کد خبر: 3754
تاریخ انتشار: 31 مرداد 1395 - 03:25
تابناک تهران- ویتامین‌های متعددی‌ برای درخشش پوست و جوان و سالم به نظر رسیدن آن لازمند و ضروری‌ترین آن‌ها شامل ویتامین‌های A، C، E و ویتامین‌های Bکمپلکس هستند. اما کدام یک از این ویتامین‌ها مهم‌ترین مکمل لیست شما به شمار می‌روند؟ پاسخ این سوال قطعا به رژی
به گزارش فراتاب، فراموش نکنید که دریافت مواد مغذی حیاتی از طریق مصرف مواد غذایی واقعا برای بدن مهم است، اما کمتر از یک درصد از ویتامین‌هایی که مصرف می‌کنیم به پوست جذب می‌شوند.
 
ویتامین A
 
ویتامین A می‌تواند به درمان بسیاری از مشکلات پوستی کمک کند. این ویتامین در نرم کردن پوست‌های خشن، از بین بردن چین و چروک و درمان آکنه بسیار موثر است. خالص‌ترین فرم ویتامین A رتینول نام دارد که برای تهیه دوز بالای آن به نسخه ی متخصص پوست نیاز است. رتینول در اشکال موضعی و خوراکی در دسترس است و برای زنان باردار یا زنانی که قصد باردار شدن دارند، تجویز نمی‌شود.
 
این ویتامین در کنار مزایای بسیارش می‌تواند منجر به عوارض جانبی شدید، مانند حساسیت به نور شود. به همین دلیل توصیه می‌شود که به جای نوع دارویی، از مواد غذایی حاوی این ویتامین مانند سیب‌زمینی شیرین، هویج، چای سبز، کلم بروکلی و کدو تنبل استفاده شود.
 
ویتامین C و E
 
ویتامین C و E با هم کار می‌کنند، و به همین دلیل به ندرت به تنهایی تجویز می‌شوند. تاثیر این دو ویتامین در کاهش اثرات مخرب نور خورشید، هنگامی که با هم ترکیب شوند، دو برابر موثرتر از زمانی است که به تنهایی استفاده شوند. هر دو این ویتامین‌ها هنگامی که به صورت موضعی استفاده شوند، به وسیله آنتی اکسیدان‌ها از کلاژن محافظت می‌کنند.
 
این ویتامین‌ها می‌توانند به صورت خوراکی یا موضعی استفاده شوند، اما به خاطر داشته باشید که هنگام استفاده موضعی، ممکن است ماه‌ها طول بکشد تا به نتیجه ی دلخواه برسید. حداکثر دوز روزانه استفاده از ویتامین‌C، دوهزار میلی‌گرم و ویتامین E، هزار میلی‌گرم است.
 
ویتامین B کمپلکس
 
ویتامین B کمپلکس شامل ویتامین‌های B1، B2، B3، B5، B6 و B12 است. ویتامین B1 باعث بهبود گردش خون می‌شود و پوست شما را درخشان می‌کند. کمبود ویتامین B1 می‌تواند منجر به افسردگی و تحریک‌پذیری شود. 
 
ویتامین B2 در رشد سلول‌های طبیعی مورد نیاز است و کمبود آن می‌تواند باعث ترک خوردگی لب‌ها شود. 
 
B3 به پوست اکسیژن می‌دهد. B5 باعث کاهش سطح کلسترول شده و به بدن برای مبارزه با عفونت‌ها کمک می‌کند. B6 باعث کاهش ورم پوست می‌شود و B12 به حفظ سلول‌های قرمز خون کمک کرده و در نتیجه باعث خوش‌رنگ شدن و سالم به نظر رسیدن پوست می‌شود.
 
 
کدام یک بهتر است؟
 
همه این ویتامین‌ها ضروری هستند، اما شما ممکن است برای بهبود پوستتان به یک یا دوتا از آن‌ها نیاز داشته باشید.
 
اگر مشکل اصلی شما آکنه یا چین و چروک است، ممکن است رتینول مفیدترین ویتامین برای شما باشد. اگر آسیب‌های نور خورشید بر روی پوستتان زیاد است، ویتامین C و E ممکن است به شما کمک کند و اگر پوست و لبتان خشک به نظر می‌رسد‌، ممکن است بخواهید از ویتامین B کمک بگیرید.
 
 
منبع: تابناک
نظرات
آخرین اخبار