کد خبر: 3791
تاریخ انتشار: 31 مرداد 1395 - 13:55
قدس آنلاین – مریم غلامپور: طی هفته های اخیر هر فردی برای خرید برنج ایرانی به بازار مراجعه کرده، با شنیدن قیمت‌های جدید، شوکه شده است. به گفته خریداران، در این بازار بی ثبات آنهایی که کیسه، کیسه برنج در پستو ذخیره کرده‌اند، از دوراندیشی خود راضی اند چرا که

به گزارش فراتاب، این عده می گویند، بقیه مردم هم اگر طالب برنج خوش طعم و خوش پخت ایرانی هستند، باید قیمت خرید برنج 11 هزار 500تومانی تا 12 هزار تومانی را به جان بخرند و نرخ های قبلی را فراموش کنند.

این اتفاق ناگهانی افزایش قیمت ها در حالی است که همین برنجی که در ابتدای فصل برداشت 5 تا7500 تومان بود، با افزایش 3 تا 4هزار تومانی به کیلویی 12هزارتومان افزایش یافت که این مسأله از  گرانی 50درصدی حکایت دارد.

این قیمت اگر چه برای مصرف کننده بالاست، اما دخلی هم برای کشاورز ندارد و تنها این دلال است که سود می برد. البته میزان این سود را اگر در مصرف سالانه در نظر بگیرید تفاوت نرخ‌ها روشن تر می‌شود.

* باز هم رد پای دلالان

بگذارید یک حساب دقیق داشته باشیم؛ یک خانواده 3 نفره را در نظر بگیرید. هرکدام از اعضای این خانواده سالی 38 کیلوگرم برنج مصرف می‌کنند. به عبارتی کل خانواده در طول سال 114 کیلو برنج مصرف می‌کنند. اگر خانواده علاقه‌مند به مصرف برنج ایرانی باشد با نرخ جدید 11 هزار و500تومان باید یک میلیون و 311 هزار تومان برای مصرف یک سال برنج خود کنار بگذارد، یعنی به ازای هر ماه می‌شود 109  هزار تومان که بخش عمده ای از این رقم نصیب واسطه‌ها می‌شود.

جالب اینجاست که این پول به جیب کشاورز هم نمی‌رود.

این قوت غالب، زینت سفره، پای ثابت آشپزی ایرانی؛ اسمش را هرچه بگذارید، حالا نشسته در گونی‌های پارچه‌ای سفید، پشت چشمی برای خریداران نازک می‌کند و گوشه ابرویی کج، که بیا و ببین واگر میتوانی مرا بخر!. حق هم دارد. متاع که کمیاب شود، نرخش سر به آسمان می‌گذارد.

هم اکنون  به دلیل اینکه آخر فصل برنج است، مقدار آن در بازار کم شده و در نتیجه قیمت هم بالاتر می‌رود وشاید بخشی از این برنج ها را نیز باید در انبار دلالان جست وجو کرد.

برنج ایرانی که قیمتش را گفتیم و نرخ برنج خارجی که عمدتاً هندی و پاکستانی است، بین 4تا 8هزار تومان است.

دلمان پر است، نمی‌دانیم از کجای این قصه برایتان بگوییم ... از مشکلات کشاورزان که خود شاهنامه است یا مشکلات مصرف کنندگان یا شاید قیمت بالا برای همین مصرف کننده ای که از او انتظار می‌رود از تولید داخلی حمایت کند.

معاون بهبود تولیدات گیاهی گیلان در پاسخ به خبرنگار ما درباره علت افزایش چشمگیر برنج در بازار می گوید: متأسفانه افزایش قیمت نصیب کشاورز نشده و این نظارت و کنترل بیش از پیش تعادل بین عرضه و تقاضا را می‌طلبد.

جهانساز می افزاید: معمولاً پس از زمستان و اوایل بهار برنج از دست کشاورز خارج شده و دست تجار بازار می افتد و دست کم یک افزایش 7 تا 10 درصدی قیمت اتفاق می‌افتد که بعد از ورود برنج جدید دوباره تعادل در بازار ایجاد شده و با افزایش منطقی جایگزین می‌شود.

جهانساز دلیل افزایش چشمگیر برنج در سال جاری را استقبال خوب مردم از برنج داخلی عنوان می‌کند و خاطرنشان می سازد: سلامت برنج ایرانی و موارد مختلفی از جمله سلیقه مشتری و کیفیت برنج داخلی سبب افزایش چشمگیر تقاضا در بازار شده و قطعاً با ورود برنج جدید به بازار تعادل قیمت نیز حاکم می‌شود.

* سو استفاده از جامعه فقیر برنجکاران

نماینده صومعه سرا در مجلس هم به چالش هایی بر سر راه محصولات کشاورزی در استان‌های شمالی اشاره و تصریح می‌کند: متأسفانه یکی از فقیرترین قشر جامعه، کشاورزان هستند؛ این در حالی است که زحمتکش ترین قشر جامعه نیز کشاورز است.

دلخوش با بیان اینکه میانگین سطح زیرکشت برنج در هکتار بسیار کم است، می‌افزاید: با توجه به حجم زیاد هزینه و تلاشی که کشاورز انجام می‌دهد، نمی‌تواند با این میزان زندگی خود را اداره کند.

اما استاندار گیلان هم به کیفیت برنج امسال اشاره می‌کند و با ابراز رضایت از مطلوب بودن کیفیت برنج، می‌گوید: امسال شرایط مطلوبی به لحاظ کمی و کیفی محصولات کشاورزی از جمله برنج داریم.

نجفی تولید شلتوک برنج در گیلان را با افزایش عنوان می‌کند و می‌افزاید: پیش‌بینی می‌شود امسال 9 درصد برداشت شلتوک با کیفیت برنج افزایش یابد.

استاندار گیلان تصریح می کند: امسال در فصل برداشت برنج، واردات برنج نداشتیم و برنج وارداتی در بازار توزیع نخواهد تا فصل برداشت به پایان برسد.

وی با اشاره به اینکه اگر قیمت برنج برای کشاورز اقتصادی نباشد دولت وارد عرصه می‌شود و خرید توافقی انجام می‌شود، تصریح می‌کند: امسال 90 هزار هکتار از شالیزارهای گیلان به صورت مکانیزه کشت شده است.

نجفی با بیان اینکه امسال محصول 70 هزار هکتار از شالیزارهای گیلان توسط کمباین و دروگر برداشت می‌شود، می‌افزاید: از مکانیزاسیون شالیزارها حمایت می‌کنیم و تسهیلات مربوط به خرید ماشین‌آلات از طریق شبکه بانکی با یارانه پرداخت می‌شود.

منبع: قدس آنلاین

نظرات
آخرین اخبار