دارونما یا پلاسبو چیست؟ | فراتاب
کد خبر: 4075
تاریخ انتشار: 26 شهریور 1395 - 13:53
ثریا مردانپور
پلاسبو به نوعی از درمان گفته می شود که پزشک ، بیمار خود را بدون دادن داروی واقعی درمان می کند. ممکن است درمان دارویی یا جراحی باشد.

فراتاب‌ـ گروه سلامت/ثریا مردانپور: پلاسبو (Placebo) در لغت به معنی: "من خوب خواهم شد" و در اصلاح پزشکی به روشی از درمان گفته می شود که در آن بیمار تحت درمان واقعی قرار نمی گیرد بلکه پزشک تصمیم می گیرد بیمار را با درمانهای بی اثر و یا جراحی های غیر ضروری درمان کند. در طی روند درمان بیمار نباید متوجه درمان با پلاسبو باشد.

درمان با پلاسبو به این صورت است که پزشک پس از انجام آزمایشات پاراکلینیکی تشخیص خواهد داد که بیمار باید با یک دوره سه هفته ای (گاهی کمتر یا بیشتر) با دارونما  پروسه درمان را طی کند.

شرکتهای دارو سازی معمولا در طی روند ساخت دارو و برای شناسایی اثر بخشی دارو از گروه پلاسبو به عنوان شاهد استفاده می کنند.

طبق تحقیقات انجام شده: اثر کپسولهای پلاسبو بسیار بیشتر از قرص های آن است و هرچه کپسول بزرگتر باشد بسیار در درمان موثرتر است. در روند درمان پزشک ممکن است تزریق و یا جراحی بدون عارضه نیز انجام دهد.

این روش درمان در بیماری پارکینگسون، بیماریهای تلقینی و دردهای با منشا عصبی... بسیار عالی عمل می کند و گاهی بیماران فلج اعضا با این روش درمان شفا یافته اند.

جنس دارونماها

دارونماها معمولا از جنس  ویتامین ها، شکر و مواد بدون ضرر می باشند. البته گاهی رایحه درمانی نیز در بیماران سرطانی برای جلوگیری از حالت تهوع و حال عمومی بد پس از مصرف داروهای شیمی درمانی نیز جز  روند پلاسبو می باشد.

نظرات
آخرین اخبار