چه گوارا قاتل و راهزن بود | فراتاب
کد خبر: 3977
تاریخ انتشار: 9 شهریور 1395 - 16:35
اسماعیل قهرمان، رئیس پارلمان ترکیه:
رئیس پارلمان ترکیه ارنستو چه گوارا، قهرمان آرژانتینی آمریکای لاتین را یک "قاتل" و "راهزن" توصیف کرد.

به گزارش فراتاب،‌ رئیس مجلس ترکیه از این که جوانان ترکیه با پوشیدن تی شرت های حاوی تصاویر چه گوارا و نصب اقلام تزئینی حاوی تصاویر او به وسایل شان به او به جای قهرمانهای تاریخ ترکیه علاقه نشان می دهند، انتقاد کرد.

به گزارش دیلی صباح، اسماعیل قهرمان، رئیس پارلمان ترکیه در سخنرانی در مراسمی در استان ریزه گفت: یک سری دانش آموزان دبیرستانی انقلابی در ترکیه هستند که پیراهن هایی با تصاویر چه گوارا می پوشند. چه گوارا شخصیتی قاتل داشت که در سن 39 سالگی کشته شد و شخصا دست به اعدام می زد. او یک چریک بود. یک راهزن که در بولیوی، کوبا و آمریکای لاتین فعالیت داشت و ما نمی توانیم شاهد باشیم که تصاویر او بر گردن و سینه جوانان دانش آموز دبیرستانی کشور من باشد. نباید چنین چیزی دیده شود. او هیچ ارتباطی با کشور من ندارد. او ریشه هایی که من دارم را ندارد. او بخشی از تاریخ کشور ما نیست.

اسماعیل قهرمان تاکید کرد، ترکیه تاریخ و قهرمانان شناخته شده ای دارد که مردم می توانند به آنها افتخار کنند.

رئیس پارلمان ترکیه ضمن آن که بر اهمیت محبوب کردن و شرح دادن تاریخ ترکیه نزد جوانان این کشور تاکید کرد گفت: عجیب است که کل دنیا سلطان محمد فاتح، پادشاه قهرمان امپراطوری عثمانی را می شناسند اما مردم ترکیه نمی شناسند.

به دنبال طرح این اظهارات از سوی رئیس پارلمان ترکیه آلبرتو گونزالس کاسالس، سفیر کوبا در ترکیه به آن واکنش نشان داده و این که چه گوارا یه عنوان یک قاتل و راهزن برچسب زده شود را غیر قابل پذیرش خواند.

کاسالس به روزنامه حریت گفت: دوست دارم باور کنم که این صحبت های رئیس پارلمان ترکیه بیشتر به دلیل سوء تفاهم و اطلاعات غلط درباره تاریخچه چه گوارا بوده است.

او تاکید کرد حتی بدترین دشمنان کوبا نیز چنین حرفی را راجع به چه گوارا نزده‌اند.

وی افزود:چه گوارا نه فقط برای کوبا بلکه برای کل آمریکای لاتین یک سمبل است. این نوع صحبت‌ها نمی تواند بازتاب دوستی میان کوبا و ترکیه باشد. به همین دلیل ما واقعا از شنیدن چنین بیاناتی شگفت زده هستیم . ما خواهان این که شما نیز در ایده ها و اعتقادات ما شریک باشید نیستیم بلکه فقط می خواهیم به نمادها و چهره های ما احترام گذاشته شود.

کاسالس تاکید کرد، تعداد زیادی از ترکیه ای ها با او تماس گرفته اند تا همبستگی خود را اعلام کنند.

منبع:ایسنا

نظرات
آخرین اخبار