کد خبر: 404
تاریخ انتشار: 8 اسفند 1394 - 12:05
چامسکی:
به باور نوام چامسکی اندیشمند برجسته امریکایی، ظهور شگفت‌آور دونالد ترامپ نامزد پیشتاز حزب جمهوری خواه برای انتخابات ریاست جمهوری آتی امریکا در عرصه سیاست این کشور ناشی از «ترس» و «فروپاشی جامعه» است.

به گزارش فراتاب ،ترامپ در انتخابات سه‌شنبه شب ایالت نوادا پیروز شد، که سومین پیروزی وی را در چهار رقابتی که تاکنون برای نامزدی حزب جمهوری خواه برگزار شده رقم زده است.

پس از آنکه وی در انتخابات درون حزبی ایووا نفر دوم شد، این سرمایه‌دار امریکایی رقبای خود را به راحتی در ایالت‌های نیو همپشایر، کارولینای جنوبی و نوادا با اختلاف آرای دو رقمی مغلوب کرد.

چامسکی در مصاحبه‌ای با سرویس خبری «آلترنت» که متن آن سه‌شنبه منتشر شد، در پاسخ به پرسشی درباره علت پیروزی‌های ترامپ «ترس و به موازات آن فروپاشی جامعه در دوره نولیبرال» را عامل این امر دانست.

وی افزود: «مردم با احساس انزوا و بی‌پناهی خود را قربانی نیروهای قدرتمندی می‌دانند که فاقد درک و تاثیرگذاری هستند.»

دونالد ترامپ

استاد دانشگاه ام‌آی‌تی، جو سیاسی را که زمینه‌ساز رشد این سرمایه دار نیویورکی است با دهه 30 میلادی مقایسه کرد که آمریکا در بحران شدید اقتصادی فرو رفت.

چامسکی تصریح کرد: «به لحاظ عینی، میزان فقر و رنج بسیار شدیدتر بود با این حال حتی در میان افراد شاغلِ بی بضاعت و بیکاران نوعی حس امید وجود داشت که این امید اکنون عمدتا به خاطر جنبش‌های افراطی کارگری و وجود سازمان‌های سیاسی حاشیه‌ای از دست رفته است.»

چامسکی درباره پیش‌بینی خود از اینکه چه کسی به کاخ سفید راه خواهد یافت خودداری کرد.

وی در این باره گفت: «می‌توان از ترس‌ها و امیدها سخن گفت اما پیش‌بینی میسر نیست.»

چامسکی به حمایت از برنی ساندرز نامزد دموکرات‌ها معروف است. با این حال، وی گفت چنانچه وی در ایالتی پر نوسان زندگی می‌کرد که هر دو حزب اصلی از سطح مشابهی از حمایت در میان رای دهندگان برخوردار بودند مسلما به هیلاری کلینتون رای می‌داد.

ماه گذشته، چامسکی ضمن تحسین ساندرز گفت که وی به خاطر وجود سیستم انتخاباتی خریداری شده از بخت چندانی برای پیروزی برخوردار نیست.

کلینتون شنبه با اختلافی اندک ساندرز را در انتخابات درون حزبی نوادا مغلوب کرد.

وزیر خارجه سابق امریکا نتیجه رقابت در انتخابات مقدماتی نیوهمپشایر را به ساندرز واگذار کرد اما با اختلاف اندکی در انتخابات درون حزبی ایووا بر وی پیروز شد.

 

منبع:پرس تی وی

 

نظرات
آخرین اخبار