کد خبر: 3903
تاریخ انتشار: 3 شهریور 1395 - 14:35
در سفر ظریف به نیکاراگوئه مطرح شد:
ظریف در نشستی با حضور وزیر خارجه نیکاراگوئه، سفر هیات 120 نفره سیاسی و اقتصادی ایران را نشانه آن دانست که مقامات و شرکت های ایرانی با جدیت قدم به آمریکای لاتین گذاشته اند و مصمم هستند روابط خوب خود را با این منطقه توسعه دهند.

به گزارش فراتاب، محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه کشورمان که به همراه یک هیات بلندپایه سیاسی- اقتصادی به منظور سفری 6 روزه به آمریکای لاتین سفر کرده است، شامگاه دیروز در دومین روز از سفر خود به نیکاراگوئه سفر کرد. وی در این سفر علاوه بر گفت و گو با وزیر خارجه نیکاراگوئه، با دانیل اورتگا رییس جمهوری این کشور نیز ملاقات کرد. در این دیدار که بیش از یکساعت به طول انجامید، در خصوص روابط دو جانبه و مسایل منطقه ای و بین المللی به تفصیل بحث و تبادل نظر شد.

وزیر خارجه کشورمان همچنین در نشستی با حضور ساموئل سانتوس همتای نیکاراگوئه ای خود در جمع خبرنگاران، با بیان اینکه از اینکه در شهر زیبا و مقاوم ماناگوا و در میان مردم خوب نیکاراگوا هستم، خوشحالم، افزود: ما برای روابط با آمریکای لاتین و نیکاراگوا اهمیت بسیاری قائلیم و در همین راستا امروز با یک هیات بزرگ، امکان برقراری و گسترش مناسبات اقتصادی را در حوزه های مختلف بررسی کردیم.
وی تصریح کرد: توجه شخص «دانیل اورتگا» رئیس جمهوری و حضور مسئولان مختلف نیکاراگوا در نشست مشترک با هیات ایرانی نشان دهنده اهمیتی است که دولت این کشور به توسعه مناسبات با ایران می دهد.
ظریف گفت: من اطمینان دارم نتیجه سفر امروز علاوه بر تقویت مناسبات بسیار خوب سیاسی و بین المللی دو کشور به ایجاد و گسترش همکاری های تجاری و اقتصادی نیز خواهد انجامید.
وی خاطرنشان کرد: همکاری ایران و نیکاراگوا می تواند از مشارکت در ساخت کانال بین اقیانوسی تا بخش های کشاورزی، تولید انرژی، پتروشیمی، بانکی، اعتباری، حمل و نقل، صنایع غذایی و دارویی و حوزه علمی و فناوری را در بر بگیرد.
ظریف گفت: زمینه همکاری میان ایران و نیکاراگوا اکنون بسیار آماده است و امیدوارم در این سفر بخشهای خصوصی و دولتی دو طرف گفت وگوهای خوبی در زمینه اجرای طرح های مورد نیاز داشته باشند.
وی در این نشست که در کاخ وزارت خارجه نیکاراگوا برگزار شد، گفت که ما همواره وقتی دوستان قدیمی را می بینیم خوشحال می شویم.
وزیر خارجه نیکاراگوا نیز گفت: شرایط سخت تحریم ها علیه ایران باعث شده بود تا سفر هیات بزرگ سیاسی و اقتصادی ایران به آمریکای لاتین که ما از مدتها پیش منتظر آن بودیم، با تاخیر صورت گیرد.
«ساموئل سانتوس» افزود: این دیدار خوب و برنامه ریزی شده برای تقویت نزدیکی میان ایران، نیکاراگوا و دیگر کشورهای منطقه بسیار موثر است.
وی سفر هیات 120 نفره سیاسی و اقتصادی ایران را نشانه آن دانست که مقامات و شرکت های ایرانی با جدیت قدم به آمریکای لاتین گذاشته اند و مصمم هستند روابط خوب خود را با این منطقه توسعه دهند.
سانتوس، ظریف را دوست عزیز خود خطاب کرد و گفت که سفر او به دعوت رئیس جمهوری نیکاراگوا و گفت وگوهای خود او با همتای ایرانی اش در تهران صورت می گیرد.
وزیر خارجه نیکاراگوا اطمینان داد که به لطف حضور و تلاش هیات ایرانی و نشستهای موثر آنان شاهد گسترش روابط ایران با همه کشورهای آمریکای لاتین خواهیم بود.
سانتوس به خاطر این حضور از ظریف تشکر کرد و از طرف دولت و ملت نیکاراگوا و «بخصوص رئیس جمهوری، فرمانده دانیل اورتگا» به او و هیات همراه خوشامد گفت.
وی گفت: بخش غم انگیز سفر هیات ایرانی آن است که مدت حضورشان در نیکاراگوا بسیار کوتاه است و ما با نشستهای متعدد آنها را بسیار خسته می کنیم.

 

نظرات
آخرین اخبار