کد خبر: 4160
تاریخ انتشار: 5 مهر 1395 - 19:23
اوج گیری مناقشه لفظی میان طرف‌های بحران سوریه در شورای امنیت
پس از شکست آتش بس در سوریه و تداوم درگیری میان جناحهای درگیر نشستی فوق العاده در شورای امنیت سازمان ملل متحد تشکیل شد؛ در این جلسه نمایندگان آمریکا و روسیه و طرح اتهامات متقابلی یکدیگر را به برهم زدن آتش بس و جلوگیری از صلح متهم کردند.

فراتاب- گروه بین الملل- منصور براتی: در حالی که آتش‌بس در سوریه با حملات برخی گروه‌های تروریستی به مواضع ارتش از هفته گذشته برهم خورده است، تداوم درگیری میان نیروهای ارتش و گروه‌های مسلح در حلب به برگزاری یک نشست فوق العاده در شورای امنیت سازمان ملل متحد انجامید؛ در این جلسه نمایندگان آمریکا و روسیه و طرح اتهامات متقابلی یکدیگر را به برهم زدن آتش بس و جلوگیری از صلح متهم کردند. در همین راستا «ویتالی چورکین»، نماینده مسکو در شورای امنیت اعلام کرد که آمریکا همچنان به تسلیح گروه‌های تروریستی ادامه می‌دهد. همزمان «بشار الجعفری»، نماینده سوریه در سازمان ملل نیز بر تداوم نبرد حلب تا سیطره کامل ارتش سوریه بر این شهر خبر داد. از سوی دیگر اما نمایندگان آمریکا، فرانسه و انگلستان نیز مسئولیت تداوم بحران حلب را متوجه روسیه و ایران کردند.

به گزارش خبرگزاری روسیاالیوم، یکشنبه شب در نشست فوق‌العاده شورای امنیت «استفان دی‌میستورا»، فرستاده سازمان ملل متحد به سوریه خطاب به اعضای شورای امنیت سازمان ملل متحد گفت اگر دولت سوریه بخواهد با توسل به زور بخش‌های مختلف شهر حلب را به کنترل درآورد، همه این شهر باستانی نابود خواهد شد. وی با بیان اینکه هنوز فرصت اندکی برای کنار گذاشتن خشونت‌ها و اتخاذ راه‌حلی دیپلماتیک وجود دارد، گفت: «ده‌ها هزار نفر از غیرنظامیان در حلب محاصره شده‌اند و بمباران ادامه دارد و معتقدم که بمباران نیروهای دولتی علیه غیرنظامیان در حلب به سطح جنایت جنگی می‌رسد.» دی‌میستورا با تاکید بر اینکه بیش از 500 نفر در چند روز گذشته به دلیل حملات به حلب کشته‌اند، گفت: «حملات اخیر کادرهای پزشکی و بیمارستان‌ها در حلب را هدف قرار می‌دهد.» وی از شورای امنیت خواست تا بر طرف‌های سوری برای رسیدن به شرق حلب بدون پیش‌شرط اعمال فشار کند. در حال حاضر با تشدید حملات ارتش سوریه احتمال بروز فاجعه انسانی در حلب افزایش یافته است. در روزهای اخیر برخی رسانه ها از حمله ارتش به حلب با عنوان هلوکاست بشار اسد یاد کرده اند.

 

