انتخابات آمریکا و آینده برجام: تثبیت یا فرجام؟ | فراتاب
کد خبر: 4194
تاریخ انتشار: 13 مهر 1395 - 09:55
سمیرا رستمی
در هیاهوی اخبار جهان، این روزها خبر انتخابات ریاست جمهوری آمریکا در صدر خبرهاست که دو نامزد این انتخابات یعنی کلینتون و ترامپ جذابیت دوچندانی را به آن بخشیده است .معمولا یکی از بحث های داغ انتخابات ریاست جمهوری آمریکا موضوع ایران است و این انتخابات نیز مس

فراتاب-گروه بین الملل: در هیاهوی اخبار جهان، این روزها خبر انتخابات ریاست جمهوری آمریکا در صدر خبرهاست که دو نامزد این انتخابات یعنی کلینتون و ترامپ جذابیت دوچندانی را به آن بخشیده است. این دو نامزد انتخاباتی که از هر حربه ای علیه یکدیگر استفاده می کنند آنچه که از ابتدای بحث های انتخاباتی در آن اختلاف داشتند و همچنان بحث زیادی بر سر آن دارند مسئله «برجام» است. معمولا یکی از بحث های داغ انتخابات ریاست جمهوری آمریکا موضوع ایران است و این انتخابات نیز مستثنی نیست که گاهاً بازتاب هایی از آن را در رسانه های ایران می بینیم.

برجام که نتیجه مذاکرات طولانی ایران و 1+5 است اکنون با آینده ای مبهم روبروست. با شروع مذاکرات، حزب جمهوریخواه آمریکا مخالفت سرسختانه ای را از خود نشان داد و چنانکه دیدیم حتی مجلس جهموریخواه ایالات متحده از تصویب برجام امتناع کرد. اکنون با بحث انتخابات ریاست جمهوری آمریکا و رقابت شدید دو حزب مذکور، از یک سو شاهد نزدیک بودن درصدهای آراء آن ها و از سوی دیگر شاهد شکل گیری حاشیه هایی نظیر بیماری هیلاری کلینتون هستیم که پیش بینی نتیجه انتخابات را دشوار کرده است. در این نوشته بدنبال ترسیم دو سناریو برای انتخابات آمریکا و سرانجام برجام هستیم. سناریوی اول سرانجام برجام درصورت پیروزی جمهوریخواهان و سناریوی دوم سرانجام برجام درصورت شکست جمهوریخواهان و پیروزی دموکرات هاست.

ترامپ به عنوان نامزد جمهوریخواهان بارها در مناظره ها و سخنرانی های خود، کلینتون را آغاز کننده مذاکرات هسته ای دانسته است. وی اظهار می کند که ایران در آستانه سقوط بوده است اما این مذاکرات و برجام ایران را نجات داده است و درآینده به یک قدرت منطقه ای تبدیل خواهد شد. همچنین وی آزاد کردن بخشی از اموال بلوکه شدن ایران را باج دهی به ایران می خواند. با این سخنان می توان به راحتی موضع ترامپ که مورد حمایت جمهوریخواهان است را فهمید. در منظومه فکری جمهورخواهان تحت هیچ شرایطی، توافق با مخالفان ایالات متحده وجود ندارد به همین دلیل پذیرفتن برجام برای آن ها امری دشوار و البته غیرممکن است. پس باتوجه به اختیارات رئیس جمهور در ایالات متحده، تلاش ترامپ برای الغای برجام یا ایجادتغییرات اساسی با همکاری سنا دور از ذهن نیست.

از طرف دیگر کلینتون به عنوان نماینده دموکرات ها از مذاکرات ابراز رضایت کرد و اظهار کرد که آن ها موفق شدند ایران را پای میز مذاکره بنشانند و برنامه هسته ای را محدود کنند. کلینتون و دموکرات ها برخلاف جمهوریخواهان که به برخورد تهاجمی و غیرمنعطف اعتقاد دارند، به مذاکره و دیپلماسی برای تهدید طرف مقابل معتقدند. طبیعی است که با پیروزی این نامزد انتخاباتی روند کنونی ادامه پیدا می کند.

در پایان باید به نکته ای اشاره کنیم که، هرچند دموکرات ها رویکرد منعطف تری نسبت به جمهوریخواهان دارند اما نباید دور از ذهن داشت که هدف هر دو یکی است هرچند در تاکتیک با یکدیگر تفاوت داشته باشند. هدف هر دو حزب عقب نشینی ایران از موضع انتقادی خود نسبت به رویکرد غرب هستند. از این رو در بسیاری مواقع حتی در ادبیات برخی از دموکرات ها مانند کلینتون صحبت از برخورد نظامی با ایران به میان می آید. اما برهم زدن برجام از سوی آمریکا قطعا چهره آن را در روابط بین الملل خدشه دار خواهد ساخت. به هرحال اکنون باید منظر بمانیم که آیا برجام به فرجام می رسد یا خیر!

نظرات
آخرین اخبار