کد خبر: 385
تاریخ انتشار: 6 اسفند 1394 - 02:49
تنش در میان آنکارا و وارنا
ترکیه در اقدامی تلافی‌جویانه دیپلمات بلغارستان را "عنصر نامطلوب" دانست و وی را اخراج کرد.
فراتاب ـ ترکیه در اقدامی تلافی‌جویانه دیپلمات بلغارستان را "عنصر نامطلوب" دانست و وی را اخراج کرد.
این اقدام منجر شد تا کنسول‌های دو کشور پست‌هایشان را ترک کنند که تازه‌ترین نشانه افزایش تنش‌ها میان این دو همسایه در جریان اختلاف آنکارا با مسکو است. 

به گزارش روزنامه حریت، وزارت خارجه ترکیه "زورنیتسا پترووا آپوستولووا" کنسول بلغارستان را عنصر نامطلوب دانست و دستور اخراج وی را صادر کرد. پیش از آن هم وزارت امور خارجه بلغارستان با ارسال اطلاعیه‌ای به اوگور امیراوغلو، کنسول ترکیه از وی خواست تا به دلیل مداخله در امور داخلی بلغارستان این کشور را ترک کند.

رسانه‌های بلغارستان گزارش دادند، امیراوغلو که از مقام‌های سازمان امور دینی ترکیه (دیانت) بود، در فعالیت‌های دینی نقش داشت و این در حالی است که وظیفه وی تنها سرویس اجتماعی بوده و به همین دلیل وی عنصر نامطلوب اعلام شد. وب‌سایت خبری اتحادیه اروپا موسوم به یوراکتیو نیز به نقل از منابع دیپلماتیک گزارش داد که امیراوغلو در فعالیت‌هایی مغایر با سمت دیپلماتیک خود نقش داشته است. 

در همین حال خبرگزاری فوکس گزارش داد که دولت صوفیه از روابط امیراوغلو با اقلیت مسلمان در بلغارستان ناراضی بود. ظاهرا کنسول ترکیه در صوفیه از این اقلیت‌ها می‌خواسته تا از رهبری لطفی مستان که سیاستمدار بلغارستانی است و از سمتش به عنوان رهبری اقلیت‌ ترک‌ها در بلغارستان برکنار شده بود، حمایت کنند. بنا بر گزارش‌ها، لطفی مستان پس از حادثه سرنگونی جنگنده روسیه در نوامبر گذشته طرف ترکیه را گرفته بود. در جریان آن حادثه جنگنده‌های ترکیه، جنگنده روسیه را ساقط کردند.

 

منبع: الوقت

نظرات
آخرین اخبار