کد خبر: 4000
تاریخ انتشار: 12 شهریور 1395 - 17:30
آمریکا و انتخاب بین کُردها و ترکیه!

فراتاب گروه بین الملل: روابط ترکیه-آمریکا دارای یک کیفیت سوررئالیستی است. از منظر عمومی روابط دو طرف از دوستی تا دشمنی در نوسان بوده است. البته این نوسان در روابط استراتژیک ایجاد شده بوسیله اعضای ناتو در طول 65 سال گذشته اختلاف بسیار اندکی ایجاد می کند. اما دو رویداد طی روزهای اخیر اعتبار این استدلال را اثبات می کند:

اول، سفر معاون رئیس جمهور "بایدن" به ترکیه و گفتگوهای انجام شده بوسیله او و همتای ترکی اش که نشان از استحکام روابط دارد. در یک کنفرانس مطبوعاتی مشترک با رئیس جمهور اردوغان، "بایدن"، التزام آمریکا به دو هدف استراتژیک ترکیه در برابر سوریه یعنی، حفاظت از تمامیت سرزمینی آن کشور (که ضربه ای مستقیم به آرمان کردها برای خودمختاری و استقلال بود) و عدم پذیرش حضور کردهای سوری در بخش غربی رودخانه فرات در مرز ترکیه را باز تایید کرد.

دوم، ساعت ها قبل از رسیدن معاون رئیس جمهوری آمریکا ،بایدن، به ترکیه، حمله ای منسجم بوسیله نیروهای هوائی و زمینی ترکیه و نیروی هوائی آمریکا به سوی بخش غربی فرات تحت کنترل حزب اتحاد دموکراتیک که از همپیمانان آمریکا در مبارزه علیه دولت اسلامی بوده به منظور از بین بردن دولت اسلامی عراق و سوریه مستقر در جرابلس صورت گرفت. پیشروی ترکیه که با آتش باران مواضع کردها نزدیک "منبج" چهل کیلومتری جنوب جرابلس همراه بود، منجر به اعلام بیانیه حزب اتحاد دموکراتیک مبنی بر این که گروه نظامی شان به نام "ی.پ.ج"، از منبج عقب نشینی کردند، گردید.

پیشروی نظامی ترکیه به سوریه دو هدف مهم دارد. اکنون که آنکارا پس از چندین حمله تروریستی، دولت اسلامی را به عنوان یک تهدید جدی برای ترکیه تلقی می کند، هدف اول بیرون راندن نیروهای دولت اسلامی مستقر در مرز ترکیه به منظور پیشگیری از حملات بیشتر آن ها به ترکیه است.

هدف دوم اگر مهم تر از هدف اول نباشد به همان اندازه اهمیت دارد و آن ممانعت از تسخیر قریب الوقوع جرابلس توسط حزب اتحاد دموکراتیک و یگان های مدافع خلق و عقب نشینی اخیر کردها به مرز ترکیه است. همکاری آمریکایی ها در این کمپین نظامی ترکیه یک نشانه کاملا هماهنگ میان دو کشور در برابر دولت اسلامی عراق و شام نبود طوری که پیام ارسالی به رهبر کردهای سوری واضح بود:

اگر واشنگتن مجبور شود میان انکارا و حزب اتحاد دموکراتیک یکی را انتخاب کند به طور قطع از عضو پیمان ناتو جانبداری خواهد کرد.

مستندات و پیشنهادات اخیر

این حرکت ها به نظر بر این باورند که بیانات اخیر ضدآمریکایی ناشی از مواضع بسیاری است از جمله سخنران حکومتی در ترکیه به دنبال حمایت دیرهنگام و نسبتا بی اشتیاق اعطا شده به حکومت ترکیه بوسیله واشنگتن و هواداران اروپائی اش پس از کودتای شکست خورده.

این قوه ادراک و آگاهی در برخی مواضع در ترکیه که حمایت محدود آمریکایی-اروپایی نسبت به حکومت ترکیه دال بر این بود که ایالات متحده و اتحادیه اروپا از سرنگونی اردوغان استقبال کردند منجر به برخی بیانات نسبتاً متعادل آنکارا شد از جمله بیانات صورت گرفته بوسیله ابراهیم کالین سخنران ریاست جمهوری که اظهار داشت شما عامل کودتای موفقیت آمیز از جمله در مصر بوده اید. شما این ملت را نمی شناسید اما آن ها شما را می شناسند.

موضع آمریکا و اروپا نسبت به حمایت فوری و مشتاقانه عراق و سوریه به حکومت اردوغان در تضاد کامل با همدیگر قرار دارد. مسکو و تهران علی رغم اختلافات شان با آنکارا به خصوص درباره مساله سوریه و آینده رئیس جمهور اسد دوباره روابط را از سرگرفته اند. این درست است که کودتا در تلاش بود نواحی غربی از جمله واشنگتن را تسخیر کند. به علاوه، واکنش شدید ترکیه (بازداشت هزاران نفر و به آتش کشیدن بیش از هزاران نفر دیگر) این گمان را ایجاد کرد که ممکن است اردوغان توجیهی برای انجام اقدامات مستبدانه بیشتر ارائه دهد. رسانه های غربی این نگرانی را منتشر کردند و ایالات متحده و اروپا را در موضعی مقابل حمایت مطلق از اردوغان قرار دادند.

روس ها و ایرانیان چندان نگران تمایلات مقتدرانه و مستبدانه اردوغان نبودند و می خواستند تاکید کنند حکومت اردوغان نسبت به مساله سوریه انعطاف پذیری و نرمش نشان داده است.

به علاوه ایران هم برای ممانعت از پیدایش یک حکومت خودمختار کرد در سوریه و هم بیرون راندن دولت اسلامی از عراق و سوریه مایل به همکاری با ترکیه بود.

هم چنین از اردوغان خواسته شده بود از حمایت روس ها و ایرانیان استفاده کند تا به اعضای پیمان ناتو نشان دهد هنگام نیاز بی کمک نمی ماند.

در تجزیه و تحلیل های نهائی مشخص شد که واشنگتن و ناتو با از دست دادن ترکیه موافق نیستند و ترکیه تمایل ندارد اتحادش با واشنگتن و روابط استراتژیک با آمریکا را از دست بدهد.

پایگاه هوایی "اینجرلیک" ناتو در ترکیه یک موضع اصلی مورد استفاده بوسیله آمریکا می باشد و یک ناوگان هوایی برای انجام ماموریت هایشان به منظور تضعیف مواضع دولت اسلامی محسوب می شود.

اینجرلیک به عنوان پایگاهی مهم برای عملیات جنگی در افغانستان و عراق مورد استفاده قرار می گیرد. با توجه به این که ایالات متحده آمریکا در خاورمیانه چندین حمله نظامی تدارک دیده است اهمیت اینسرلیک برای استراتژی آمریکا  نمی تواند دست کم گرفته شود.

 

منبع: نشنال اینترست

برگردان به فارسی: زهرا سعیدی

بازنشر این مطلب با ذکر منبع «فراتاب» بلامانع است

نظرات
آخرین اخبار