بقای ایدئولوژی داعشیسم | فراتاب
کد خبر: 4191
تاریخ انتشار: 11 مهر 1395 - 09:23
دکتر قدرت احمدیان
دکتر قدرت احمدیان، استاد روابط بین الملل در گفتگو با خبرگزاری اسپوتنیک در خصوص وضعیت فعلی نیروهای داعش در عراق و سوریه گفت: در کلیات آنچه به لحاظ میدانی پیرامون تحولات داخلی در سوریه و عراق برای ناظران پیداست تضعیف نیروهای داعش در برخی جنبه ها تصور درست و
 فراتاب-گروه بین الملل: دکتر قدرت احمدیان، استاد روابط بین الملل در گفتگو با خبرگزاری اسپوتنیک در خصوص وضعیت فعلی نیروهای داعش در عراق و سوریه گفت: در کلیات آنچه به لحاظ میدانی پیرامون تحولات داخلی در سوریه و عراق برای ناظران پیداست تضعیف نیروهای داعش در برخی جنبه ها تصور درست و حقیقی می باشد و منجر به تضعیف هر چه بیشتر داعش در بعد عملیاتی می گردد.
آمادگی نیروهای عراقی در حمله به موصل و همچنین تصرف شهری در 100کیلومتری جنوب موصل و همچنین تحلیل نیروی نظامی داعش در سوریه حکایت از آن دارد که در مجموع داعش در حال عقب نشینی است.

وی در ادامه افزود، اینکه انتظار داشته باشیم داعش به طور کامل محو گردد، تا حد زیادی تابع ملاحظات و تعاملات سیاسی است. زیرا در حقیقت توازن منافع و امتیازاتی که بازیگران منطقه ای و بین المللی در عراق دارند می تواند به بقاع داعش حتی به لحاظ فیزیکی کمک نماید. به عبارت دیگر، من معتقد هستم تا زمانی که نوعی توازن منافع و امتیازات در سوریه و عراق شکل نگیرد، ممکن است که بازیگران بین المللی گاهی از ابزار داعش برای تضعیف دیگری استفاده نمایند. به این معنا که بقای داعش نتیجه به هم خوردن توازن منافع در داخل سوریه باشد. اگر دول دخیل در سوریه بتوانند به تعریف دقیقی از منافع و امتیازاتی که باید در سوریه داشته باشند برسند، این توازن می تواند کمک کند که داعش به لحاظ فیزیکی کاملا از بین ببرد. از سویی، داعش از به هم خوردن توازن منافع و امتیازات در منطقه به نفع بقای خود استفاده می نماید. اگرچه باور من این است که داعش از نظر فکری و تفکر داعش و تکفیری محو نخواهد شد و می تواند به شکل، بعد و مکان دیگری مجددا قارچ گونه ظهور نماید. این استاد دانشگاه در خصوص امکان حذف فیزیکی داعش به اسپوتنیک گفت: داعش یک سازمان نظامی و سیاسی است.
اگر دولتهای درگیر در عراق و سوریه بتوانند یک نگاه مشترک در خصوص منافع خود در داخل سوریه بیابند و در رویکردها و برنامه ها هماهنگ شده و استراتژی مشترک بیابند، می تواند سازمان سیاسی نظامی داعش را به طور کامل منهدم نماید. با حذف سازمان نظامی سیاسی داعش این گروه نابود شده و اعضای آن نیز در دل گروههای دیگر پراکنده می شوند و ممکن است اقدام به مهاجرت در سایر کشورها نموده و شاید هم در فرصت دیگری مجددا با نام و افراد و تشکیلات دیگری سازماندهی پیدا کنند. اگرچه تخریب و نابودسازی داعش به طور کامل همانطور که توضیح دادم به سادگی امکانپذیر نیست.
قدرت احمدیان در ادامه افزود: اگر مقوله آتش بس در سوریه، آتش بس با داعش باشد، به نوعی مشروعیت دادن به این گروه است. سمت و سوی آتش بس در سوریه متوجه داعش نیست و پیرامون آتش بس میان دولت مرکزی و مخالفین دولت می باشد. اما آنقدر خطوط درهم و متقاطع در بعد میدانی و عملیاتی در سوریه و به ویژه حلب داریم که واقعا شناسایی مرزها کاملا دشوار شده است و شاید به وضوح نتوان خط تقسیم میان ارتش آزاد، جبهه النصره و داعش یا حتی کردها قائل شویم. همین امر روند آتش بس را دشوار نموده است. قدرت احمدیان در پایان این بحث خاطر نشان نمود، به هر حال در سوریه با یک وضعیت آشفته ای روبه رو هستیم که این آشفتگی بدون اغراق زمینه سقوط یک تمدن را به لحاظ تاریخی و فرهنگی سبب شده است. وقایع سوریه منجر به یک فاجعه بزرگ انسانی گردیده که تبعات آن دامنگیر کل خاورمیانه است و تا آینده نیز باقی خواهند ماند. مدیریت این مسئله امروز یک مسئله جدی و ضروری می باشد که بدون حصول توافق میان بازیگران دخیل در خصوص منافع و امتیازاتی که خواهان هستند، بدست نخواهد آمد. بنابراین، دولتهای دخیل باید در خصوص منافع خود در داخل سوریه به توافق برسند تا با توازن امتیازات و منافع به حل بحران در سوریه کمک نماید تا از شکل گیری فاجعه انسانی بزرگتر از آنچه اکنون شاهد آن هستیم، جلوگیری نماید. 
منبع:اسپوتنیک
نظرات
آخرین اخبار