منابع پنجگانه قدرت ایران | فراتاب
کد خبر: 394
تاریخ انتشار: 6 اسفند 1394 - 09:38
رادیو فرانسه بررسی کرد
رادیو «فرانس کولتور» در گزارشی از موقعیت جغرافیایی، جمعیت، قدرت نظامی، منابع انرژی و قدرت نرم علمی به عنوان پنج عامل قدرت ایران نام برد.

فراتاب به نقل از فرانس کولتور ـ تارنمای رادیوی فرانس کولتور فرانسوی در گزارشی با عنوان «ایران، پنج عامل قدرتمندی»، نوشت: هم زمان با انتخابات پارلمانی در ایران و چالش های تعیین کننده آینده خاورمیانه همچون جنگ در سوریه، آینده کردها، توافق هسته ای و منازعه شیعه و سنی که این کشور به نحوی با آنها درگیر است، پنج عامل قدرت ایران را می توان این گونه نام برد:
1-موقعیت جغرافیایی ایران در تقاطع مسائل جغرافیای سیاسی
ایران با وسعتی سه برابر فرانسه با مساحت یک میلیون و 648 هزار (و 195) کیلومتر مربع، هجدهمین کشور بزرگ دنیا محسوب می شود؛ در خاورمیانه تنها عربستان سعودی و قزاقستان وسعتی بیش از ایران دارند. ایران با پنج کشور هم مرز و سه دسترسی به دریا (خزر، خلیج فارس و دریای عمان) در محل اتصال دنیای عرب، ترکیه، هند و روسیه قرار گرفته است. سیاست خارجی ایران در جنوب (خلیج فارس، اقیانوس هند)، در غرب (شرق عربی)، شمال غربی (ترکیه، قفقاز)، شمال شرق (آسیای میانه)، شرق (افغانستان، پاکستان) پنج جهت راهبردی منطقه ای را که از منظر جغرافیای سیاسی بسیار با اهمیت است، در بر می گیرد.
2- ایران در زمره پرجمعیت ترین کشورهای منطقه
ایران نوزدهمین کشور دنیا از منظر جمعیت است و تنها دو کشور مصر (86 میلیون و 900 هزار نفر) و ترکیه (81 میلیون و 600 هزار نفر) در خاورمیانه جمعیت بیشتری نسبت به ایران دارند. جمعیت ایران بسیار بیش از همسایگانش در خلیج فارس است.
3-قدرت نظامی
نیروهای مسلح ایران در سال 2013 میلادی شامل نیروهای ارتش، سپاه پاسداران و نیروهای شبه نظامی، 563 هزار نفر بود. در خارج از مرزها نیز ایران می تواند روی بازوهای قدرت نظامی چون نیروی «قدس» سپاه پاسداران، «حزب الله» لبنان، سپاه «بدر» یا شبه نظامیان متعدد عراقی و از پنج سال پیش سوری، حساب کند.
4-منابع انرژی
ایران یکی از مهمترین منابع نفت و گاز طبیعی دنیا را در اختیار دارد: ایران با در اختیار داشتن 9.3 درصد کل ذخایر اثبات شده نفت جهان، پس از ونزوئلا (17.5 درصد)، عربستان سعودی (15.7 درصد) و کانادا (10.2 درصد) چهارمین منبع نفتی جهان را در اختیار دارد.
این کشور با 18.2 درصد کل ذخایر اثبات شده گاز جهان، قبل از روسیه (17.4 درصد) قرار دارد و نخستین منبع گازی جهان را در اختیار دارد.
اقتصاد ایران از منظر برابری قدرت خرید پس از استرالیا در جایگاه نوزدهم دنیا قرار دارد.
5-«قدرت نرم» علمی
از سال 1999 میلادی، ایران کشورهای پاکستان، مالزی و آفریقای جنوبی را در زمینه نشریات علمی پشت سر گذاشت. برتری موسسات آموزش فنی، آموزش عالی و دانشگاهی که تعداد دانشجویان دختر در آن ها قابل توجه است توسط تعداد مقالات چاپ شده پژوهشگران ایرانی در نشریات آکادمیک بین المللی اثبات می شود.

 منبع: ایرنا

نظرات
آخرین اخبار