ژاپنی ها و روزنامه های دوران جنگ جهانی دوم | فراتاب
کد خبر: 3972
تاریخ انتشار: 9 شهریور 1395 - 16:45
تک نگاریهایی از سرزمین آفتاب تابان (7)

 فراتاب -گروه فراسفر / عاطفه باغیشاد: از جالب ترین نمایشگاه هایی که در زندگی ام دیدم نمایشگاه جذابی بود از انبوهی از کتاب های قدیمی و دست چندم به اضافه روزنامه های کامل و قطوری ازنقاط مختلف دنیا مربوط به دوران جنگ جهانی دوم و حتی پیش از آن دوران اوج قدرت هیتلردرآلمان واروپا. قدم زدن در تاریخ کاری بود که این نمایشگاه بی نظیردرِژاپن با بازدیدکنندگانش انجام میداد ومثل یک ماشین زمان درفضای بی نظیرش من و سایرین رو به سفری تاریخی به یکی ازپرحادثه ترین ادوار تاریخ برد، یعنی دوران پرتلاطم اروپا بین سالهای 1930 تا 1945.
چند نکته بسیار جالب جدای از فضای بی نظیر نمایشگاه تامل برانگیز بود، نکته اول قیمت مناسب کتاب های قدیمی بود که از کتاب های چاپ جدید ارزان تر و به صرفه تربودند که با توجه به قدمت کتب و مجلات وروزنامه ها از یک طرف و قیمت بالای اجناس در ژاپن از طرف دیگر، عجیب به نظرمی آمد! برعکس کشورهای دیگر و یا حداقل ایران که کتب قدیمی قیمت بالایی دارند.
نکته جالب دیگر بررسی ومقایسه قیمت مجلات و روزنامه های ژاپنی مربوط به سالهای دهه 1940 میلادی ومشابه آنها در حال حاضر بود! اصولا ژاپن کشوری است که مردم آن چندان با کلمه تورم آشنا نیستند! افزایش ناچیز قیمت ها پروسه ای که گاها سالها طول میکشد و مستلزم گذراندن مراحل پیچیده قانونی است. در نتیجه و به عنوان مثال درخواست افزایش اجاره بهای منزل مسکونی حتی پس از سالها اقامت به راحتی امکان پذیرنیست! ازاین رو چندان جای تعجب نیست که قیمت مجلات و روزنامه های مربوط به سالهای دوران جنگ جهانی دوم یعنی بیش از 70 سال پیش تفاوت چندان شگفت انگیزی با قیمت های فعلی نداشت! که از نکات جالب توجه این نمایشگاه بود!
ونکته دیگر که بیش از هرچیزی برای من جالب توجه بود، بررسی روزنامه ها و مجلات اوج بحران جنگ دوم جهانی بود که با بمباران اتمی ژاپن همراه شد، به جز معدود روزنامه های غیرژاپنی از جمله تایمز چاپ لندن که من نتوانستم از خرید یک شماره از آن صرف نظر کنم، تقریبا اثری از عکس ویا نوشته و تصویر اثرگذارو متاثرکننده ای ازحمله اتمی به ژاپن وجود نداشت، به بیان دیگر اگر من بی خبر از هر خبری ، وبی اطلاع از حادثه ای چون جنگ جهانی دوم، به این نمایشگاه رفته بودم، قطعا اطلاعات دست اول، ارزشمند وقابل تاملی به دست می آوردم، اما هرگز متوجه نمیشدم مردمانی که برپا کننده این نمایشگا بودند، در حقیقت همان فرزندان و نوادگان قربانیان سهمگین ترین حمله اتمی به ژاپن توسط آمریکا در اواخر جنگ دوم جهانی هستند.
آنچه من در مدت اقامتم در ژاپن متوجه شده ام، اهمیت بیش از حد تصور به آداب و رسوم صد ها و هزاران ساله و پاسداشت آنهاست. اما همین مردمی که باجدیت تمام در صدد حفظ آیین های قدیمی و بزرگداشت تاریخ کلامی و غیر متصورند، به راحتی از بخش های تاثر برانگیز تاریخ هرچند متصور و غیر قابل انکار صرف نظر میکنند وبرای مثال به نماشگاهی از آثار حمله اتمی در هیروشیما بسنده می کنند!

 

نویسنده عاطفه باغیشاد

بازنشر این مطلب با ذکر منبع «فراتاب» بلامانع است

 

برای دیدن تصاویر در اندازه اصلی بر روی آنها کلیک کنید

 

 

نظرات
آخرین اخبار