کد خبر: 3835
تاریخ انتشار: 1 شهریور 1395 - 02:25
تلاش روسیه برای بازگرداندن آرامش در سوریه
روسیه در تلاش است برای بازگرداندن آرامش میان نیرو های ارتش سوریه و کرد ها در قامشلی میان آنها وساطت کند.

فراتاب - سرویس بین الملل: به گزارش خبرگزاری آلمان، یک منبع عالی رتبه دولت سوریه در استان حسکه فاش کرد، هیاتی از ارتش روسیه از پایگاه نظامی حمیمیم در استان لاذقیه وارد فرودگاه شهر کردنشین قامشلی واقع در شمال شرق سوریه شده است. به گفته این منبع، هیات روسی در حال حاضر نشستی اختصاصی با فرماندهان کرد شامل فرماندهان یگان‌های مدافع خلق کرد و نیروهای امنیت داخلی کردها (آسایش) دارد.
این مقام دولتی سوری گفت: نظامیان روس در قامشلی حاضر شدند و در حال حاضر نشست‌هایی جداگانه بین دو طرف با هدف دستیابی به آتش‌بس در جریان است. شبکه خبری المیادین نیز گزارش داد، پس از بمباران متقابل میان ارتش سوریه و نیروهای کرد علیه محورهای یکدیگر در حسکه، آرامش شکننده به این شهر بازگشته است، این در حالی است که جنگنده‌های سوریه روز گذشته به رغم هشدار ائتلاف آمریکایی ضد داعش مبنی بر هر گونه برخوردی با نیروهای این ائتلاف برای سومین بار به این شهر بازگشتند.
ارتش سوریه اعلام کرده بود که حملات هوایی‌اش در حسکه در پاسخ به تلاش کردها برای کنترل شهر بوده است. برخی منابع محلی در شهر دیرالزور اظهار داشتند، چهار هلی‌کوپتر جنگی حامل نیروهای مسلح از لشکر ۱۳۷ وابسته به ارتش سوریه برای تقویت نیروهای دولتی در حسکه به سمت این شهر به پرواز درآمدند. در پی درگیری‌های شدید که طی جمعه و شنبه ادامه داشت، منابع محلی از آرامش شکننده طی بعد از ظهر شنبه در شهر خبر می‌دهند همزمان نشست‌هایی تحت نظارت روسیه برای حل بحران در حال برگزاری است.
 این در حالی است که یگان‌های مدافع خلق کرد در بیانیه‌ای روز شنبه اعلام کردند که هدف‌شان حمایت از شهر مقابل نیروهای نظام سوریه است. این نیروها افزودند که نظام از مشغول بودن یگان‌های مدافع خلق در جبهه‌های منبج و الشدادی در جنوب حسکه سوء‌استفاده کرد. در این بیانیه آمده است که یگان‌های مدافع خلق همانطور که منطقه را از دست داعش و جبهه النصره آزاد و آن را حفظ کردند در برابر نظام سوریه نیز آن را حفظ خواهند کرد.
این در حالی است که ارتش سوریه نیروهای آسایش، شاخه نظامی حزب کارگران کردستان را مسئول تلاش‌ها برای تسلط بر شهر حسکه اعلام کرده بود. برخی منابع رسانه‌ای کرد نزدیک به یگان‌های مدافع خلق کرد در شهر قامشلی ادعا کردند که این یگان‌ها در درگیری‌های شب گذشته در اطراف ساختمان اداره پست و موسسه ناظران و نیز محله الزهور پیشروی کرده و کنترل برخی ادارات دولتی که محل استقرار ارتش سوریه و دفاع ملی بود را به دست گرفتند.
به گفته منبع یاد شده، در درگیری های شب گذشته نیروهای ارتش سوریه با کردها در ساختمان اداره پست، موسسه ناظران و اطراف محله الزهور، ده‌ها تن از نیروهای یگان‌های مدافع خلق کرد کشته و زخمی شدند. اما به رغم ادعاهای نیروهای کرد اقدامات ارتش سوریه و حملات جنگنده‌های این کشور به مواضع کردها نقش تعیین کننده‌ای در جریان نبردها ظرف ۴۸ ساعت گذشته داشته و نیروهای ارتش سوریه پیشروی خوبی داشته‌اند. ارتش کنترل پایگاه‌های متعددی را از کنترل کردها خارج کرده است.
به گفته منابع مذکور، درگیری‌ها موجب آوارگی هزاران غیرنظامی از مناطق کردنشین حسکه به سمت شهرهای قامشلی، عامولا و راس العین شد. منابع یاد شده فاش کردند، یگان‌های مدافع خلق کرد به شرط انحلال شبه نظامیان وابسته به دولت و اخراج آنها و به کنترل درآمدن تمامی مراکز شهر توسط نیروهای آسایش به جز مربع امنیتی (که منطقه واقع در اطراف پل‌های غویران و النشوه است) با توقف درگیری‌ها موافقت کرده‌اند. در اولین واکنش به حملات سوریه در حسکه بنعالی‌ ییلدیریم،  نخست وزیر ترکیه نیز گفت:‌ روشن است که نظام سوریه دریافته است که زیرساخت‌هایی که کردها در حال بنای آن هستند، سوریه را هم تهدید می‌کند.

منبع: ایسنا

نظرات
آخرین اخبار