کد خبر: 393
تاریخ انتشار: 6 اسفند 1394 - 09:27
نتیجه توهین به اردوغان
هاکان شوکور، ستاره فوتبال ترکیه ممکن است به‌دلیل "اهانت به رجب طیب اردوغان" در صفحه‌ی توئیتر خود به ۴ سال حبس محکوم شود. او پیشتر از طرفداران اردوغان بود، اما به‌دلیل "فساد مالی" اردوغان به صف مخالفان او پیوست.

فراتاب ـ هاکان شوکور، ستاره سرشناس فوتبال ترکیه، ممکن است به دلیل "اهانت به رئیس‌جمهور" با حکم سنگین ۴ سال حبس مواجه شود.

خبرگزاری فرانسه روز چهارشنبه (۲۴ فوریه / ۵ اسفند) گزارش داد، دادستان ترکیه به دلیل توئیت‌های انتقادی شوکور علیه رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهور ترکیه و پسر او اقامه‌ی جرم کرده است.

شوکور درحالی ممکن است به حبس محکوم شود که بنا به قوانین محدودیت‌آمیزی که اردوغان به رسانه‌های ترکیه تحمیل کرده، هیچ یک از رسانه‌های ترکیه متن دقیق توئیت شوکور را منتشر نکرده است.

شوکور این توئیت را حذف کرده و مشخص نیست "توهین" او به اردوغان چه بوده است. به گزارش خبرگزاری فرانسه دادستان اعلام کرده که این بازیگر فوتبال در ابتدا مدعی شد که خطاب توئیت او به اردوغان نبوده و منظورش فرد دیگری بوده است. به گفته‌ی دادستان این ادعای شوکور برای دادگاه قابل قبول نبود. او تاکید کرد:«واضح و روشن بود که منظور از این توئیت رئیس‌جمهور اردوغان بود.»

هاکان شوکور یکی از پرافتخارترین بازیکنان فوتبال در ترکیه محسوب می‌شود. او "آقای گل" تاریخ فوتبال ترکیه است و در مجموع ۵۱ گل در بازی‌های تیم ملی ترکیه به ثبت رسانده است. هاکان شوکور تا سال ۲۰۱۳ از رجب طیب اردوغان و سیاست‌های حزب "عدالت و توسعه" دفاع می‌کرد. او اما در آن سال در اعتراض به آن‌چه "فساد مالی و سیاسی اردوغان و حزب" می‌دانست، دست از حمایت از این حزب برداشت و به صف منتقدان اردوغان پیوست.

رجب طیب اردوغان و حزب اسلام‌گرای "عدالت و توسعه" فشارها و برخوردهای قضائی با منتقدان و مخالفان را افزایش داده‌اند و هر روز افراد بیشتری به دلیل آن‌چه دستگاه قضائی "توهین به رئیس‌جمهور" می‌داند، محاکمه و محکوم می‌شوند. در ماه‌های گذشته برخوردهای سخت با روزنامه‌نگاران و نویسندگان در ترکیه ادامه داشته است.

جان دوندار، سردبیر روزنامه‌ی "جمهوریت" که از منتقدان جدی سیاست‌های اردوغان است، کماکان در بازداشت به‌سر می‌برد. اردم گول، روزنامه‌نگار دیگر این روزنامه نیز همچنان در بازداشت است. دادستان استانبول در ماه اوت سال جاری میلادی برای دست‌کم ۱۸ روزنامه‌نگار درخواست مجازات زندان طولانی‌مدت کرده بود.

اردوغان در ماه‌های گذشته از بازیگران سینما، ملکه زیبایی پیشین کشور و نوجوان زیر ۱۸ سال به دلیل آن‌چه "اهانت" به خود می‌داند، شکایت کرده و در بیشتر این موارد دادگاه این افراد را به حبس‌تعزیری محکوم کرده است. در گزارش سالانه‌ی سازمان "گزارشگران بدون مرز" ترکیه یکی از بدترین کارنامه‌ها در برخورد با روزنامه‌نگاران را دارد و در کنار چین، ایران و اریتره یکی از "بزرگ‌ترین زندان‌های جهان" برای روزنامه‌نگاران محسوب می‌شود.

 

منبع: دیوچه وله

نظرات
آخرین اخبار