کد خبر: 4074
تاریخ انتشار: 26 شهریور 1395 - 01:12
بارزانی در گفتگو با لوموند خبر داد:
رئیس اقلیم کردستان در گفتگو با روزنامه لوموند فرانسه موضوعات مهم منطقه و اقلیم کردستان را مورد ارزیابی قرار داده است. بارزانی معتقد است که اگر توافق سیاسی نباشد، جنگ آزادسازی موصل هم عملیاتی نمی‌شود و کمک کردهای سوریه به حکومت مرکزی تهدیدی برای آینده کرده

فراتاب- سرویس بین الملل: مسعود بارزانی، رئیس اقلیم کردستان، در گفتگو با روزنامه لوموند فرانسه، بر توافق اولیه برای آزادسازی موصل تاکید می‌کند و اعلان می‌نماید که توافقات نظامی برای آغاز عملیات آزادسازی موصل صورت گرفته است، اما توافق سیاسی صورت نگرفته است و اگر توافق سیاسی نباشد، جنگ آزادسازی موصل هم عملیاتی نمی‌شود.


بارزانی در پاسخ به پرسش باقی ماندن نیروهای خارجی در محدوده سرزمینی اقلیم کردستان اظهار داشت: «کردستان خط قرمز است و بعد از پایان شرایط بحرانی، هیچ نیرویی در آن باقی نخواهد ماند، نه عراقی و نه آمریکایی.مسعود بارزانی در ارتباط با وضعیت کردهای سوریه و ورود ارتش ترکیه به مناطق شمال سوریه بیان می‌کند: «او نگران وضعیت آینده کردهای سوریه است و حزب اتحاد دموکراتیک (PYD) سیاست مشابه حزب کارگران کردستان را دنبال می‌کند و بدون هیچ گونه توافقنامه رسمی‌ای به نیروهای حکومت مرکزی سوریه کمک کرده است، بدون این‌که توجهی به آینده کردها داشته باشد».
رئیس اقلیم کردستان، در ارتباط با توافق نظامی برای کنترل مجدد موصل اعلام می‌کند: «تا کنون نیروهای پیشمرگ اقلیم کردستان و نیروهای عراقی و شبه‌نظامیان مناطق سنی‌نشین در عملیات مشارکت خواهند داشت و برای مشارکت نیروهای حشد الشعبی در عملیات آزادسازی موصل ضروری است که رضایت ساکنان منطقه جلب شود».


در ارتباط با ورود نیروهای پیشمرگ اقلیم کردستان به داخل موصل، بارزانی ابراز نمود: «ما قصد نداریم وارد مرکز شهر موصل شویم، اگر هم این اتفاق بیافتد، پیشمرگ‌ها در آن‌جا باقی نخواهند ماند». هم‌چنین، بارزانی این موضوع را با مفاد توافقات نظامی‌ای مرتبط دانست که در آینده مورد گفت‌وگو جدّی قرار می‌گیرند».
هم‌چنین، بارزانی تصریح نمود که نسبت به مدیریت شهر موصل بعد از داعش رایزنی می‌شود و نمایندگان تمامی جناح‌های سیاسی در مدیریت شهر مشارکت خواهند داشت؛ به‌ویژه موضوع محافظت از ایزدی‌ها و مسیحیان در برابر هر نوع حمله خارجی ـ که بیشترین رنج‌ها را از سوی داعش متحمل شده‌اند ـ از جانب نیروهای پیشمرگ و ارتش عراق مهم‌ترین محور گفتگوها خواهد بود. هم‌چنین، تاکید نمود که ضروری است که مساعدت‌های لازم برای کمک به مسیحی‌ها و دیگر آوارگان جهت بازگشت آرامش به مناطق آنان، انجام بگیرد.
بارزانی در بخشی دیگر از سخنان بیان می‌کند: «اگر اتفاق‌نظر و هم‌کاری میان سنی‌ها و شیعیان نباشد، پایان جنگ آن‌قدر زشت خواهد بود که کسی خواهان دیدن آن نیست.


مساله رفراندوم و استقلال هیچ ارتباطی با اختلافات داخلی احزاب ندارد و این دو مساله نباید به هم ارتباط داده شوند. همچنین بارزانی بیان نمود در این موضوع همه شهروندان اقلیم کردستان متحد هستند و در تلاش هستیم تا برای گفتگو در مورد رفراندوم با حکومت مرکزی عراق، هیاتی را روانه بغداد نماییم.هم‌چنین، در ارتباط با بازگشت نیروهای ارتش عراق به مناطق مورد منازعه بارزانی اظهار داشت: «در ارتباط با این موضوع ضروری است که توافق شود؛ اما نیروهای پیشمرگ اقلیم کردستان در این مناطق برای حفاظت از ساکنان این مناطق حضور دارند و نیاز به ورود نیروی جدید وجود ندارد». علاوه براین، رئیس اقلیم کردستان نسبت به الحاق مناطق مورد منازعه به اقلیم کردستان گفت: «ضروری است که همه‌پرسی انجام بگیرد و رای نهایی را ساکنان این مناطق برای بازگشت به محدوده اقلیم کردستان ابراز نمایند».
بارزانی در پاسخ به پرسش باقی ماندن نیروهای خارجی در محدوده سرزمینی اقلیم کردستان اظهار داشت: «کردستان خط قرمز است و بعد از پایان شرایط بحرانی، هیچ نیرویی در آن باقی نخواهد ماند، نه عراقی و نه آمریکایی.
بارزانی در مورد مشارکت ارتش ترکیه که در حال حاضر در 15 کیلومتری مرکز شهر موصل مستقر هستند، ابراز داشت که ارتش این کشور در عملیات آزادسازی موصل مشارکت نخواهد کرد. هم‌چنین اعلام کرد، پایگاه‌های نظامی ترکیه با رضایت حکومت مرکزی عراق به شبه‌نظامیان حاضر در منطقه (حشد الوطنی) آموزش نظامی می‌دهند.
در ارتباط با برگزاری رفراندوم استقلال در اقلیم کردستان بارزانی ابراز نمود: «مساله رفراندوم و استقلال هیچ ارتباطی با اختلافات داخلی احزاب ندارد و این دو مساله نباید به هم ارتباط داده شوند. همچنین بارزانی بیان نمود در این موضوع همه شهروندان اقلیم کردستان متحد هستند و در تلاش هستیم تا برای گفتگو در مورد رفراندوم با حکومت مرکزی عراق، هیاتی را روانه بغداد نماییم».

 

منبع: روزنامه لوموند

نظرات
آخرین اخبار