جذابیت‌های صنعت بیمه ایران برای سرمایه گذاران خارجی‌ | فراتاب
کد خبر: 3797
تاریخ انتشار: 31 مرداد 1395 - 15:15
با توجه به امنیت بالای ایران برای سرمایه گذاری،شرکت های بیمه در ایران از ورود بیمه گران خارجی استقبال می کنند.

به گزارش فراتاب، یونس مظلومی، مدیرعامل بیمه رازی در مصاحبه با سایت اخبار پولی مالی با بیان اینکه ایران در تولید حق بیمه در منطقه منا رتبه دوم را داراست، گفت:ایران عضو منطقه منا قرار دارد، همانطور که می دانید درمنطقه منا بعد از ترکیه ،حدود ۱۸ درصد از حق بیمه تولید شده در این منطقه متعلق به ایران است. که بر اساس گزارشی که منا اینشورنس ارائه کرده چهار کشور ایران ، ترکیه ، امارات متحده عربی و عربستان صعودی در مجموع نزدیک به سه چهارم از کل حق بیمه ای که در این منطقه تولید می شود را به خود اختصاص داده اند.

وی به شرکت های فعال صنعت بیمه در ایران اشاره کرد و افزود: در ایران ۳۰ شرکت بیمه ای مجوز فعالیت دارند که از این تعداد یک شرکت بیمه دولتی ، ۲۲ شرکت خصوصی و ۷ شرکت بیمه ای که در منطقه آزاد تجاری فعالیت می کنند که این شرکت ها در سال ۲۰۱۴ حدود ۵/۷ میلیارد دلار حق بیمه تولید کردند که این میزان نسبت به سال ۲۰۱۳ که ۷/۶ میلیارد دلار برآورد شده با تبدیل به نرخ آزاد ارز حدود ۱۱ در صد رشد نشان می دهد که این رشد واقعی بوده نه رشدی که ناشی از تورم باشد.

مدیرعامل بیمه رازی ادامه داد: بر اساس رنکینگ کل دنیا ایران از نظر ضریب نفوذ بیمه در سال ۲۰۱۴ در رتبه ۶۲ و در آسیا در رتبه ۱۵ قرار گرفت؛ این ضریب در حال حاضر در کشورمان برای کل صنعت بیمه ، ۹/۱ در صد است.

مظلومی با بیان اینکه سهم بیمه های زندگی ۲ دهم و غیر زندگی ۷/۱ دهم است، گفت:ایران در بخش بیمه های غیر زندگی نسبت به شاخص جهانی با چالش رو به رو نیست بلکه در بخش بیمه زندگی نسبت به سایر کشور ها عقب مانده هستیم.

وی با طرح این سوال که چرا ایران برای سرمایه گذاری در صنعت بیمه مورد توجه است؟افزود:ایران از نظر منابع گازی بعد از روسیه در مقام دوم و از نظر ذخایر نفتی بعد از ونزوئلا و آمریکا و عربستان صعودی در مقام چهارم قرار دارد و با وجود این منابع و ذخایر عظیم ایران دریک اقتصاد چرخه ای قرار می گیرد که این چرخه نیاز به انواع و اقسام پوشش های بیمه ای خواهد دارد و این نشان می دهد که چه پتانسیل بالایی چه در حال حاضر و چه در آینده از نظر بیمه های نفت و گاز و بیمه های انرژی در کشور وجود دارد .

مظلومی جذابیت دیگر سرمایه گذاران برای سرمایه گذاری در صنعت بیمه را جمعیت ایران عنوان کرد و افزود: براساس پژوهش های صورت گرفته و آمارهای موجود در سال ۲۰۱۴ ایران ،یکی از جوانترین جمعیت های دنیا را دارد بیشترین جمعیت ما در رده سنی بین ۲۵ تا ۳۵ سال قرار دارند و این جمعیت جوان نیازبه انواع بیمه ها دارد که از آن جمله می توان به بیمه خودرو ، عمر ،آتش سوزی و غیره اشاره کرد؛ در کشورهای توسعه یافته این بیمه ها عرضه می شود و بیشترین متقاضی در میان جوانانی است که در بازار کار فعالیت دارند و ایران از این نظر پتانسیل بالایی دارد که این نشان می دهد که کشور ما چقدر برای سرمایه گذاران خارجی در صنعت بیمه جذابیت می تواند داشته باشد .

