حمله ارتش سوریه به کُردها تاسف بار است | فراتاب
کد خبر: 3913
تاریخ انتشار: 4 شهریور 1395 - 11:37
انتقاد بی سابقه نماینده مجلس ایران از حمله ارتش سوریه به کُردها
یکی از نمایندگان مجلس ایران از آنچه که حمله ارتش سوریه به نیروهای کُرد این کشور خواند ابراز تاسف کرد

فراتاب - گروه سیاست خارجی: یکی از اعضای کمیسیون امنیت ملی مجلس شورای اسلامی در گفت و گویی ضمن ابراز تاسف از حمله ارتش سوریه به کُردهای این کشور، نتیجه آن را تنها تقویت و بهره برداری تروریسم از آن خواند. این موضع پس از آن اعلام گردید که خبرگزاری های مختلف از حمله هوایی میگ های سوریه به مناطقی در شهر کردنشین حسکه در شمال سوریه خبر داده بودند همچنین بین طرفین درگیری هایی نیز روی داده بود تحولاتی که با استقبال رسمی ترکیه ،اصلی ترین مخالف منطقه ای سوریه، مواجه شده بود.

حشمت الله فلاحت پیشه که خود کُرد و نماینده اسلام آباد غرب و دالاهو از استان کرمانشاه در مجلس دهم شورای اسلامی به شمار می رود به خبرنگار کردپرس گفته است: «یکی از نقاط تاسف بار در سوریه حمله نیروهای دولتی سوریه به کردهای این کشور است که ما امیدواریم این موضوع تکرار نشود.» وی افزوده است: «واقعیت این است که کردهای سوریه نقش بی بدیلی در مقابله با داعش دارند و هزینه مقابله با داعش را هم پرداخت کرده اند.» 

این نخستین واکنش از داخل ایران نسبت به جدیدترین تحولات مربوط به بحران سوریه به شمار می رود. فلاحت پیشه که دارای دکترای روابط بین الملل و از اساتید دانشگاه علامه طباطبایی تهران است در تحلیل خود در قبل این موضوع گفته است: «انتظاری که وجود دارد این است،سوریه موضوع کردی را مدیریت کند و مانع از شکسته شدن ائتلاف بین کردها و دولت مرکزی در مقابل داعش شود.» وی افزوده است: «در شرایط کنونی جنگ بین نیروهای سوری و کردهای سوریه فقط تقویت کننده تروریسم در داخل سوریه است.»

نماینده مردم اسلام آبادغرب و دالاهو با اشاره به لزوم همکاری بین نیروهای دولتی و کردها در سوریه گفت:به هر حال درست است نیروهای مختلفی تحت عناوین متفاوت اعم از تجزیه طلبی و ائتلاف فرا کشوری و غیره سعی می کنند، اختلافات بین کردها و دولت سوریه به راه اندازند ولی من معتقدم در این شرایط باید دولت و کردهای سوریه اختلافات خود را با مذاکره حل کنند و مانع این شوند که شکل گیری جبهه ائتلاف ضد داعش در سوریه تضعیف شود.
لازم به ذکر است فلاحت پیشه در هفته گذشته در تذکری به رئیس مجلس شورای اسلامی، نسبت به استفاده جنگنده های روسیه از پایگاه هوایی نوژه در همدان اعتراض کرده و آن را مغایر با اصل 146 قانون اساسی خوانده بود
نظرات
محمد علی مهتدی
| |
2016-08-25 22:13:39
ظاهرا آقای فلاحت پیشه در جریان تحولات سوریه نیستند و نمی دانند که این کردهای سوریه هستند که به نیروهای دولتی در شهر حسکه حمله کرده اند. در طول تاریخ بحران سوریه روابط کردها با دولت سوریه خوب بوده وهرگز دزگیری بین آنها وجود نداشته. اخیرا با کمال تعجب مشاهده شد که نیروهای کرد ناگهان به نیروهای دولتی در حسکه حمله کردند و80 درصد شهر را در اختیار گرفتند . اقدام نیروهای دولتی فقط دفاع از نفس بوده. اما چرا نیروهای کرد برای اولین بار به ارتش سوریه حمله می کنند پاسخش در همکاری آنها با آمریکاست که طرح تجزیه سوریه را دنبال می کنند.این موضع آقای فلاحت پیشه که احتمالا به انگیزه تعصبات قومی بوده قابل قبول نیست وبهتر بود ایشان به کردهای سوریه توصیه می کردند که اسب تروای آمریکائی ها نشوند وبه ارتش سوریه حمله نکنند. در مورد استفاده روسها از پایگاه همدان نیز موضع ایشان وهیاهوئی که به راه انداختند قابل درک نبود. قاعدتا باید ایشان می دانست که آن تصمیم نمی توانست بدون نظر فرمانده کل قوا باشد. جنجالی که ایشان به راه انداخت باعث شد که از اهمیت آن اقدام استراتژیک در سطح منطقه کاسته شود. انگار وزیر دفاع وشورای عالی امنیت ملی از مواد قانون اساسی اطلاع ندارند وفقط ایشان اطلاع دارند.این گونه اظهارات وموضع گیری ها از عضو کمسیون امنیت ملی بسیار تعجب آور است.
زانیار
| |
2016-09-15 01:26:57
ارتش سوریه از نظر کردها، قابل اعتماد نیست چرا که اگر ارتش بتواند مخالفین خود را در سایر مناطق سرکوب کند بلافاصله به سراغ کردها خواهد رفت و سرکوبشان خواهد کرد از این روست که می توان فهمید چرا نیروهای ارتش سوریه در طول بحران این کشور، هنوز حاضر به ترک کردستان نشده اند و همچنان بر ماندن در منطقه ی کردستان اصرار دارند؟
شهر حسکه شهری کردنشین است اما از دهه ی هفتاد میلادی از سوی رژیم بعث سوریه تعریب شده و کردها را بیرون رانده و شناسنامه هایشان را باطل کرده اند. اکنون با این بمباران بار دیگر مردم کرد توسط ارتش آواره شدند.
ضمناً لازم به ذکر است که امریکا نیز حامی ارتش ترکیه است که اخیراً درجرابلس به کردها حمله کرده اند.
بنابراین،کردها هم از سوی ارتش سوریه و هم از سوی ارتش ترکیه مورد تهدیداند.
آخرین اخبار