توافق انگلیس با اتحادیه اروپا غیرقابل بازگشت است | فراتاب
کد خبر: 395
تاریخ انتشار: 6 اسفند 1394 - 18:41
دونالد توسک:
‘دونالد توسک’ رییس شورای اروپا روز چهارشنبه در جمع نمایندگان پارلمان اتحادیه اروپا در بروکسل خاطرنشان ساخت که توافق انگلیس با اتحادیه اروپا الزامی قانونی و غیرقابل بازگشت است.

 به گزارش فراتاب، ‘دونالد توسک’ رییس شورای اروپا در اظهاراتی صریح، ادعای وزیر دادگستری انگلیس که مدعی شده بود توافق صورت گرفته میان لندن و اتحادیه اروپا الزام قانونی ندارد را رد، و آن را غیر قابل بازگشت دانست. وی گفت: این توافق مطابق با پیمان اتحادیه اروپا صورت گرفته و دادگاه اروپا نمی تواند آن را لغو کند.

توسک تصریح کرد: البته این [توافق] زمانی اجرایی خواهد شد که مردم انگلیس به ماندن در اتحادیه اروپا رای دهند. اگر آنها به خروج از اتحادیه رای دهند توافق لغو خواهد شد.
«مایکل گوو» وزیر دادگستری انگلیس روز چهارشنبه در اظهاراتی جنجالی عنوان کرد که توافق صورت گرفته میان دیوید کامرون نخست وزیر این کشور با رهبران اعضای اتحادیه اروپا در خصوص اصلاحات مد نظر لندن در این اتحادیه، به تائید دادگاه اروپا نرسیده است و بنابراین الزام آور نیست.
وی در گفت وگو با شبکه تلویزیونی 'بی بی سی' اظهار داشت: واقعیت این است تا زمانی که مفاد پیمان اتحادیه اروپا تغییر نکند دادگاه اروپا تعهدی نسبت به توافق صورت گرفته ندارد. وی افزود: این درحالی است که تاریخ مشخصی نیز برای این تغییر نیز اعلام نشده است. هر چند 'جرمی رایت'، دادستان کل انگلیس در واکنش به اظهارات مایکل گوو عنوان کرده است: «این سخن که تا زمانی که این توافق وارد معاهدات اتحادیه اروپا نشده باشد، از نظر قانونی الزام آور نیست، درست نیست».
دادستان کل انگلیس افزود: «این توافق از دید انگلیس که می گوید می خواهد در اتحادیه اروپا باقی بماند الزام قانونی دارد و دادگاه اروپایی باید آن را به حساب آورد. کار دادگاه اروپایی تفسیر توافقات بین 28 دولت عضو اتحادیه اروپا است. و این یکی از این گونه توافقات است، که از نظر قانونی با دیگر توافقات چنین معاهداتی برابر است».
دیوید کامرون روز دوشنبه گذشته اعلام کرده بود که توافق صورت گرفته میان انگلیس و اتحادیه اروپا بعدا به عنوان یک پیمان الزام آور به سازمان ملل ارائه خواهد شد. وی گفته است که مفاد این پیمان بدون موافقت انگلیس و سایر کشورهای عضو اتحادیه قابل تغییر نیست.
مارتین شولتز رئیس پارلمان اروپا نیز در اظهاراتی اعلام کرد که توافق میان انگلیس و اتحادیه اروپا در پیمان اتحادیه اروپا عینا درج خواهد شد و گفت: کسی نمی تواند خلاف این را به رای دهندگان انگلیسی بگوید.
پس از سه سال چانه زنی انگلیسی ها با اتحادیه اروپا، شامگاه جمعه دیوید کامرون نخست وزیر انگلیس اعلام کرد که موفق شده با رهبران 27 کشور اروپایی در جریان نشست بروکسل بر سر مفادی که به این کشور همچنان 'موقعیت ویژه ای' را در این اتحادیه می دهد، به توافق برسد.
کامرون گفته است همه پرسی خروج این کشور از اتحادیه اروپا در روز پنجشنبه 23 ژوئن 2016 میلادی برگزار خواهد شد. اما توافق دیوید کامرون با رهبران اروپایی و اعلام برگزاری همه پرسی خروج انگلیس از اتحادیه اروپا در ژوئن آینده، سبب آشکار شدن شکاف و دودستگی عمیق در میان اعضای کابینه و حزب محافظه کار انگلیس بر سر ادامه حضور این کشور در این اتحادیه شده است.

 

منبع:ایرنا

نظرات
آخرین اخبار