دولت اوباما درصدد تجهیز تسلیحاتی کردهای سوری | فراتاب
کد خبر: 4149
تاریخ انتشار: 4 مهر 1395 - 13:53
نیویورک تایمز:
دولت اوباما در حال بررسی طرحی مبنی بر تجهیز نظامی مستقیم مبارزان کرد سوری در نبرد علیه داعش است. سیاستی که بر مبنای آن ضمن افزایش حملات علیه گروه های تروریستی بر شدت تنش ها میان ترکیه و امریکا نیز افزوده خواهد شد.

فراتاب- گروه بین الملل: دولت اوباما در حال بررسی طرحی مبنی بر تجهیز نظامی مستقیم مبارزان کرد سوری در نبرد علیه داعش است. سیاستی که بر مبنای آن ضمن افزایش حملات علیه گروه های تروریستی بر شدت تنش ها میان ترکیه و امریکا نیز افزوده خواهد شد.
زمانی که این طرح در شورای امنیت ملی امریکا مورد بحث قرار گرفت، اوباما کمک ها را با هدف بررسی کلیه طرح هایی که توانایی تسریع مبارزه علیه داعش و نیز گروه هایی نظیر ISIL دارند، را در دستور کار قرار داد. وی اعلام کرده است کمک هایی که با این هدف، پیش از ترک کاخ سفید از سوی وی صورت می گیرند درصدد ریشه کن کردن داعش در رقه، پایتخت خود خوانده این گروه در شمال سوریه هستند.
اتخاذ تصمیم تجهیز نظامی کردهای سوری برای اوباما که بر مسیر باریک ایجاد توازن میان جاه طلبی های سیاسی و سرزمینی ترکیه و کردهای سوری –دو متحد متخاصم امریکا که واشنگتن در مبارزه علیه شورشیان داعشی نیاز به همکاری آنان دارد- گام بر می دارد، امری دشوار بوده است.
تجهیز مستقیم و بی واسطه تسلیحاتی کردهای سوری که افسران امریکایی از آن ها به عنوان موثرترین شریک و متحد در مبارزه علیه داعش یاد می کنند، برای نخستین بار صورت می گیرد. این کمک ها می تواند عامل موثری در حمله به رقه باشد. در عین حال این استراتژی می تواند بر شدت تنش های موجود در روابط رئیس جمهور ترکیه، رجب طیب اردوغان و باراک اوباما بیفزاید. امریکا و ترکیه در مساله شبه نظامیان کرد سوری که ترکیه همواره به دیده بزرگ ترین دشمن خود در سوریه به آنان می نگرد، اختلافات عمیقی دارند.

این طرح که از فیلتر فرماندهی مرکزی پنتاگون که مسئولیت نظارت بر عملیات های نظامی امریکا در خاورمیانه را برعهده دارد، گذشته است، دربرگیرنده تجهیز کردهای سوریه با تسلیحات و مهمات سبک و برخی تدارکات این چنینی برای ماموریت های خاص بوده و شامل تسلیحات سنگین نظیر تجهیزات ضد تانک و ضد هوایی نمی شود. مقامات امریکایی اذعان داشتند که این طرح هنوز برای تصمیم گیری در بالاترین سطوح دولتی ارائه نشده است. مقامات کاخ سفید از اظهار نظر درباره آن خودداری کردند.
بازبینی طرح نظامی اخیر، نمودی از نگرانی و ترس فرماندهان امریکایی است که جدول زمانی شان برای بازپس گیری رقه پس از حمله اخیر نیروهای زمینی ترکیه به شمال سوریه که برای نخستین بار صورت گرفته است، دچار تاخیر شد. اگرچه حمله ترکیه مسیر تدارکاتی موثر داعش را قطع کرد، اما طومار تمایلات سرزمینی شبه نظامیان کرد را نیز در هم پیچید. علی رغم این که این شبه نظامیان از کمک های مشاوران عملیاتی ویژه امریکایی در نبردهای زمینی برخوردارند، انتقاداتی به ائتلاف و همکاری امریکا با کشور ترکیه دارند.
فرماندهان امریکایی طرح تجهیز تسلیحاتی کردها- جمعیتی که در مرزهای ترکیه سابقه حضور دارند-را به منظور تشویق و ترغیب آنان برای مبارزه با داعش مد نظر قرار داده اند. ال وتل رئیس فرماندهی مرکزی، هفته گذشته در پاسخ به این پرسش که وضعیت اخیر سیاسی و نظامی متزلزل در مرزهای ترکیه و سوریه گام های بازپس گیری رقه را کند می کند، گفت این احتمال وجود دارد.
ژنرال وتل در کنفرانسی امنیتی که از سوی موسسه مطالعات جنگ برگزار می شد گفت:" ما کنترلی بر جدول زمانی خودمان نداریم."
یکی از همکاران ژنرال وتل گفت که او نگرانی های بزرگ تری درخصوص زنده نگه داشتن خواست مبارزه علیه داعش به ویژه در صورت تداوم درگیری میان کردهای سوریه و ترکیه، دارد.
ژنرال وتل هفته گذشته گفت:" ما باید نقش رهبری را در هر دو طرف قضیه – ترک ها و کردها- ایفا کنیم وتوانمان را برای ماموریت شکست داعش متمرکز کنیم."


