کد خبر: 4135
تاریخ انتشار: 2 مهر 1395 - 17:11
رئیس جمهوری در نشست مجمع عمومی سازمان ملل متحد مطرح کرد:
رییس جمهوری با تبیین سیاستهای اصولی ایران اسلامی در عرصه ملی ، منطقه ای و بین المللی تاکید کرد: رویکرد اصولی ایران، مشارکت سازنده با همسایگان برای تحقق نظم پایدار مبتنی بر امنیت جمعی و حمایت از توسعه کشورهای منطقه و ایجاد پیوندهای متقابل اقتصادی است.

به گزارش فراتاب، حسن روحانی رييس جمهوري كشورمان روز پنجشنبه در جمع سران کشورهای شرکت کننده در نشست مجمع عمومی سازمان ملل متحد با بیان اینکه ایران با هرگونه فرقه گرائی و دامن زدن به اختلافات مذهبی مخالف است، گفت: آینده ی منطقه ما در گرو مواجهه با چالشهایی از قبیل بحران‌های امنیتی ناشی از فقدان مشروعیت و ناکارامدیِ دولتهاست و بدون مردم‌سالاریِ واقعی و بدون جلبِ مشارکتِ فراگیر، نمی‌توان با اشکال گوناگون شبکه‌های جنایی وتروریستی مبارزه کرد .

رییس جمهوری در بخشی دیگری از سخنان خود اظهارداشت: دولت عربستان سعودی اگر به تحقق چشم انداز تازه ای در توسعه خود و امنیت منطقه چشم دوخته است، باید از ادامه سیاست های تفرقه افکنانه، ترویج ایدئولوژی نفرت و تعرض به حقوق همسایگان باز ایستد، مسئولیت خود نسبت به حیات و حرمت زائران را بپذیرد و روابط خود را بر پایه احترام متقابل و مسئولیت پذیری در قبال ملتهای منطقه تنظیم کند.
دکتر روحانی همچنین به برجام اشاره کرد و با اشاره به بدعهدی آمریکا تصریح کرد: هر گونه بدعهدی در اجرای برجام، به بی اعتباری بیشتر ایالات متحده در سطح جهان می‌انجامد. تعلل ایالات متحده در اجرای تعهدات قانونی اش در ماه‌های گذشته اشتباهی راهبردی است که باید فوراً جبران شود.

متن کامل سخنان رییس جمهوری به این شرح است:

 بسم‌الله الرحمن الرحيم
الحمدللّه رب‌العالمین والصّلوة والسلام علي سيدنا و نبينا محمد و آله الطاهرين و صحبه المنتجبين
آقاي رئيس :
انتخاب جناب‌عالي را به رياست هفتاد و يكمين نشست مجمع عمومي ملل متحد تبريك مي‌گويم و اميدوارم تصميمات و ابتكارات اين مجمع، نقش مؤثري در حل معضلات جهاني داشته باشد.

آقای رئیس، آقای دبیر کل، عالیجنابان، خانمها، آقایان :
بیش از 15 سال از فاجعه تروریستی دردناکی می گذرد که در همین شهر اتفاق افتاد. فاجعه ای که ابعاد انسانی آن، همگان را تحت تاثیر قرار داد. در آن روز کسی تصور نمی کرد که این واقعه، خود زمینه ساز فجايعي بزرگتر و مسبب جنگی ویرانگر در خاورمیانه و گسترش ناامنی در جهان گردد. این جنگ، بذر تروریسمِ بدون مرز را در جای جایِ کره زمین کاشت. امروز شاید مبرم ترین سوالی که مجامع بین المللی باید به آن بپردازند این است که چرا در چنین شرایطی قرار گرفته ایم؟ کدام رویکرد ها ،سیاستها و اقدامات نادرست، زمینه ساز گسترش ناامنی در سراسر جهان شده است؟ و نگاه ما به تصویر 15 سال آیندۀ جهان چیست؟
امنیت در شرایطی به‌صورت یک مساله جهانی درآمده، که در این سالها، عمدۀ تلاش قدرتهای بزرگ جهانی، استفاده از شیوه های مختلف سرکوب و مداخلات نظامی، به بهانه رفع نگرانی از ناامنی شهروندان شان بوده است. پدیده تروریسمِ بدون مرز و خشن و افراطی را شاید بتوان نتیجۀ استراتژیهای امنیتی قدرتهای بزرگ طي 15 سال گذشته دانست. درس بزرگی که از تحلیل این روند باید آموخت این است که تامین امنیت در یک نقطهء جهان به قیمت ناامن کردن نقاط دیگر، نه تنها ممکن نیست بلکه به ناامنی بیشترنيز دامن می زند.
کار بدان جا کشید که تروریستها در سرزمين‌های شام، عراق و ليبي، ادعای تشکیل حكومت کردند و اندوهبارتر آن ‌که نیات پلید خود را پشت ادبیات دینی پنهان نموده و با ترویج آموزه های افراطي و تكفيري دین رحمت و محبت را به ابزاری برای خشونت و وحشت تبدیل نمودند.

