اربیل، ساحلی آرام در دریای طوفانی عراق | فراتاب
کد خبر: 3989
تاریخ انتشار: 11 شهریور 1395 - 12:23
از دیار رقص و گلوله (4)

فراتاب گروه فراسفر / هاشم کرمی: با خروج از سلیمانیه به سمت اربیل که نام کردی آن هه ولیر (Hawler) است، متوجه شدیم که دو مسیر متفاوت برای رسیدن به این شهر وجود دارد: یکی، مسیری کوهستانی که از شهر زیبای دوکان؛ و دومی، مسیری که از شهرهای چمچمال و کرکوک می گذرد. به پیشنهاد دوستان مسیر کرکوک را به دلیل یک طرفه، تخت و البته کمی کوتاه تر بودن انتخاب کردیم. در ورودی کرکوک، نیروهای امنیتی (در زبان کردی به آنها آسایش می گویند) از اینکه مسیر را می دانیم و به اشتباه وارد شهر نمی شویم اطمینان حاصل کردند. فضای سنگین مبارزه با ترور و ترس از بمبگذاری های انتحاری را می شد از استوانه های خاکریزی پیچیده در میلگرد و ستون های بتنی در کنار هر ایست بازرسی و نیروهای مجهز به انواع سلاح های سبک و نیمه سنگین به وضوح مشاهده کرد.

اما ورودی اربیل، بسیار متفاوت بود. ده ها دوربین و چندین نیروی امنیتی به دقت تقریباً همه چیز را بررسی می کردند تا امنیت پایتخت اقلیم کردستان را تضمین کنند. در همان ورودی شهر، دفتری حزبی را دیدیم که به سبک "کاخ سفید" بنا شده و بر ابهت خود اصرار می کرد. پیدا کردن مسیر در اربیل به دلیل ساخت دایره ای شکل شهری آن، کار چندان آسانی نبود. با نگاه به خیابانها اولین چیزی که به چشم می خورد تعداد بسیار زیادی هتل و رستوران و کافه، در اشکال و سبک های متفاوت است. در اربیل، هتل ها و مسافرخانه ها با ارایه دامنه نرخ هر نفر از 10 دلار تا 300 دلار! برای یک شب اقامت دست شما را در میزان خدماتی که مایل به دریافت آن هستید، کاملاً باز می گذارند و در واقع بیراه نیست که به عنوان شهر گردشگری محبوب بخصوص برای اعراب شناخته شده است.

اگر قصد خرید هم داشته باشید، مراکز خرید عظیمی چون «ماجدی مال» یا «فامیلی مال» مکانی فوق العاده برای این کار هستند. اما این همه ماجرای اربیل نیست! سیمای شهر به دلیل حضور جمعیت قابل توجهی از اعراب آواره در کنار گردشگران بسیار زیاد عرب از عراق و غیر عراق، سیمایی عربی است. شاید تنها راه بازشناختن آوارگان از گردشگران، وقت صرف نهار یا شام باشد! چرا که تازه متوجه می شوید همان کودکانی که دنبالتان می آیند تا از آنها آب سرد بخرید، پولش را به نان گرم می دهند و با خانواده در نزدیکی مراکز تفریحی و گردشگری میل می کنند. اما اربیل هر چه باشد برای این کودکان و خانواده شان ساحلی آرام در دریای طوفانی عراق فراهم کرده است.

 

نویسنده: هاشم کرمی، استاد علوم سیاسی در دانشگاه گرمیان

بازنشر این مطلب با ذکر منبع «فراتاب» بلامانع است

 

 

برای دیدن تصاویر در سایز اصلی بر روی آن کلیک کنید

نظرات
آخرین اخبار