اسرائیل و تلاش برای تغییر استراتژی نظامی حریف | فراتاب
کد خبر: 3880
تاریخ انتشار: 2 شهریور 1395 - 00:22
منصور براتی

فراتاب - گروه بین الملل: پس از آنکه رسانه‌های اسرائیلی روز گذشته مدعی شدند که جنبش حماس یک فروند موشک را به سوی شهرک صهیونیست نشین سدیروت شلیک کرده، جنگنده‌های اسرائیلی تا چندین ساعت با تجاوز به حریم هوایی غزه و پرواز در ارتفاع پایین بیش از 60 حمله بار مناطق مختلف غیرنظامی غزه را هدف حملات خود قرار دادند. این شدیدترین حملات نیروهای صهیونیست به نوار غزه بعد از جنگ 51 روزه در تابستان 2014 است و به نظر می رسد مقصود اسرائیلی‌ها از این حملات پردامنه تغییر ذهنیت جنبش حماس و دیگر گروه‌های ضداسرائیلی در اقدام به حملات ایذایی است.
رسانه‌های محلی اسرائیلی بعد از ظهر روز یک شنبه از به صدا در آمدن آژیرهای حمله موشکی در شهرک صهیونیست‌نشین سدیروت واقع در جنوب اراضی اشغالی و نزدیک مرز نوار غزه خبر دادند. گفته می‌شود صدای دو انفجار در شهرک‌های اسرائیلی نزدیک مرز غزه شنیده شده است. دیروز وبگاه اسرائیلی «0404» با اعلام خبر حمله موشکی حماس به سدیروت از عملیات تلافی‌جویانه جنگنده‌های اسرائیلی خبر داد. به گفته این پایگاه: بمباران زمینی و هوایی دیروز شمال نوار غزه از تابستان 2014 (جنگ 51 روزه) تا کنون شدیدترین بوده است.تا کنون 60 حمله به غزه و استفاده از جنگنده‌های F35 منابع فلسطینی اعلام کردند اسرائیل دیروز و دیشب بیش از 60 حمله به نوار غزه داشته و از جنگنده‌های پیشرفته F35 که به تازگی از آمریکا خریداری شده، استفاده کرده است. این جنگنده‌ها در شمال نوار غزه و در ارتفاعات پایین به پرواز درآمده‌اند و بالن‌های حرارتی شلیک کرده‌اند. همچنین تل‌آویو مدعی شده در حملات خود یک تونل و پایگاه‌های نظامی وابسته به مقاومت را تخریب کرده است. «اشرف قدرت»، سخنگوی وزارت بهداشت فلسطین اعلام کرد که در این بمباران‌ها، چهار فلسطینی از جمله یک نوجوان ۱۷ ساله بر اثر اصابت ترکش زخمی شده و به منظور مداوا به بیمارستان اندونزیایی غزه انتقال داده شد. از سوی دیگر صهیونیست‌ها روز گذشته با حمله به کرانه باختری 10 جوان فلسطینی را ربودند.

 

بمباران اشباع!
استراتژی نظانی اسرائیلی‌ها در طول تاریخ همواره مبتنی بر افزایش بازدارندگی بوده است؛ چه اینکه در صورت بروز تهدیدات آنی و جنگ‌های تمام عیار با ارتش‌های کلاسیک نه تنها امنیت اسرائیل به خطر می افتد بلکه، به دلیل عمق استراتژیک اندک بقا و حیات دولت یهود در معرض خطری جدی قرار می گیرد. به همین دلیل اسرائیلی‌ها همواره ناچار از شدت عمل در مقابل تهدیدات حیاتی، تنبیه شدید دشمنان در حدی که به زودی خیال جنگ نکنند و کشاندن درگیری‌های نظامی به خارج از مرزهای تحت سیطره خود بوده است. از این رو حمله ایذایی حماس با یک موشک، با یک بمباران چندین ساعته پاسخ داده می شود. از سوی دیگر تصاویر منتشر شده از بمباران جنگنده‌های اسرائیلی به خوبی نشان می دهد که دولت یهود از تاکتیک Carpet Bombing یا «بمباران اشباع» استفاده کرده و درصدد است مناطق بمباران شده را با خاک یکسان سازد. در این تاکتیک، منطقه وسیعی که هدف حمله است به شدت بمباران می شود و تعداد زیادی بمب بر روی یک منطقه ریخته می شود به طوریکه بمب‌ها مانند یک فرش قسمتی از زمین را به طور کامل بپوشاند. استفاده از چنین تاکتیکی معمولاً در حملات ایذایی و مقطعی سابقه نداشته و در جنگ‌های تمام عیار مورد استفاده قرار می‌گیرد؛ از این رو استفاده از این روش توسط صهیونیست‌ها احتمالاً نشان از قصد آنها برای دستیابی به اهدافی فراتر از مقابله با تهدیدات حماس خواهد داشت. در و


مقابله موثر با تهدیدات عامل گسترش حملات
چند روز قبل از حمله جنگنده‌های اسرائیلی به غزه برخی رسانه‌های صهیونیست نسبت به آماده شدن بمب‌هایی دست ساز برای حمله به اسرائیل هشدار داده بودند. رسانه‌های اسرائیلی ادعا کردند تحقیقات موسسات امنیتی اسرائیلی درباره یافتن بمب‌هایی در نوار مرزی با لبنان توسط کشاورزان اسرائیلی نشان می‌دهد حزب‌الله در پشت پرده این ماجراست. این رسانه‌ها در ادامه ادعای اتهام‌آمیز خود، گفته‌اند که حزب‌الله برای انجام یک عملیات در داخل اراضی اشغالی فلسطینی آماده می‌شده است. همچنین اعلام شده بود که به نظر می رسد یک استراتژی چند بعدی برضد این رژیم در دستور حماس و حزب الله قرار گرفته است. از سوی دیگر روز گذشته نیز سخنگوی حماس در واکنش به شدیدترین حملات اسرائیلی به شمال نوار غزه از پایان جنگ 2014 تا کنون اعلام کرد این رژیم دنبال خلق معادلات جدید است اما موفق به این اقدام نخواهد شد. «سامی ابوزهری» سخنگوی حماس در واکنش به حملات شدید اسرائیل به نوار غزه اعلام کرد اسرائیل مسئول کامل پیامدهای این اقدام و متشنج شدن اوضاع غزه است. بر اساس سایت رسمی حماس، وی افزود: «این حملات در راستای ادامه حملات و ظلم علیه ملت فلسطین و نیز تمایل به خلق معادلات جدید در نوار غزه انجام می‌شود اما تل‌آویو بداند که اراده ملت ما سست نخواهد شد و این رژیم نخواهد توانست هیچ معادله جدیدی در مقابله با مقاومت تحمیل کند.» با این حال حملات شدید اسرائیل می تواند به میزان رویگردانی مردم غزه از سیاست‌های حماس دامن بزند.

نظرات
آخرین اخبار