کد خبر: 4058
تاریخ انتشار: 22 شهریور 1395 - 19:19
اوجالان طی پیامی از طرح صلح جدیدی خبر داد:
عبدالله اوجالان رهبر دربند حزب کارگران کردستان در پیامی که توسط برادرش قرائت شد خواهان پایان جنگ و احیای صلح بین دولت ترکیه و نیروهای کرد پ.ک.ک شد

فراتاب - گروه بین الملل: امروز پس از ماهها بی خبری پیامی از عبدالله اوجالان رهبر پ.ک.ک توسط برادرش که به ملاقات وی رفته بود خوانده شد. بیش از 18 ماه از آخرین تماس رهبران کرد ترکیه ای با وی سپری می شد و در این بین دولت ترکیه اجازه تماس و ملاقاتی دیگر نداده بود. در جریان وقوع کودتای نافرجام نیز گفته شد درگیری هایی در اطراف زندان ایمرالی رخ داده است و حتی برخی از نقشه کودتاچیان برای کشتن اوجالان خبر داده بودند. اما ملاقات با اوجالان در زمانی میسر شد که اعضای حزب دموکراتیک خلق ها، ضمن ابراز نگرانی از سلامتی اوجالان دست به نوعی اعتصاب غذای نامحدود زدند و اعلام داشتند تا زمانی که از سلامتی رهبر پ.ک.ک اطمینان حاصل نکنند به اعتصاب خود دست می زنند شمار قابل توجهی از مرد کرد ترکیه نیز به این اعتصاب غذا پیوستند.

سرانجام روز گذشته دادگستری ترکیه از مهمت اوجالان ،برادر رهبر زندانی کردهای ترکیه، خواست به ایمرالی رود. وی با عبدالله اوجالان دیدار کرد و پیام مکتوبش را در یک کنفرانس خبری منتشر کرد. متن کامل این پیام در ادامه خواهد آمد:

«دو تا سه زندانی دیگر نیز در ایمرالی هستند و با یکدیگر فعالیت می‌کنیم. انزوا ادامه دارد اما از لحاظ سلامتی مشکل زیادی نداریم. شرایط مانند دوران گذشته است. با رفقای اینجا گفتگو می‌کنیم. پروژەهایی داریم که اگر حکومت برای آن آماده باشد می‌توانیم با توسل به این پروژەها در طول شش ماه مسئله را حل کنیم. فرایند قبلی از سوی ما متوقف نشد. هیأت حکومتی نزد من آمد و گفتند تا پانزده روز دیگر بازمی‌گردند و در زمانی کوتاه چارەای پیدا می‌کنند. اما مسئله کرد مسئلەای بزرگ است. مسئلەای محدود به بیست سال نیست بلکه 150 تا 200 سال سابقه دارد. روزانه سی انسان جانشان را از دست می‌دهند. اگر حکومت صداقت داشت این انسان‌ها کشته نمی‌شدند. این ناحقی علیه کشور بود و انسان‌های باوجدان باید در مورد آن فکر کنند. اگر حکومت آمادگی دارد می‌تواند دو نماینده را به اینجا اعزام کند. ما برای حل این مسئله بزرگ پروژه داریم. در طول شش ماه قادریم که مسئله را حل کنیم. جنگی عمیق جریان دارد، در این جنگ، طرفین توان غلبه بر یکدیگر ندارند. سی تا چهل سال است این جنگ ادامه دارد. جنگی که می‌تواند هشتاد سال دیگر ادامه یابد. افسوس بخاطر انسان‌هایی که جان می‌دهند. دیگر خونریزی‌ها باید پایان بگیرد و اشکی سرازیر نشود. چارەیابی بطور یکطرفه ممکن نیست. طرف اصلی در این بین حکومت است. اگر حکومت مایل باشد این مسئله خیلی طول نمی‌کشد و حل می‌شود. از لحاظ جسمانی در وضعیت خوبی هستم. فردا عید است، عید قربان. اگر در کشوری روزانه سی تا چهل انسان کشته می‌شوند چگونه می‌شود جشنی برپا کرد. این اساسا اقدامی اخلاقی نیست. چارەیابی این مسئله بر عهده ماست و می‌توانیم آنرا عملی کنیم.»

 

بازنشر این مطلب با ذکر منبع «فراتاب» بلامانع است

نظرات
آخرین اخبار