عوامل خارجی مهم در حضور داعش در سین کیانگ | فراتاب
کد خبر: 4170
تاریخ انتشار: 7 مهر 1395 - 10:56
فرزاد رمضانی بونش

فراتاب گروه بین الملل: در سالهای گذشته رسانه های بسیاری در جهان به حضور نیروهایی از چین در بدنه داعش اشاره کرده اند. در همین راستا با پیوستن گروهی از چینی های دارای عقاید افراطی به گروه تروریستی داعش که پیشتر در رسانه های مختلف منتشر شده است به اذعان مقامات بلندپایه چینی شماری از مسلمانان چینی منطقه اویغور همراه با نیروهای داعش در درگیری‌های سوریه و عراق می‌جنگند. نوشتار زیر به عوامل موثر بر افزایش نقش داعش در سین کیانگ پرداخته است.

 

نوع بازی بازیگران منطقه ای علیه چین:

 چین چه در قالب سازمان شانگهای و همکاری با پاکستان و روسیه دامنه نفوذ جنبش اسلامی ترکستان شرقی را محدود کرده و با فشار بیشتر بر افغانستان و پاکستان مراکز آموزشی و تمرینی جنبش اسلامی ترکستان شرقی در پاکستان و افغانستان را از بین برده اما باید توجه داشت که اینک نیز با فعال شدن داعش در افغانستان و نزدیکی جغرافیایی به سین کیانگ حضور گسترده تر این گروه در افغانستان دولت چین احساس ناامنی بیشتری کند و موجب فراهم تر شدن  زمینه حضور داعش در سین کیانگ شده است.

در بعد دیگری بهره گیری از شکاف چین و امریکا و نوع رویکرد عربی و غربی در چین نیز می تواند بستری برای حضور بیشتر داعش در این منطقه باشد. در واقع هر چند پس از حملات یازده سپتامبر چین با هم نوایی با آمریکا در جنگ با تروریسم فشار مضاعفی بر گروه‌های جدایی‏طلب اویغور و گروه های بنیاد گرا و قوم گرای اویغور همانند جنبش اسلامی ترکستان شرقی و کنگره جهانی اویغور وارد کرد، اما بعد از ان رویکردهایی چون توسل به زور برای فرونشاندن بحران ، آزادی بیشتر قومی، زبانی و مذهبی ، کاهش اعمال محدودیت‌های دولت چین ، کاهش محدودیت از سوی دولت بر فرهنگ، زبان و مذهب و... مد نظر بسیاری از نهادهای غربی و دولتی بوده است. علاوه بر این در سالهای گذشته احزاب ، گروهها و محافل  مذهبی و قومی بسیاری در ترکیه خواستار آزادی بیشتر قومی، زبانی و مذهبی و کاهش اعمال محدودیت‌های دولت چین بر فرهنگ، زبان و مذهب اویغورها شده اند. دولت ترکیه نیز با رویکردهایی چون انتشار بیانیه از سوی وزارت خارجه ترکیه ، تعهد به باز کردن درهای کشور به روی ایغورهای فراری، و.. از اویغورهای مخالف با چین حمایتی پنهانی و یا آشکار کرده است.

 بازگشت از بحران عراق و سوريه و حضور در سین کیانگ

از آغاز بحران سوريه و عراق اویغورهای تندرو داعشی در قالب گروه هاي در بلاد شام و عراق روانه شدند. در این بین خطر بازگشت این نیروهای در صورت موفقیت یا شکست در سوریه  همچنان وجود دارد. در واقع مبارزان داعشی تمرین دیده اینک میتوانند در زمین  سین  کیانگ بهتر به مبارزه با  چین بپردازند.

 

آلترناتیو دینی به جای قومی اویغور و نوع همگرایی یا واگرایی گروه ترکستان شرقی با داعش

در واقع در گذشته «کنگره جهانی اویغور» سعی می کند به عنوان نماد دموکراسی خواهی و حقوق بشر در سین کیانگ مطرح گردد. اما داعش تلاش می کند تا مخالفت با چین را نوعی آلترناتیو دینی به جای قومی اویغور مطرح کند.

نظرات
آخرین اخبار