کد خبر: 4142
تاریخ انتشار: 3 مهر 1395 - 12:01
یکی از معدود بازمانده های پیشمرگان کرد ایرانی در جنگ ایلول و از مبارزان سیاسی قدیمی در شهرستان جوانرود با دار فانی وداع گفت

فراتاب گروه سیاسی: امین بیگ رستمی به دلیل کهولت سن در شهرستان جوانرود واقع در استان کرمانشاه درگذشت. وی فرزند عبدالله بیگ معاون و نوه محمد بیگ وکیل (اول) جوانرود بود. امین بیگ متولد سال 1300 در شهرستان جوانرود بود و صبح امروز شنبه سوم مهرماه 1395 به دلیل کهولت سن با دار فانی وداع گفت.

وی از همان ایام جوانی به دلیل تحولات سیاسی ایران و درگیری های حکومت مرکزی با کُردها وارد کارهای سیاسی و مبارزاتی شد و با توجه به این امر که پدربزرگش وکیل و حاکم محلی جوانرود به شمار می رفت این ورود به سیاست و مبارزه بسیار زودتر از موعد برایش رخ داد.

در حد فاصل شهریور 1320 تا سال 1334 که مجموعه جنگ های عشایری میان جوانرودی ها و قوای دولتی روی داد امین بیگ رستمی تقریبا از معدود کسانی بود که در همه این مبارزات و درگیری ها حضور فعال داشت جنگ هایی که نهایتا پس از نزدیک به 15 سال با توعی توافق متقابل به پایان رسید.

اما در هم آمیختگی روابط عشیره ای و جغرافیای مشترک میان کردهای ایران و عراق باعث گردیده بود تا مرزهای سیاسی کمترین اثر را بر روابط اجتماعی و نیز سیاسی بین دو طرف بگذارد به همین دلیل در برهه های از زمان که مشکلات و درگیری هایی برای کردهای عراقی روی می داد کردهای ایران بلافاصله وارد کارزار شده و در حمایت آنان در برابر حکومت مرکزی عراق می ایستادند.

در این راستا در نیمه دوم قرن بیستم امین بیگ رستمی (معاون) به همراه وکیل جوانرود و عزت بیگ عنایتی، ملامصطفی بارزانی و محمد علی قاضی زاده به دیدار و گفت و گو با ژنرال عبدالکریم قاسم رئیس جمهور وقت عراق رفت در این زمان روابط میان کُردها و دولت مرکزی عراق بسیار دوستانه بود و کمی پیش تر از این دیدار، از ملامصطفی بارزانی پس از سالها تبعید در شوروی به سان یک قهرمان ملی در بغداد استقبال شده بود.

اما بهار روابط کردها و دولت مرکزی عمر بسیار کوتاهی داشت و طرفین خیلی زود در برابر یکدیگر قرار گرفتند و از این زمان جنگ های پنجگانه کُردهای عراق علیه دولت مرکزی عراق از 1961 تا 1975 آغاز گردید از همان ابتدا امین بیگ رستمی به همراه تنی چند از اعضای خاندانش نظیر وکیل جوانرود به حمایت از جنبش کردهای عراق دست زدند حمایت کردهای ایرانی و به خصوص ایل جاف جوانرود با محوریت طایفه رستم بیگی به مرور زمان افزایش پیدا کرد و رهبران و مبارزانی دیگر نظیر حسین بیگ وکیل (فرمانده اصلی کردهای ایرانی در کردستان عراق)، عزیز بیگ وکیل، محمد صالح بیگ جوانرودی، طاهر بیگ رستمی، محمد بیگ پشنگ، سعید بیگ امینی، احمد بیگ غفوری، منوچهر بیگ ایناخی، فریدون جوانرودی و ... به این جنبش ملحق شدند و علیه نظام بعثی درگیر شدند.

اما دامنه فعالیت های سیاسی وی تنها مختص کردستان عراق نبود و در ایران نیز با توجه به تغییر سیاست های وقت شاه درخصوص کُردها حساسیت ها روی فعالین و مبارزین کُرد نظیر امین بیگ افزایش پیدا کرد به نحوی که سال 1346 وی توسط ساواک احضار شد و بلافاصله بازداشت و راهی زندان شد دوران حبس وی حدود دو سال به درازا کشید.

لازم به ذکر است که وی طی سالهای اخیر به دلیل کهولت سن عمدتاً در جوانرود مستقر بود و صبح امروز در 95 سالگی چشم از جهان فروبست.

بازنشر این مطلب با ذکر منبع «فراتاب» بلامانع است

برای مشاهده عکسها با سایز اصلی روی آنها کلیک کنید:

 

نظرات
علی احسانی
| |
2016-09-24 16:03:08
انسانهای بزرگ هرگز نمی میرند روحشان شاد
آخرین اخبار