کد خبر: 3803
تاریخ انتشار: 31 مرداد 1395 - 16:50
انواع و اقسام فرم ها، کاغذ ها و مدارک در زمان افتتاح حساب در بانک ها و موسسات اعتباری برای چیست؟

به گزارش فراتاب، احتمالا برای شما نیز تاکنون پیش آمده که پس از مراجعه به یک بانک و یا موسسه اعتباری به جهت درخواست افتتاح حساب چندین برگ فرم به شما داده اند.

فرم هایی که همگی معمولا در چندین برگ آن باید مشخصات شناسنامه ای و آدرس پستی و تلفن و... را نوشته و در انتها امضا کنید.
حتی در برخی از برگه ها نیز باید اثر انگشت زده شود که چندان خوشایند مشتریان در بانک ها و موسسات اعتباری نیست و نخواهد بود.
این فرم ها بسیار که با یک تامل می توان برخی از آنها را با یکدیگر ادغام کرد می تواند همه ساله تعداد بسیار زیادی برگه را اسراف و بایگانی ها را پر کند.

فرم هایی نظیر فرم اطلاعات اولیه مشتری، فرم افتتاح حساب کوتاه مدت و بلندمدت، فرم درخواست کارت، اینترنت بانک، پیامک بانک، همراه بانک، فرم مبارزه با پولشویی و ...

عدم وجود قوانین مشخص و محکم شاید یکی از دلایل این تعداد بسیار زیاد فرم ها باشد و نهاد ناظر این موضوع را به خود بانک ها سپرده است.

در حالی که می شود با تدوین دستورالعمل و بخشنامه ای مدون همه فرم ها مذکور را در یک فرم ادغام و از اسراف تعداد زیادی کاغذ جلوگیری کرد.

این فرم ها و مدارک متاسفانه برای دریافت تسهیلات به مراتب بسیار بیشتر از زمان افتتاح حساب است و حتی دیده شده در یک پرونده تسهیلاتی سه میلیونی ازدواج بیش از یکصد برگ استفاده شده است.

برای دریافت تسهیلات علاوه بر فرم هایی که در بالا به جهت افتتاح حساب نیاز است مدارکی نظیر استعلامات بانک مرکزی، چک برگشتی، عدم داشتن معوقات بانکی، سامانه ثبت احوال، لیست سیاه، صورت حساب های بانکی درخواست کننده تسهیلات و ضامنین، سامانه اعتبار سنجی ایرانیان، درخواست تسهیلات اولیه، قرار دادهای تسهیلات، قبوض آب، برق، گاز ، تلفن، فتوکپی های شناسنامه، کارت ملی، قباله ازدواج، سند منزل، قولنامه، اجاره نامه و ...

در حالی این مدارک و فتوکپی ها از دریافت کننده تسهیلات و افتتاح کننده حساب درخواست می شود که بیش از نیمی از این فرم ها اصلا نیازی نبوده و و تنها بخشنامه های سخت گیرانه باعث می شود متصدیان امور بانکی آنها را مطالبه و پرونده را قطور تر کنند.

خوب است که بانک مرکزی به عنوان نهاد ناظر با تدوین بخشنامه ای این مشکل را برطرف کرده و دستور دهد بسیاری از این استعلامات و فرم ها در سیستم های رایانه ای ذخیره شده و پرینت گرفته نشود.

منبع: اخبار بانک

نظرات
آخرین اخبار