حمله‌های هوایی ارتش ترکیه به مواضع پ‌ک‌ک | فراتاب
کد خبر: 392
تاریخ انتشار: 6 اسفند 1394 - 09:20
تشدید عملیات های نظامی
ارتش ترکیه با هلیکوپترهای نظامی خود حمله به کردها در جنوب شرقی این کشور را تشدید کرده است.

به گزارش فراتاب به نقل از خبرگزاری DHA ـ ارتش ترکیه با هلیکوپترهای نظامی خود حمله به کردها در جنوب شرقی این کشور را تشدید کرده است. همزمان اردوغان از متحدان ترکیه خواست حزب کردی "پ‌ی‌د" و بازوی نظامی آن "ی‌پ‌گ" را در فهرست سازمان‌های تروریستی جای دهند.

به گزارش خبرگزاری DHA پیکارجویان حزب ممنوعه کارگران کردستان ترکیه (پ‌ک‌ک) در حال حرکت به سوی مرکز شهر ایدیل در جنوب شرقی آناتولی هستند. خبرگزاری دولتی آنادولو هم گزارش داده است که ارتش ترکیه با هلیکوپترهای نظامی آنان را زیر آتش خود گرفته است تا از این حرکت جلوگیری کند.

نیروهای امنیتی ترکیه از چند روز پیش تلاش می‌کنند، حرکت نیروهای پ‌ک‌ک را متوقف کنند. در گزارش‌هایی متناقض گفته می‌شود که ۹ تا ۱۲ پیکارجوی کرد کشته شده‌اند.

ارتش و پلیس ترکیه از ماه‌ها پیش کار مقابله با واحدهای پ‌ک‌ک در چند شهر ترکیه را آغاز کرده‌اند. گفته می‌شود که تا کنون در چارچوب این عملیات حدود هزار تن کشته شده‌اند. جاده‌ها و خیابان‌های زیادی در نتیجه استفاده از سلاح‌های سنگین نابود شده‌اند.

در شهر ایدیل از هفته‌ی گذشته نبردهای خیابانی میان نیروهای امنیتی ترکیه و پ‌ک‌ک آغاز شده است. از منطقه‌ی "سور" در شهر کردنشین دیاربکر و نیز از "سیزر" و "سیلوپی" که بعضا در آنها منع رفت و آمد برقرار شده نیز درگیری‌های سختی گزارش شده است. ارتش ترکیه روز یکشنبه اعلام کرده بود که در دیاربکر چهار تن از فعالان پ‌ک‌ک کشته شده‌اند.

اردوغان: ی‌پ‌گ هم مانند داعش و جبهه نصرت است

رجب طیب اردوغان، رئيس‌جمهور ترکیه، بی‌توجه به فراخوان‌های بین‌المللی خواستار مقابله‌ای آشتی‌ناپذیر با قیام کردهاست. دولت ترکیه اعلام کرده است که چنین مقابله‌ای شامل کردهای سوریه نیز می‌شود. آنکارا بار دیگر تهدید کرده است که منطقه‌ا‌ی پیوسته از کانتون‌های کردی را به هیچ عنوان تحمل نخواهد کرد.

اردوغان روز چهارشنبه (۲۴ فوریه/۵ اسفند) در آنکارا خواستار آن شد که آتش‌بس در سوریه شامل عدم حمله به نیروهای موسوم به یگان‌های مدافع خلق "ی‌پ‌گ" نشود. به گفته‌ی رئیس‌جمهوری ترکیه "ی‌پ‌گ" هم سازمانی تروریستی مانند داعش و جبهه نصرت است.

گفتنی است که آمریکا و روسیه به همراه رژیم اسد و شورشیان سوریه توافق کرده‌اند که از روز شنبه (۲۷ فوریه / ۸ اسفند) آتش‌بسی در سوریه برقرار شود. بر اساس این توافق نیروهای "دولت اسلامی" (داعش) و جبهه نصرت (شاخه القاعده در سوریه) مشمول این آتش‌بس نمی‌شوند و در دوره‌ی آتش‌بس حملات به مواضع آنها ادامه خواهد یافت.

اکنون اردوغان با مقایسه سازمان کردی "ی‌پ‌گ" با این دو سازمان تروریستی همچنین از کشورهای متحد خود خواسته است که حزب کردی "پ‌ی‌د" و بازوی نظامی آن "ی‌پ‌گ" را نیز در فهرست سازمان‌های تروریستی جای دهند. گفتنی است که حزب کردی "پ‌ی‌د" شاخه‌ی حزب پ‌ک‌ک در سوریه است.

نعمان کورتولموش، معاون نخست‌وزیر ترکیه، روز چهارشنبه (۲۴ فوریه / ۵ مارس) گفت که ترکیه حق دارد از تمامیت ارضی خود دفاع کند. او حزب کردی "پ‌ی‌د" و بازوی نظامی آن "ی‌پ‌گ" را به "پاکسازی قومی" متهم کرد و گفت که آنها عرب‌ها و ترکمن‌ها را از مناطق خود اخراج می‌کنند.

با قدرت‌یابی شبه‌نظامیان کرد متشکل در "ی‌پ‌گ" در شمال سوریه و نیز تحکیم موقعیت پیشمرگه‌های کرد در اقلیم کردستان عراق، دولت ترکیه نگران آن است که کردهای این کشور نیز به تلاش‌های خود برای تاسیس یک دولت مستقل کردی بیفزایند.

 

منبع: دویچه وله

نظرات
آخرین اخبار