خانم ها، آقایان :
قرنی که با ترور و خشونت در نیویورک آغاز شد نبايد با رقابت های خصمانه و آتش افروزي فزاینده در خاورمیانه ادامه يابد .
واقعيت آن است كه امروز بروز خشونت در منطقه خاورميانه و شمال آفريقا شتاب حیرت‌آوری به خود گرفته و این منطقه گرفتار وحشيانه‌ترين خشونت‌ها و مخرّبترين سياست‌ها شده است.ميليونها سوري، آوارۀ بيابان‌ها و دريا‌ها شده و صدها هزار انسان به خاك و خون غلطيده اند؛ مردم عراق از هر قوم و طايفه، نگران تماميت ارضي و آينده كشور خود هستند؛ مردم بي دفاع يمن روزانه آماج بمباران‌هاي ويران‌گر مي‌باشند و افغانستان هنوز در پي چند دهه اشغال و جنایت، از رنج خشونت و ترور نياسوده است و فلسطینیان مظلوم هنوز در بند آپارتاید رژيم غاصب صهيونيستي هستند.
شکی نیست که اگر اراده آن باشد که روند خطرناک جاری متوقف شود و منطقه در مسیر توسعه و آرامش قرار گیرد، برخی کشورهای منطقه باید دست از بمباران همسایگان و حمایت از گروههای تکفیریِ تروریستی بردارند و با قبول مسئولیت خود ، در صدد جبران خسارت ها برآیند. دولت عربستان سعودی اگر به تحقق چشم انداز تازه ای در توسعه خود و امنیت منطقه چشم دوخته است، باید از ادامه سیاست های تفرقه افکنانه، ترويج ايدئولوژي نفرت و تعرض به حقوق همسایگان باز ایستد، مسئوليت خود نسبت به حيات و حرمت زائران را بپذيرد و روابط خود را بر پایه احترام متقابل و مسئولیت پذیری در قبال ملتهای منطقه تنظیم کند.
آينده ي منطقه ما در گرو مواجهه با چالشهايي از قبيل بحران‌هاي امنيتي ناشي از فقدان مشروعيت و ناكارامديِ دولتهاست. بدون مردم‌سالاريِ واقعي و بدون جلبِ مشارکتِ فراگير، نمی‌توان با اشکال گوناگون شبکه‌های جنایی وتروریستی مبارزه کرد .
ما بر این باوریم که كشورهاي منطقه با تکیه ‌بر تاريخ و فرهنگ مشترک، مي‌توانند آينده مشترك خود را بیافرینند وجریان‌های تروریستی را منزوی سازند. نباید اجازه داد منطقه‌ای که صد سال پيش به کشورهای متعدد تجزیه شد یک‌بار دیگر در معرض تجزیه مجدد قرار گیرد.

خانم ها ، آقایان :
رویکرد اصولی ایران، مشارکت سازنده با همسایگان برای تحقق نظم پايدار مبتنی بر امنیت جمعی و حمایت از توسعه کشورهای منطقه و ایجاد پیوندهای متقابل اقتصادی است. ریشه کن کردن خشونت در منطقه، بدون مردمسالاری، ارتقاء حقوق شهروندی و توسعه اقتصادی، ميسر نيست.
ایران با هرگونه فرقه گرائی و دامن زدن به اختلافات مذهبی مخالف است. مسلمانان ، اعم از شیعه و سنّی قرنهاست که در کنار یکدیگر، با احترام و اتّحاد، برادرانه زندگی کرده و خواهند کرد. تبدیل تفاوتهای مذهبی به تقابل های پر تنش، از مطامع سیاسی برخی کشورها سرچشمه می گیرد که می‌کوشند با پوشش‌های مذهبی، قدرت طلبی خود را پنهان سازند.
ایران براي حل معضلات منطقه، حفظ تمامیت ارضی کشورها، عدم ‌تغییر مرزها، حق حاکمیت ملت‌ها بر سرنوشت خود و عدم استفاده از زور را ضروری می‌شمارد و بر استفاده از ظرفیت دیپلماسی برای حل تعارضات تأکید می نماید.

