کد خبر: 4057
تاریخ انتشار: 22 شهریور 1395 - 01:12
اصرار ترکیه بر ایجاد منطقه امن در شمال سوریه
بر اساس گزارشات منتشر شده دولت ترکیه در پی آن است که 3 هزار نفر از نظامیان وابسته به ارتش آزاد سوریه را در منطقه امن موردنظر خود در شمال استان حلب مسقر کند و منطقه امن مورد نظر خود را ایجاد نماید.

 

فراتاب- گروه بین الملل:  پس از ورود ارتش ترکیه به شهر جرابلوس در 24 آگوست 2016 طی عملیات موسوم به سپر فرات، بار دیگر موضوع ایجاد منطقه امن از سوی مقامات سیاسی ترک مطرح شده است. بر اساس گزارشات منتشر شده دولت ترکیه در پی آن است که 3 هزار نفر از نظامیان وابسته به ارتش آزاد سوریه را در منطقه امن موردنظر خود در شمال استان حلب مسقر کند.

تقاضای دولت ترکیه برای ایجاد منطقه امن (Safe Zone) در شمال سوریه به آغاز جنگ داخلی در سوریه باز می‌گردد. منطقه‌ای به طول 90 کیلومتر و عرض 50 کیلومتر مابین شهرهای جرابلوس و اعزاز (در شمال استان حلب واقع در میان دو کانتون کردنشین کوبانی و عفرین). هدف اولیه و مورد ادعای سیاسیون ترک برای ایجاد منطقه امن، برای حفاظت از آوارگان و کنترل هجوم سیل عظیم آنان به داخل ترکیه و پیشگیری از ایجاد معضلات اقتصادی برای این کشور بود. اما این تقاضا از سوی اعضای شورای امنیت سازمان ملل رد شد. اما بعد از ظهور داعش و تصرف بخش وسیعی از خاک سوریه، این بار ترکیه که کشورهای حاضر در ائتلاف ضد داعش را نیازمند به خود می‌دید سه شرط اساسی را پیش‌روی آمریکا و متحدانش قرار داد. 1. پایان حکومت بشار اسد 2. ممانعت از تشکیل حکومت کردی در سوریه 3. ایجاد منطقه امن مورد نظر آنکارا در شمال سوریه. اما این درخواست‌های به صراحت از سوی کشورهای غربی رد شد. برای نمونه در 7 ژانویه 2015 سخنگوی وزارت خارجه آمریکا اعلام نمود: «در شرایط کنونی پنتاگون، ارتش آمریکا و نیروهای ائتلاف ایجاد منطقه را ضروری نمی‌دانند».

 

منطقه امن مورد نظر ترکیه در شمال سوریه

 

رد درخواست‌های ترکیه، سبب شد تا خاک این کشور به کریدوری برای ارسال کمک‌های لجستیکی و نظامی و گذار نیروهای جدید به صفوف داعش و سایر گروهای مخالف دولت تبدیل شود. اما پیشروی‌های مبارزان کرد سوری از اواسط سال 2015 در قالب نیروهای سوریه دموکراتیک، موجب واهمه مقامات ترک شد. ورود کردها به مناطق غربی رود فرات و کنترل شهر منبج در شمال استان حلب توسط نیروهای سوریه دموکراتیک در 6 آگوست 2016 کاسه صبر اردوغان را لبریز نمود و آن‌چنان که شاهد بودیم که با گذشت 18 روز از آزادسازی منبج، ارتش ترکیه بدون کم‌ترین میزان مقاومت با همراهی نیروهای ارتش آزاد شهر جرابلوس را کنترل کردند. در شرایط کنونی دولت‌مردان ترک خواهان ایجاد منطقه‌ای امن در شمال سوریه هستند که اساس آن بر مبنای خروج کردها از بخش غربی رود فرات و بازگشت آن‌ها به شرق فرات می‌باشد. اما با توجه به روند تحولات و مذاکرات اخیر میان آمریکا و روسیه، می‌توان پیش‌بینی نمود که ترکیه همانند چند سال گذشته در تحقق هدف خود برای ایجاد منطقه امن ناکام خواهد بود.

 

بازنشر این مطلب با ذکر منبع «فراتاب» بلامانع است

 

نظرات
آخرین اخبار