کد خبر: 3998
تاریخ انتشار: 12 شهریور 1395 - 17:51
پیش‌بینی یک روزنامه اسرائیلی از نقشه خاورمیانه در آینده‌
روزنامه اسرائیلی هایوم در گزارشی تحلیلی به قلم ایدی کوهین به بررسی فرایند تجزیه منطقه خاورمیانه ظرف چند دهه گذشته تاکنون پرداخت که بر اساس واقعیت ها در آینده ثبات و آرامش، موضوعی غیر قابل تحقق خواهد بود.

به گزارش فراتاب، به‌نقل از روزنامه رای‌الیوم، روزنامه اسرائیل‌ هایوم در گزارشی تحلیلی به قلم ایدی کوهین، نوشت: «رسانه‌های عربی دائما تبلیغ می‌کنند که اسرائیل با همکاری آمریکا در راستای سیطره بر خاورمیانه صحبت‌هایی درباره تجزیه کشورهای عربی را مطرح می‌کند و این موضوع را می‌توان با خواندن مقاله‌های منتشر شده در روزنامه‌های عربی متوجه شد. ولی نکته جالب اینجاست که کشورهای عربی در سال‌های اخیر خودشان عملیات تجزیه را کلید زده‌اند، موضوعی که در نهایت منجر به تجزیه خودشان به چند کشور دیگر می‌شود و رژیم‌های دیگری در منطقه پدید خواهد آمد».

این روزنامه صهیونیستی می‌نویسد: «یکی از تاثیرات بهار عربی این است که شکاف در مجامع عربی بیشتر می‌شود و چند دستگی میان مقام‌های رسمی و قومی به‌وجود خواهد آمد. درگیری‌هایی که نشات گرفته از این موضوع است، تا سال‌ها در برخی کشورها ادامه می‌یابد و در نتیجه طبق ارزیابی کارشناسان جهان عرب، فرهنگ‌های مختلف منجر به تجزیه آن‌ها می‌شود. نیازی نیست که فقط بر ارزیابی‌ها تاکید کنیم، بلکه این موضوع معروف است که خاورمیانه در حال تبدیل شدن به یک موضوع مرموز سرگرم کننده است».

اسرائیل‌ هایوم سپس به بررسی وضعیت کشورهای منطقه می‌پردازد و در تشریح این تجزیه ادعایی می‌نویسد: «از مصر آغاز می‌کنیم، برکناری محمد مرسی، رئیس‌جمهوری این کشور منجر به به‌وجود آمدن حکومت دیکتاتوری و تنش میان اخوان‌المسلمین و نهادهای رسمی می‌شود که دود آن به چشم اقلیت‌ها می‌رود. قبطی‌ها و دیگر مصری‌ها بارها هزینه‌های سنگینی بابت نژادپرستی و تحریکات داخلی پرداخت کرده‌اند. با توجه به این موضوع، به‌نظر می‌رسد که تغییرات بزرگی در مصر رخ دهد. در این میان، تحریک نهادهای مصری منجر به افزایش فرایند مهاجرت معکوس به جای سفرهای حقیقی شده است و بسیاری از کسانی که اصلیت مصری دارند و ساکن شبه‌جزیره سیناء هستند، به داخل مصر مهاجرت می‌کنند. این در حالی است که سینا تنها منطقه‌ای نظامی نیست و نمادی از حاکمیت مصر به‌شمار می‌رود. در آنجا دو رژیم ولایت سینا و حامیان بیت‌المقدس تسلط دارند و اینگونه به‌نظر می‌آید که در آینده، مصر، سینا را به فلسطینیان واگذار کند».

نقشه تجزیه خاورمیانه (منتشر شده در مجله نیروهای مسلح آمریکا( 

این روزنامه درباره لیبی نوشت: «لیبی به‌زودی به سه رژیم تجزیه می‌شود؛ در غرب این کشور حامیان انقلاب 17 فوریه که با قذافی جنگیدند تسلط می‌یابند و شرق نیز به کنترل ژنرال خلیفه حفتر درخواهد آمد که با اسلام‌گرایان افراطی مخالف است. در جنوب، قبایل بادیه‌نشین تسلط را در اختیار می‌گیرند و آنجا نظامی قبیله‌ای برپا می‌شود».

در ادامه این گزارش، ایدی کوهین به وضعیت لبنان پرداخت و مدعی شد: «لبنان در حال حاضر تجزیه‌شده و حتی فلج‌شده است. ایران همچنان به حمایت از حزب‌الله می‌پردازد و این گرایش در لبنان وجود دارد که جنوب لبنان به حزب‌الله برسد».

اسرائیل‌هایوم می‌افزاید: «دروزی‌های لبنان صدها سال است که در مناطق کوهستانی زندگی خود را می‌گذرانند و شرق بیروت تا طرابلس در اختیار مسیحیان است اما در طرابلس و در بخش‌های زیادی از بیروت، پایتخت لبنان، اهل‌سنت زندگی می‌کنند. علاوه بر این، علوی‌های سوریه و اتباعشان در طرطوس هستند».

درباره سوریه آمده است: «علوی‌های این کشور و اتباع شیعه‌شان در طرطوس حضور دارند و مسلمانان اهل‌سنت در حلب زندگی می‌کنند. همچنین در شمال قامشلی نظام کردی مستقلی از لحاظ سیاسی و جغرافیایی با اقلیم کردستان وجود دارد».

اسرائیل‌هایوم سپس به وضعیت عراق می‌پردازد و می‌نویسد: «بعد از سرنگونی نظام صدام و خروج آمریکا از عراق، درگیری‌هایی میان شیعه و اهل‌سنت به‌وجود آمد. در شمال عراق در منطقه کردستان و اربیل نظامی کرد ایجاد خواهد شد. در جنوب و در بصره دولتی شیعه تسلط را در اختیار خواهد گرفت و مسلمانان اهل‌سنت بغداد، پایتخت عراق و شهرهای موصل و فلوجه را در اختیار می‌گیرند».

این روزنامه صهیونیستی در پایان می‌نویسد: «سودان و یمن از جمله کشورهایی هستند که در گذشته دور یا در همین دوران جدید تجزیه شدند. در سودان جنوبی جمهوری‌ای به پایتختی جوبا به وجود آمد و شمال سودان در اختیار عمر البشیر باقی ماند، گرچه اکنون صحبت‌هایی درباره امکان ایجاد دولت سومی در دارفور مطرح می‌شود».

اسرائیل‌هایوم افزود: «تجزیه یمن به چند دهه پیش بازمی‌گردد یعنی سال 1990 میلادی. در حال حاضر به‌دنبال فشار انقلابیون حوثی (جنبش انصارالله) خلاء سیاسی برای ایجاد نظام یمنی شیعه در جنوب این کشور به وجود آمده است و به همین نسبت، اهل‌سنت در مناطق شمالی نزدیک به مرزهای عربستان باقی مانده‌اند».

این روزنامه در خاتمه نوشت: «خاورمیانه‌ای که حدود 20 سال پیش تصور می‌شد، اینچنین نبود. واقعیت این را اثبات کرده است که در آینده ثبات و آرامش، موضوعی غیر قابل تحقق خواهد بود».

نظرات
آخرین اخبار