تابش نور صلح بر تاریکترین جنگ داخلی آمریکای لاتین | فراتاب
کد خبر: 3970
تاریخ انتشار: 8 شهریور 1395 - 22:56
فارک ها و دولت مرکزی کلمبیا با هم کنار آمدند
پس از 52 سال جنگ داخلی، نهایتا گروه فارک و دولت مرکزی کلمبیا به توافق آتش بس رسیدند، این جنگ طولانی ترین مناقشه داخلی آمریکای لاتین بود، و تقریبا 2 نسل به طول انجامید.

فراتاب - گروه بین الملل: این توافق به ۵۲ سال جنگ داخلی در این کشور میان فارک و دولت های مختلف کلمبیا پایان می دهد. در طول این پنجاه سال، نبردهای این گروه شبه نظامی با نیروهای دولتی بیش از ۲۲۰ هزار کشته برجای گذاشته است. توافق مذکور باید برای اجرایی شدن به همه پرسی گذاشته شود و بر طبق اعلام دولت، این همه پرسی در اوایل ماه اکتبر برگزار خواهد شد.

به گزارش بی بی سی، گروه شورشی چپگرای فارک چند روز پس از اعلام یک توافق تاریخی با دولت کلمبیا به همه اعضای خود دستور داده است از نیمه شب گذشته (پنج صبح گرینویچ) آتش‌بس را رعایت کنند. این آتش‌بس به جنگ ۵۲ ساله این گروه با دولت کلمبیا پایان می دهد. دو طرف مناقشه روز ۲۵ اوت پس از چهار سال گفت‌وگو در کوبا اعلام کردند که به صلح دست یافته اند. رهبر فارک ها، تیمولیون جیمه‌نز همچنین معروف به تیموشنکو، گفت که جنگ طولانی با دولت تمام شده است.آخرین توافق صلح ظرف چند هفته آینده میان دو طرف امضا خواهد شد.

به گزارش اسپوتنیک، آخرین تلاش‌ها برای پایان دادن به مناقشه در کلمبیا با مذاکراتی میان دو طرف در نوامبر 2012 شروع شده بود.

بر اساس گزارش روزنامه ال هرالدو، مذاکرات برای توافق صلح عصر روز سه شنبه به پایان رسید و انتظار می‌رود که خوان مانوئل سانتوس، رئیس جمهوری این کشور، ساعت 7 روز (چهارشنبه) به وقت محلی، بیانیه‌ رسمی توافق را اعلام کند.

به گزارش ایسنا،‌ هر دو طرف توافق کردند که برای رسیدگی به معضل حاشیه نشینی اجتماعی و دادرسی به شکایات قربانیان مناقشه و ساختن صلحی باثبات و پایدار با هم کار کنند. خبر رسیدن به پیمان صلح در هاوانا پایتخت کوبا اعلام شد، جایی که طرف‌های درگیر از نوامبر سال ۲۰۱۲ مشغول مذاکره بوده‌اند. این مناقشه جان تقریبا ۲۲۰ هزار نفر را گرفته و میلیون‌ها نفر را آواره کرده است.

دنیای اقتصاد گزارش می دهد، رئیس جمهور این کشور به تازگی اعلام کرده که توافق نهایی صلح با شبه نظامیان انقلابی کلمبیا (فارک)، چه این گروه دوست داشته باشد یا نه، به همه پرسی گذاشته خواهد شد.

طبق گزارش یورونیوز، خوآن مانوئل سانتوس، رئیس جمهور کلمبیا پس از اعلام خبر توافق نهایی صلح در پیامی خطاب به مردم این کشور گفت: «برای داشتن یک صلح پایدار و طولانی، ما باید تضمین کنیم کسانی که جزو شورشیان مسلح بودند بتوانند به زندگی قانونی و اجتماعی در کشورمان بازگردند. اعضای سابق فارک که حالا غیرمسلح شده اند قادر خواهند بود به شکلی دموکراتیک وارد زندگی سیاسی کلمبیا بشوند. آنها حالا همانند دیگر احزاب و نهادهای سیاسی می توانند برای انتخاب شدن فقط با دلیل و منطق مردم را متقاعد کنند.»

بنا به گزارش دویچه وله، رئیس‌جمهور کلمبیا، در ماه ژوئن گفته بود: «از امروز دورانی نو آغاز می‌شود. این دوران کودکان‌مان را امیدوار می‌کند که تاریخ مصیبت‌بار گذشته کشورشان را تکرار نکنند.» طرفین مذاکرات بر سر اصلاحات ارضی، کم و کیف مشارکت این گروه در فرایند سیاسی، راهکارهای تازه در مبارزه با مواد مخدر و همچنین پرداخت غرامت به قربانیان به توافق رسیدند.

البته مردم کلمبیا باید در روز ۲ اکتبر سال جاری میلادی به این توافق رأی مثبت دهند. رأی مثبت کلمبیایی‌ها نسبتا قطعی است، زیرا آنها در طی پنج دهه گذشته متحمل تلفات و خسارات زیادی شده ‌و چشم‌انتظار دوران صلح و آرامش بوده‌اند. کارشناسان پیش‌بینی می‌کنند که رأی مثبت مردم به این توافق، اهمیت و تأثیرات اقتصادی بزرگی خواهد داشت. کلمبیا به ویژه امیدوار است که برقراری صلح و آرامش در این کشور سبب رونق صنعت توریسم و جذب گردشگران جهان به این کشور شود. کلمبیا از طبیعت و جذابیت‌های گردشگردی زیادی برخوردار است، اما جنگ و درگیری و ناامنی‌های طولانی سبب شد که توریست‌های علاقمند از سفر به این کشور چشم‌ بپوشند.

ایرنا می نویسد: گروه فارک که به عنوان شاخه نظامی حزب کمونیست کلمبیا فعالیت می­کرد، در سال های 1964-1966 ایجاد شد.
گفته شده است، فارک در ابتدای کار تنها به مبارزات مسلحانه در قالب تاکتیک های چریکی می پرداخت اما، طی سال های دهه 1980 قاچاق مواد مخدر را نیز به فعالیت های خود افزود و رسما از حزب کمونیست کلمبیا جدا شد و 'حزب کمونیست در خفای کلمبیا ' را تأسیس کرد. به رغم آنکه آمریکا و اتحادیه اروپا می گویند، فارک سازمان تروریستی است، این گروه خود را همچنان یک سازمان چریکی می داند.

 

گزارش از مرتضی میرزانژاد

بازنشر این مطلب با ذکر منبع «فراتاب» بلامانع است

نظرات
آخرین اخبار