عالیجنابان :
علي‌رغم مشكلات امروز، من به فردايی پر اميد باور دارم، و ترديد ندارم كه باتدبیر مي‌توانيم بر اين مشكلات فائق آئیم . تجربة گفتگو ميان ايران و كشورهاي 1+5و دستيابي به «برنامه جامع اقدام مشترك» (برجام) نمونه‌اي موفق از سياست اعتدال و تعامل سازنده و روي‌آوردن به گفتگو است؛ كه با اتخاذ رويكرد برد – برد به يك بحران غيرضروري اما پيچيده و طولاني پايان داد. اين توافق با طراحي سازوكارهاي اعتمادساز، پايان دادن به اتهامات جعليِ «ابعاد احتمالي نظامي» و پذيرش اعمال حق غني سازي، بر برنامه هسته‌اي صلح‌آميز ايران مهر تاييد زد؛ به نگراني‌هايِ ساختگي پايان داد و تحريم‌هاي ظالمانه عليه ايران را رفع نمود.
اما فراتر از حل پرونده هسته‌اي، برجام درس‌هايِ مهمي براي حل و فصلِ مشكلاتِ پيچيده جهاني نیز به همراه دارد. برجام فقط يك توافق سياسي نیست، بلكه يك رويكرد جديد و روشی خلاقانه براي تعامل سازنده به‌منظور حل و فصل مسالمت‌آميز بحران‌ها و چالش‌ها است. برای این که بتوانیم از آموزه برجام در بهبود روابط بین المللی بهره گیریم، هرگز نباید فراموش کنیم که فشارها و تحریم ها و تهدیدهای غیرقانونی که با هدف برچيدن كليه تاسيسات غنی سازی طراحي شده بود، به شکست انجامید و امروز شورای امنيت و آژانس بین المللی انرژی اتمی رسماً برنامه صلح آمیز هسته ای ایران را پذیرفته اند.
ایالات متّحده، به خوبي مي داند که برجام ، اکنون یک سند پذیرفته شدۀ چندجانبه است و اهمال نسبت به اجرای آن از سوی امریکا، تخلفي بین المللی تلقّی خواهد شد و اعتراض جامعۀ جهانی را برخواهد انگیخت. هر گونه بدعهدی در اجرای برجام، به بی اعتباری بيشتر ایالات متحده در سطح جهان می‌انجامد. تعلل ایالات متحده در اجرای تعهدات قانونی اش در ماه‌های گذشته اشتباهی راهبردی است که باید فوراً جبران شود.متاسفانه اين‌گونه اقدامات غیرقانونی مسبوق به سابقه است و آخرين نمونه آن راي دیوان عالی امریکا در تاييد دست اندازی به میلیاردها دلار اموال ملت ایران در سالهای گذشته است. اين تجربه به دنيا نشان داد كه گروه های فشار صهیونیستی می توانند از طریق مصوبات غیرقابل دفاع کنگره، حتی عالی ترین نهاد حقوقی و قضایی آمریکا را به نقض بدیهی‌ترین اصول آمره حقوق بین الملل عرفی و قراردادی وادارند.

خانم‌ها ، آقایان :
به یاری خداوند و با استقامت دولت و مردم ایران و حضور فزاینده شرکای بین‌المللی از مناطق مختلف جهان،تنها هشت ماه پس از رفع تحریم های ظالمانه هسته‌ای، روند بهبود شرایط اقتصادی در ایران به عنوان امن ترین و پربازده ترین مقصد سرمایه گذاری و مشارکت در منطقه، در بهار امسال به رشد بالاي 4 درصد، تورم تک رقمی و نزديك شدن به تولید و صادرات نفتی در دوران پیش از تحریم ها رسیده و شاهد شکوفایی بیشتر اقتصادی، علمی و فن آوری در ایران خواهيم بود.
​ایران جزو معدود کشورهای نفتی است که توانست اثر افت شدید قیمت نفت در سال 2014 بر اقتصاد کشور را کنترل کند. ما قصد داريم با انجام اصلاحات اقتصادی و رعایت انضباط پولی و مالی، با حفظ دستاورد کاهش نرخ تورم، ثبات و پیش‌بینی پذیری اقتصادی را افزایش داده و از این طریق زمینه‌ساز سرمایه‌گذاری بیشتر در اقتصاد شويم. رشد اقتصادی ایران تا پایان سال 2016 به حدود 5 درصد خواهد رسید و بر اساس همه پیش‌بینی‌های داخلی و بین‌المللی،ايران در سال جاری از بالاترین رشدهای پیش‌بینی‌شده برای کشورهای نفتي برخوردار خواهد بود.

عالی‌جنابان :
در پایان، تأکید می‌کنم، علي‌رغم همه سختي‌ها، من عميقاً بر اين باورم كه اعتدال بر افراط، صلح‌‌طلبي بر خشونت‌گرايي، دانايي بر ناداني، و نهايتاً عدالت بر ظلم و بيداد غلبه خواهد كرد. آنچه مهم است ایمان، اميد، تحرك و تلاش در جهت تحقق صلح و عدالت است و ترديدي نيست كه خداوند متعال ، دوستداران صلح و عدالت و اعتدال را ياري خواهد كرد. «ولینصرنّ الله من ینصرُه انَّ الله لقوی عزیز»

نظرات
آخرین اخبار