کد خبر: 397
تاریخ انتشار: 6 اسفند 1394 - 19:39
«یوهانا میکل لایتنر» وزیر کشور اتریش روز چهارشنبه پس از پایان نشست بالکان غربی، در یک کنفرانس مطبوعاتی گفت: اتریش و کشورهای بالکان به طور مشترک اقدامات خود را برای محدود کردن ورود پناهندگان به اروپای مرکزی محدودتر می کنند.

به گزارش فراتاب، وزیران خارجه و کشور اتریش و بالکان شامل اسلوونی، کرواسی و بلغارستان و همچنین شش کشور بالکان غربی ازجمله آلبانی، بوسنی، کوزوو، صربستان، مقدونیه و مونته نگرو در وین با یکدیگر ملاقات کردند تا در خصوص کاهش جریان مهاجرت از مسیر بالکان، تصمیم گیری کنند.
وزیر کشور اتریش به نمایندگی از همه کشورهای شرکت کننده، بیانیه مشترک امروز را در یک نشست مطبوعاتی قرائت کرد.
«میکل لایتنر» گفت: برابر توافق صورت گرفته، کشورهای بالکان باید مسیر ورود پناهجویان را کنُد کرده و افراد پلیس برای محافظت از مرزها به خصوص مرز مقدونه افزایش پیدا کند.
وی افزود: قوانین مراحل ثبت نام باید به صورت یکپارچه در آید و امنیت مسیر بالکان برای کاهش ورود پناهجویان می بایست مهیا شود.
وزیر کشور اتریش همچنین تأکید کرد: تمام کشورها موظف شدند که هرگونه اقدام به جز اقدامات نظامی و مدنی را برای کاهش مهاجران انجام دهند.

** انتقاد یونان از دعوت نشدن در نشست امروز
«نیکوس کوجی یا» وزیر امور خارجه یونان در این نشست با انتقاد شدید از این اقدام دولت اتریش، آن را خلاف توافقات بین کشورهای اروپایی قلمداد کرد و گفت: اجلاس کشورهای حوزه بالکان غربی به دعوت اتریش بدون دعوت از یونان که یکی از گذرگاه های مهم ورود پناهجویان است، تشکیل جلسه دادند که این، یک اقدام غیر دوستانه و خلاف تصمیمات سران کشورهای اروپایی است.
«الکسیس چیپراس» نخست وزیر یونان بارها اعلام کرده است: حل مسأله پناهجویان باید با هماهنگی تمام کشورهای اروپایی صورت گیرد و اقدامات تعدادی از کشورهای اروپایی و بالکان مبنی بر بستن مرزهای خود به روی پناهجویان را غیر قابل قبول قلمداد کرده است.
وزارت خارجه اتریش نیز در واکنش به اظهارات مقامات یونان و رد ادعاهای آنها، گفت: این نخستین باری نیست که کشورهای حوزه بالکان تشکیل جلسه می دهند؛ بنابر این ادعای یونان مبنای حقوقی ندارد و کشورها در مورد کنترل مرزهای خود، مختار و از هیچ کشور دیگری اجازه نخواهند گرفت.
پیش تر نیز کشورهای دانمارک، سوئد، بلژیک و تعدادی از کشورهای اروپای غربی مرزهای خود را به روی پناهجویان بسته بودند که این روند همچنان ادامه دارد و این کشورها اموال گرانقیمت پناهجویان را نیز ضبط می کنند.

 

منبع:ایرنا

نظرات
آخرین اخبار