در دو سال اخیر پنتاگون مهمات و تسلیحات سبک و دیگر تجهیزات این چنینی را برای گروه های مورد تائید ترکیه نظیر عرب های سوریه، اقلیتی که زیر چتر گروهی کرد در حال مبارزه با داعش هستند، فراهم کرده است. بنا به اعلام فرماندهی نظامی امریکا در عراق، در این مدت 350 محموله نظامی از طرق زمینی یا هوایی به شبه نظامیان عرب سوریه تحویل داده شده است. امریکا بنا به ملاحظاتی که در رابطه با ترکیه قائل بود در این بازه زمانی مستقیما مبارزان کرد سوری را از تجهیزات نظامی خود بهره مند نساخت.
بسیاری از تحلیل گران بر این باورند که پشتیبانی تسلیحاتی پنتاگون از عرب های سوریه اساسا پوششی برای کمک رسانی آن کشور به کردهای سوریه بوده است که متحدی با سابقه تر در همراهی با حملات هوایی امریکاذبوده و به عنوان مبارزانی قابل تر مورد توجه این کشور قرار دارند. اما تجهیز تسلیحاتی کردها به شکل مستقیم حتی به منظور ماموریتی ویژه، تغییر نمادین و عملی مهمی خواهد بود.
یکی از کارشناسان سیاست ترکیه در موسسه واشنگتن در امور خاورمیانه گفت: "اگر این اتفاق بیفتد پوشش ها کنار می رود و این امری بسیار جدی در موضوع مورد مناقشه بین دو کشور خواهد بود."
پنج تن از مقامات ارشد امریکا که در جریان این طرح بوده و به دلیل ادامه بررسی ها هنوز اسامی شان معرفی نشده، اعلام کرده اند که هر گونه کمک مستقیمی به کردها بخشی از استراتژی بزرگ تر برای شکست داعش در سوریه خواهد بود.
یکی از اهداف عملی این طرح تجهیز کردهای سوری پس از رهبری عملیات های دشواری است که آن ها در چند ماه گذشته در جبهه های مختلف با داعش داشته اند؛ از مبارزه در نزدیکی مرزهای سوریه و عراق گرفته تا بازپس گیری شهر استراتژیکی منبیج (شهری که داعش آن را تبدیل به مرکزی برای آموزش سربازان تازه استخدام شده خود کرده بود) در ماه های اخیر. این شهر هم چنین مسیر نهایی بسیاری از داعش های افراطی برای بازگشت به اروپا از طریق ترکیه بوده است.
کردها نیز اخیرا یکی از منابع معین تسلیحاتی خود– دولت سوریه- را در نتیجه رویکرد سیاسی میان ترکیه و روسیه و درگیری ها میان سربازان ارتش سوریه و کردها از دست داده اند.
مقامات امریکایی می گویند از نقطه نظر سیاسی، کمک های امریکا به کردهای سوریه برای آرام ساختن احساسات جریحه دار شده آنان که از زمان حمله ترکیه به سوریه نسبت به متحد امریکاییشان پدید آمده است، نیز صورت می گیرد.
درست در هفته گذشته نیروهای عملیات ویژه امریکا برای همکاری با نیروهای ترکیه در راستای مبارزه با داعش وارد شمال سوریه شدند. پنتاگون در روز جمعه تاکید کرده که تقریبا 36 امریکایی تنها در زمینه مستشاری با ترک ها همکاری خواهند داشت.
رسانه های خبری ترکیه گزارش کردند اردوغان پیشنهاد کرده است که کشورش شرایط لازم برای عملیات مشترک با امریکا را برای بازپس گیری رقه فراهم کند. با این حال مقامات امریکایی با کوچک شمردن این پیشنهاد اعلام کردند امریکا هنوز در تلاش است تا برنامه ریزی مناسبی برای چگونگی فراهم کردن نیروهای زمینی لازم برای بازپس گیری رقه را انجام دهد.
یک ژنرال ارشد امریکا گفت که نیروهای امنیتی در آن سوی مرزهای عراق برای به عقب راندن داعش از موصل در ماه اکتبر آماده اند.
به گزارش رویترز، رئیس ستاد مشترک ارتش امریکا جوزف دانفورد گفت :" وظیفه ما این است که به شکلی جدی به نیروهای عراقی کمک کنیم و برای عملیات در موصل پشتیبانی های لازم را صورت بدهیم. ما برای این امر در ماه اکتبر آماده ایم."

نویسنده: اریک اسمیت
منبع: www.nytimes.com
بازگردان به فارسی: سمیرا محتشم

بازنشر این مطلب با ذکر منبع «فراتاب» بلامانع است.

 

نظرات
آخرین اخبار