تداوم کمک آمریکا به تروریست‌ها
«ویتالی چورکین»، نماینده دائم روسیه در سازمان ملل متحد با بیان اینکه بازگشت به صلح و امنیت در سوریه تقریباً غیرممکن شده است، گفت: «صدها گروه مسلح در خاک سوریه فعال هستند که بازگشت صلح و امنیت به این کشور را تقریباً غیرممکن می‌کنند.»
نماینده دائم روسیه درسازمان ملل: بیش از 200 هزار غیرنظامی در حلب، اسیر جبهه النصره و دیگر گروه‌های تروریستی‌اند. وی همچنین گفت: «باید در روند سیاسی (در موضوع سوریه) روحی تازه دمیده شود. سؤال من از دی میستورا این است که در حال حاضر چه کسی مانع آغاز مذاکرات مستقیم است؟» وی افزود: «تروریست‌ها از خروج غیر نظامیان از مناطق درگیری جلوگیری می‌کنند و کسانی را که به آنان نمی‌پیوندند می‌کشند.» چورکین گفت: «آمریکایی‌ها مدعی هستند نمی‌توانند بر گروه‌های مسلحی که واشنگتن از آن‌ها در سوریه حمایت می‌کند تأثیر بگذارند. آمریکا از بسیاری از گروه‌های تروریستی در سوریه حمایت کرد، آنان را به سلاح مجهز کرد تا به کشتار وحشتناکشان ادامه دهند.» نماینده دائم روسیه در سازمان ملل متحد در ادامه سخنان خود، گفت: گروه‌های مسلح سوری باید بر اساس توافق مسکو- واشنگتن خود را تسلیم کنند. ویتالی چورکین اظهار داشت: «توافق مسکو - واشنگتن به این نکته اشاره دارد که گروه‌های مسلح باید تحت نظارت روسیه خود را تسلیم کنند.» نماینده دائم روسیه در سازمان ملل از مخالفت گروه‌های مسلح سوریه با ارسال کمک‌های بشردوستانه در این کشور خبر داد. چورکین اظهار داشت: «تروریست‌ها و گروه‌های مسلح مخالف در سوریه اعلام کردند به کاروان کمک‌های بشردوستانه اجازه تردد نخواهند داد.» نماینده دائم روسیه در سازمان ملل گفت: «بیش از دویست هزار غیرنظامی در حلب در اسارت گروه‌های تروریستی هستند.» ویتالی چورکین افزود: «بیش از دویست هزار غیر نظامی در حلب اسیر جبهه النصره و دیگر گروه‌های تروریستی هستند.» نماینده دائم روسیه در سازمان ملل افزود: «هم اکنون برقراری صلح در سوریه به ماموریتی تقریباً غیر ممکن تبدیل شده است.»

 

حمله مشترک به روسیه و ایران
پس از اینکه نماینده روسیه آمریکا را به تسلیح گروه های تروریستی متهم کرد، «سامانتا پاور»، نماینده آمریکا در سازمان ملل متحد در سخنانی در شورای امنیت با وحشیانه خواندن اقدامات روسیه در سوریه مدعی شد که اقدامات روسیه در راستای مبارزه با تروریسم نیست. پاور با بیان اینکه تاریخ نسبت به کسانی که از سیاست روسیه در سوریه حمایت می کنند، مهربان نخواهد بود، افزود: «مطمئن باشید که روسیه درباره فعالیت‌هایش در سوریه حقیقت را نمی‌گوید.»
از سوی دیگر «ژان مارک آیرو»، وزیر امور خارجه فرانسه در نشست شورای امنیت سازمان ملل متحد با بیان این ادعا که ایران و روسیه عامل طولانی شدن جنگ در سوریه هستند، گفت: «اگر این دو کشور به اقدامات خود ادامه دهند، در وقوع جنایات جنگی همدست سوریه خواهند بود.» وی با بیان اینکه ایران و روسیه از حامیان بشار اسد، رئیس‌جمهوری سوریه هستند، از دو طرف خواست تا به استراتژی مرگ‌بار خود پایان دهند. وزیر خارجه فرانسه مدعی شد که دولت اسد آگاهانه خواستار اوج گرفتن درگیری‌های نظامی است و از روسیه و ایران خواست با مسئولیت‌پذیری از نفوذ خود برای توقف این نقشه بشار اسد جلوگیری کنند. همچنین «متیو رایکرافت»، نماینده دائم بریتانیا در سازمان ملل متحد گفت: «مهمات آتش‌زایی که بر شهر حلب فروریخته شده است، هیچ‌کس را مصون نمی‌گذارد و این نقض آشکار قوانین بین‌المللی است».

 

تداوم نبرد حلب تا پیروزی
«بشار جعفری»، نماینده دائم سوریه در سازمان ملل متحد در این نشست با بیان اینکه دولت دمشق برنامه‌هایی برای به دست گرفتن کنترل شهر حلب دارد، گفت: «مایلم بگویم که دولت سوریه در آینده کنترل کامل حلب را به دست خواهد گرفت.» وی تصریح کرد: «تروریست‌ها حملاتی علیه غیرنظامیان سوری با استفاده از بمب‌های فسفری انجام داده‌اند و در عین حال می‌خواهند انتقام مربوط به چنین حملاتی را به دمشق وارد سازند.» جعفری گفت: «کشور من استفاده از تسلیحاتی را که از سوی جامعه بین المللی ممنوع شمرده می‌شود، محکوم می‌کند و ما تاکید داریم همه عملیات‌های نظامی که از سوی ارتش سوریه و هم‌پیمانان آن انجام می‌شود مطابق با منشور سازمان ملل متحد و قوانین بین‌المللی است.» طبق گزارش منابع خبری، در حالی که بشار جعفری، نماینده دائم سوریه در سازمان ملل متحد در حال سخنرانی بود نمایندگان دائم بریتانیا، فرانسه و آمریکا جلسه را ترک کردند.

 

بازنشر این مطلب با ذکر منبع «فراتاب» بلامانع است

نظرات
آخرین اخبار