مدیرعامل بیمه رازی درزمینه امنیت سرمایه گذاری در ایران گفت:ایران در یک منطقه ای قرار گرفته که اطرافش کشورهایی که از نظر امنیتی متاسفانه در سطح پایینی قرار دارند اما با این وجود ایران از نظر شاخص های امنیتی در حال حاضر جزء کشورهای رنکینگ خوب قرار می گیرد و هرگونه سرمایه گذاری در صنعت بیمه می تواند از امنیت بالایی برخوردار باشد . کمترین ریسک های تروریستی در کل منطقه مربوط به ایران است. گزارشی که در مورد ریسک های تروریستی منتشر شده بود اخیرا نشان می دهد که ایران حتی از کشوری مثل فرانسه از نظر ریسک های تروریستی بر اساس شاخص های بین المللی منتشر شده در وضعیت بسیاربهتری قرار دارد اگر قرار باشد سرمایه گذارانی پیدا شوند و بخواهند در منطقه ای که ما در آن قرار گرفته ایم در صنعت بیمه سرمایه گذاری کنند ، بهترین گزینه ایران خواهد بود.

وی افزود: چشم اندازهایی که برای صنعت بیمه بر اساس گزارشی که کاپیتال اینتلیجنس در مورد ریسک کشورها منتشر کرده است، در آن گزارش به برجام اشاره شده که آمده است، امضای توافق نامه برجام بین ایران و کشورهای ۱+۵ باعث شده ایران را جزء کشورهای با ریسک پایین قرار دهد و این توافق رتبه ایران را بهبود بخشید . و همچنین رویترزدر گزارشی اعلام کرد برای کشوری که دومین اقتصاد بزرگ منطقه منا را با داشتن ذخایر بالای نفت و گاز و باداشتن جمعیت جوان و در عین حال تحصیلکرده ، انتظار و حق بیمه تولید شده در حدود ۸ میلیارد دلار و ضریب نفوذ پایین می شود چشم انداز بی نظیری برای صنعت بیمه ایران در آینده پیش بینی کرد.

مدیرعامل بیمه رازی به گزارش های دیگری اشاره کرد، گفت:به گزارش ای.ام.ب یکی دیگر از آژانس های معتبر دنیا است ایران را یکی از فرصت های بسیار عالی در منطقه منا، بیمه گران منطقه خاورمیانه و بیمه گران اروپایی که بخواهند در ایران سرمایه گذاری کنند معرفی کرده است.

مظلومی در بخش دیگر از صحبت های خود با بیان اینکه بخش بیمه دریایی و انرژی بعد از توافق برجام در بالاترین بخش ها در تولید بیمه قرارگرفته است، گفت: پیش بینی می شود با برداشته شدن تحریم ها یک رقابتی بین بیمه گران منطقه ای که در زمان تحریم ها در ایران حضور داشتند و حتی بیمه گران آسیایی و ان . بی. ، روسی با بیمه گران غربی وجود خواهد داشت .

وی ادامه داد: سطح تجارت بین المللی ایران بطور قطع با برداشته شدن تحریم ها افزایش پیدا خواهد کرد و از آنجایی که بیمه بخشی وابسته به تجارت بین المللی است، می توان پیش بینی کرد تولید بیمه هم متناسب با آن افزایش پیدا کند.

مظلومی در ادامه تصریح کرد:در سال ۲۰۱۵ در گزارشی که پوئیتنی منتشر کرد پیش بینی می شود ایران در فاصله بین سال های ۲۰۱۵ تا ۲۰۲۵ در بین ۱۵ کشور برتر دنیا با داشتن یک جمعیت جوان و یک میانگین رشد ۷/۵۵ در سال از نظر حق بیمه های تولیدی در بخش اموال و مسئولیت قرار گیرد.

مدیرعامل بیمه رازی افزود: شرکت های بیمه در ایران از ورود بیمه گران خارجی استقبال می کنند چرا که سالها صنعت بیمه ما بدلیل تحریم ها و عدم ارتباط با بیمه گران خارجی تا حدودی ایزوله بوده است. چرا که این صنعت یک صنعت وارداتی است ما آن را اختراع نکردیم.

مظلومی در پایان افزود:در گزارشی که از سوی مجله بیزینس اینسایدر منتشرشد آمده است ایران بعد از شکسته شدن دیوار برلین دومین اقتصاد بزرگی است که در حال پیوستن به اقتصاد جهانی است. امیدواریم درآینده نزدیک با وجود سرمایه گذاران خارجی در صنعت بیمه شاهد پیشرفت و توسعه این صنعت در کشور باشیم.

منبع: اخبار بانک

نظرات
آخرین اخبار