر ترکیه در عراق توسط وزارت خارجه این کشور منتشر شده است.

 

حمله جنگنده‌های ترکیه به شرق حلب
بعد از اینکه تانک‌های ارتش ترکیه در قالب عملیات «سپر فرات»، وارد شهر جرابلس در شمال غربی سوریه شدند، از روز گذشته ماجراجویی‌های نظامی این کشور به مناطق شرقی شهر حلب نیز گسترش یافته است. خبرگزاری اسپوتنیک گزارش داد که در پی حملات جنگنده های ترکیه به الباب حلب 28 نفر کشته و 100 نفر دیگر زخمی شدند. همچنین دیروز ارتش ترکیه در بیانیه ای اعلام کرد که بر اثر درگیری ها در خاک سوریه یک سرباز این کشور کشته و سه نفر دیگر زخمی شدند. افزایش حضور نظامی ترکیه در سوریه و عراق نشان از توسل ترکیه به زور عریان برای دست‌یابی به اهداف خود در منطقه دارد.

 

بازنشر این مطلب با ذکر منبع «فراتاب» بلامانع است

نظرات
آخرین اخبار