کد خبر: 3820
تاریخ انتشار: 1 شهریور 1395 - 01:10
یک سازمان نظارتی می‌گوید هواپیماهای جنگنده ارتش سوریه، با نادیده گرفتن هشدار آمریکا، در ساعات ابتدایی روز شنبه (30 مرداد) بار دیگر بر فراز مناطقی از شهر حسکه که عمدتاً تحت کنترل کردهای تحت الحمایه آمریکا قرار دارد، به پرواز درآمدند.

به رغم هشدار امریکا، جنگنده‌های سوریه بر فراز حسکه به پرواز درآمدند
فراتاب- گروه بین الملل: یک سازمان نظارتی می‌گوید هواپیماهای جنگنده ارتش سوریه، با نادیده گرفتن هشدار آمریکا، در ساعات ابتدایی روز شنبه (30 مرداد) بار دیگر بر فراز مناطقی از شهر حسکه که عمدتاً تحت کنترل کردهای تحت الحمایه آمریکا قرار دارد، به پرواز درآمدند. این اقدام به رغم هشدار امریکا درباره تکرار این حملات صورت گرفته است که به گفته آمریکا ممکن است جان مشاوران نظامی این کشور را به خطر بیندازد.
گروه موسوم به دیده بان حقوق بشر سوریه اعلام کرد با توجه به تبادل آتش سنگین توپخانه در جبهه زمینی هنوز مشخص نیست که آیا این هواپیماها که در سراسر شب در آسمان پرواز می‌کردند، اقدام به بمباران منطقه کرده‌اند یا نه. در همین حال روز چهارشنبه (27 مرداد) درگیری‌های خونینی بین شبه نظامیان طرفدار دولت و نیروهای کرد مورد حمایت امریکا درگرفت.
ارتش سوریه روز پنجشنبه (28 مرداد) برای نخستین بار مواضع کردهای مورد حمایت امریکا را هدف حملات هوایی قرار داد.
این حملات بی‌سابقه علیه 6 موضع کردها در شهر حسکه در شمال شرق سوریه، ائتلاف تحت رهبری امریکا را بر آن داشت که برای حفاظت از مشاوران نیروهای عملیاتی ویژه امریکا، که در کنار نیروهای کرد به سر می‌برند، سریعا هواپیماهای خود را به پرواز درآورد. این نخستین بار بود که ائتلاف تحت رهبری امریکا استفاده از هواپیماهای جنگنده خود را علیه نیروی هوایی سوریه تأیید کرده است.
سروان جف دیویس، سخنگوی وزارت دفاع امریکا (پنتاگون) روز جمعه (29 مرداد) هشدار داد: این اقدام در جهت حفاظت از نیروهای ائتلاف (تحت رهبری امریکا) انجام شد. ما امنیت آنها را تضمین خواهیم کرد و به سوریه توصیه می‌شود از اقداماتی که نیروهای ائتلاف را به خطر می‌اندازد، بپرهیزد.
دیده بان حقوق بشر سوریه افزود درگیری‌های زمینی بدون وقفه ادامه دارد و از روز چهارشنبه 39 کشته بر جا گذاشته است که پیکر 23 غیرنظامی از جمله 9 کودک در میان آنها به چشم می‌خورد. رامی عبدالرحمان، مدیر این نهاد به خبرگزاری فرانسه گفت: درگیری‌های شدیدی روی داد، آتش توپخانه و حملات موشکی در سراسر شب و صبح روز بعد ادامه داشت.
هر چند حدود دو سوم حسکه تحت کنترل نیروهای کرد قرار دارد، بخش‌های باقیمانده این شهر در اختیار شبه نظامیان طرفدار دولت سوریه است. داعش که کنترل بخش عمده‌ای از دره فرات به سمت جنوب را در اختیار دارد، دشمن مشترک نیروهای دولتی سوریه و کردها است؛ با این وجود درگیری‌هایی بین نیروهای دولتی سوریه و کردها در حسکه روی داده است.
سخنگوی پنتاگون با اشاره به اینکه نیروهای ائتلاف در حمله روز پنج‌شنبه دو فروند جنگنده سوخوی-24 نیروی هوایی سوریه به حسکه آسیب ندیدند، افزود نیروهای امریکایی از منطقه خارج و به مکانی امن منتقل شدند. وی افزود هواپیماهای ائتلاف تحت رهبری امریکا در حال حاضر گشتزنی‌های بیشتر رزمی در منطقه انجام می‌دهند. گروه موسوم به یگان های کرد حامی خلق، متحد اصلی آمریکا در آنچه که واشنگتن مبارزه با داعش می نامد، است. آمریکا از این نیروها حمایت گسترده هوایی کرده و مشاوران نظامی در اختیار آنها قرار داده است.
منبع: پرس تی وی

 

نظرات
آخرین اخبار