حضور هواپیماهای روسی در تعارض با قانون اساسی است | فراتاب
کد خبر: 3944
تاریخ انتشار: 7 شهریور 1395 - 10:30
دکتر نعمت احمدی در گفت و گو با فراتاب:
مساله نفع ما و روسیه در این خصوص نیست مساله وضعیت قانون اساسی در قبال این موضوع است که آیا این حضور ناقض قانون اساسی است یا خیر؟

 فراتاب گروه سیاست خارجی: بحث حضور و استفاده جنگنده های روسی از پایگاه شکاری نوژه همدان این روزها همچنان یک بحث داغ در محافل مختلف سیاسی و از جمله در مجلس شورای اسلامی است در همین زمینه هفته گذشته حشمت الله فلاحت پیشه یکی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی در تذکری به رئیس مجلس، حضور روسها در همدان را نقض اصل 146 قانون اساسی دانست، رئیس مجلس و سپس وزیر دفاع در این خصوص اقدام به پاسخگویی کردند، بعد از 48 ساعت اما روسها اعلام کردند، که فعلا از پایگاه مذکور استفاده نمی کنند ولی در یک چرخش مجدد یکی از مسئولان بلندپایه امنیتی روسیه گفته است در صورت دستیابی به یک توافق با ایران مجدداً از پایگاه نوژه استفاده می شود، در همین زمینه به سراغ دکتر نعمت احمدی از حقوقدانان برجسته کشور رفته ایم تا از منظر این متخصص دریابیم آیا همکاری اخیر ایران و روسیه نقض قانون اساسی است یا خیر؟ مشروح این گفت و گوی کوتاه در ادامه خواهد آمد:

 

فراتاب- برخی از نمايندگان مجلس استقرار هواپيماهاي روسيه را برخلاف اصل 146 قانون‌اساسي دانسته‌اند، در حالي‌كه وزير دفاع اين مسأله را مربوط به مجلس نمي‌داند. از سوي ديگر وزارت خارجه اعلام كرد كه مأموريت روس‌ها تمام شده و رئيس مجلس مي‌گويد كه روس‌ها هنوز در همدان مستقر هستند؟ اين مسأله را به طور كلي چگونه ارزيابي مي‌كنيد.

 

دکتر نعمت احمدی: من در مصاحبه‌هاي قبلي خودم هم به اين موضوع اشاره كرده‌ام، اگر بخواهيم تا اصل 146 قانون‌اساسي را در نظر بگيريم به صراحت مي‌گويد استقرار هرگونه نيروي خارجي خلاف قانون اساسي است. زيرا هواپيماهاي خارجی وقتي مستقر شوند احتياج به سوخت دارند. همچنين تسليحات و لجستيك آن نيز با كارشناسان روسي است. يعني عملاً بايد تيمي از روسيه در همدان مستقر شود كه ناظر بر اين هواپيماها باشد. اگر قرار است كه راه كوتاه شود، راه كوتاه براي پرواز نيست، بلكه براي تسلیح هواپیماها است. به باور من اين مسأله هم مغاير اصل 146 قانون اساسي است و هم اصل 125.

سوال: برخي معتقدند كه در شرايط كنوني همكاري استراتژيك با يك قدرت جهاني به نفع ايران و باعث افزايش وزن استراتژيك ما در منطقه خواهد بود نظر شما در اين باره چيست؟

دکتر نعمت احمدی: ما نمي‌گوييم كه به ضرر ماست يا به نفع ما. صحبت بر سر اين است كه قانون بايد اجرا شود. اگر برابر اصل قانون اساسي مجوز را از مجلس اخذ مي‌كرديم اشكالي نداشت. هر چند من به شخصه به روس‌ها اعتماد ندارم. همچنين مهمترين پايگاه غرب كشور پايگاه شهيد نوژه همدان است. در زمان جنگ سرد اين پايگاه مهمترين پايگاهي بود كه در كنار گوش شوروي داشتند. اين منطقه از نظر سوق‌الجيشي مهم است و قانون‌اساسي يك ميثاقي است كه بايد اجرا شود و بايد اين مسأله به اطلاع مجلس مي‌رسيد. متاسفانه كساني‌كه راجع به اين مسأله صحبت كرده اند، گفته‌هايشان اهانت‌آميز بوده است. وزير دفاع ما اعلام كرد كه اين موضوع ربطي به مجلس ندارد و رئيس مجلس عنوان كرد كه استقراري صورت نگرفته است. وقتي گفته مي‌شود كه قرار نبود اين مسأله علني شود، اين نكته، اصلاً مناسب نيست. مگر توافقي برخلاف منافع ملي صورت گرفته است كه قرار نبود مسأله علني شود و روس‌ها آن را برملا كردند.

 

گفت و گو از محمدرضا ستاری

بازنشر این مطلب با ذکر منبع «فراتاب» بلامانع است

نظرات
آخرین اخبار