تعاونی‌ها در جذب سرمایه‌‌هاي خارجی فعال‌تر شده‌اند | فراتاب
کد خبر: 3873
تاریخ انتشار: 2 شهریور 1395 - 08:46
مديركل توسعه تعاون وزارت تعاون، كار و رفاه اجتماعي:

 فراتاب – گروه اقتصادی: مديركل توسعه تعاون وزارت تعاون، كار و رفاه اجتماعي با اعلام اينکه نمایشگاه «دستاوردها و توانمندی‌های تعاونی‌ها» در شهریورماه سال جاري برگزار می شود،گفت: این نمایشگاه محل مناسبي براي عرضه ظرفيت‌ها و توانمندی‌های بخش تعاون خواهد بود.

پیمان باباخانلو  با بيان اينكه بخش تعاونی به استناد قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران، یکی از ارکان اقتصاد کشور است، بر اهميت جایگاه اقتصاد تعاونی تاكيد نموده و وجود قانون مستقلي براي اين بخش از اقتصاد كشور را دليلي بر اين ادعا دانست.

وي اضافه كرد كه بیش از 50 هزار مورد از اين تعاونی‌ها در حوزه تولید، حدود 30هزار واحد از آن‌ها در بخش خدمات و مابقی در حيطه توزیعی فعالیت می‌کنند.

باباخانلو با بیان اینکه تعاونی‌ها در حوزه‌هاي متنوعي چون کشاورزی، صنعت و معدن، خدمات بهداشتي و درماني، آموزشي، مصرف، مسكن و اعتبار  فعالیت می کنند؛ اعلام کرد: گرچه براساس قانون برنامه پنجساله پنجم توسعه  و نيز قانون اجراي اصل 44 قانون اساسي، باید سهم بخش تعاون در اقتصاد ملی در سال پاياني برنامه به 25 درصد می‌رسید، لكن بنابه دلايلي، منجمله عدم تامين منابع اعتباري لازم، این امر محقق نشد و در حال حاضر سهم بخش تعاوني در اقتصاد ملّي بين 5 تا 7 درصد برآورد مي‌شود.

وی ادامه داد: گرچه، بخشي از اين عدم تحقق برنامه نيز به شرايط كلي حاكم بر اقتصاد كشور در شرايط تحريم بازمي‌گردد.

مديركل توسعه تعاون وزارت تعاون، كار و رفاه اجتماعي در بخش ديگري به تشريح طرح‌ها و پروژه‌هاي معاونت امور تعاون در جهت تحقق سياستهاي اقتصاد مقاومتي پرداخت و از تصويب سه پروژه، ذيل دو طرح پيشنهادي به کمیته کارشناسی كارگروه ملّي مردمی کردن اقتصاد خبر داد.

باباخانلو گفت: اين پروژه‌ها در جهت توسعه تعاوني‌هاي فراگيرملّي، توسعه و عمران شهرستاني و سهامي‌عام به اجرا درخواهند آمد.

وی با اشاره به اينكه راهبرد توسعه بازار تعاوني‌ها و افزايش صادرات، و نيز راهبرد توسعه اشتغال در بخش تعاون، دو راهبرد اصلي معاونت امور تعاون در سال جاري مي‌باشد، بر عزم اداره‌كل توسعه تعاون براي ارتقاء صادرات تعاوني‌ها از 7/1 ميليارد دلا در سال 94 به حداقل 3 ميليارد دلار در سال جاري خبر داد.

مديركل توسعه تعاون وزارت تعاون، كار و رفاه اجتماعي اعزام هيات‌هاي تجاري متشكل از مديران تعاوني‌ها و ميزباني هيات‌هاي بازرگاني خارجي از سوي بخش تعاون را در همين راستا ارزيابي نموده و اضافه كرد: تعاوني‌ها در جذب سرمایه‌گذار خارجی و استفاده از منابع مالی با منشاء خارجي فعال‌تر شده‌اند. افزايش حضور تعاوني‌ها در رويدادهاي تجاري داخلي و بين‌المللي را از نشانه‌هاي اين تحرك در شرايط جديد حاكم بر فضاي كسب و كار بوده و تعاوني‌ها به توفيقاتي در عقد قراردادهای صدور کالا و خدمات نائل شده‌اند.

باباخانلو در ادامه به تشريح اهداف و برنامه‌هاي برگزاري «نمايشگاه دستاوردها و توانمندي‌هاي تعاوني‌ها» پرداخت و گفت: اين نمایشگاه از 9  تا 12 شهریورماه سال جاري، در هفته دولت و در آستانه هفته تعاون در فضايي به وسعت تقريبي 3000 مترمربع در محل دائمي نمايشگاه‌هاي شهرداري تهران (بوستان گفتگو) برگزار خواهد شد. پيش‌بيني مي‌شود حدود 150 تشكل تعاوني در اين نمايشگاه به ارائه توانمندی‌ها و معرفي ظرفیت‌های خود به مسئولان و مقامات کشوری، کارشناسان و علاقمندان بپردازند.

وی افزود: مسلما معرفي توانمندی‌های بخش تعاون تاثير مثبتي بر جلب حمایت مسئولان ارشد و تأمین بودجه مورد نياز براي توسعه بخش خواهد داشت. وي با بيان اين مطلب كه نمایشگاه شهریورماه، از نوع نمايشگاه‌هاي عمومي بوده و لذا هیچ محدودیتی برای حضور تعاوني‌ها در آن وجود ندارد، از تعاوني‌ها براي بهره‌مندي بهينه از این فرصت مناسب دعوت بعمل آورد. وي همچنين اعلام نمود كه تعاوني‌هاي متقاضي مشاركت در نمايشگاه، مي‌توانند از كمك هزينه‌اي در قالب تسهيلات قرض‌الحسنه صندوق كارآفريني اميد بهره‌مند گردند.

او همچنين از برگزاري نمايشگاه توانمندي‌هاي صادراتي بخش تعاون در آينده‌اي نزديك خبر داد و برپايي آن در آبان‌ماه 95 را در راستاي تشويق و ترغيب تعاوني‌ها به حضور در بازارهاي خارجي و ارتقاء كيفيت توليد محصولات در تراز جهاني و تاكيدي بر اراده جدي معاونت امور تعاون در ارتقاء سهم صادرات تعاوني‌ها در سبد صادرات غرنفتي كشور دانست.

مديركل توسعه تعاون وزارت تعاون، كار و رفاه اجتماعي اظهار کرد: مهم‌ترین مشکلی که شرکت های تعاونی با آن دست به گريبان هستند ضعف مدیریت است  و تغيير و اصلاح رويكرد مديران تعاوني‌ها از مديريت سنتی به مديريت علمي و مبتني بر فنون نوين مدیریت  از جمله برنامه‌هاي اصلي حوزه معاونت امور تعاون خواهد بود.

باباخانلو اگرچه اين تغيير را زمان بر دانست، ولي بر برگزاري دوره‌هاي آموزشي حضوري و مجازي به عنوان برنامه‌هاي راهبردي موثر بر اين فرآيند تاكيد نمود.

نظرات
آخرین اخبار