کد خبر: 3753
تاریخ انتشار: 31 مرداد 1395 - 03:10
مدیر ایمنی شرکت ملی صنایع پتروشیمی عنوان کرد؛
مدیر ایمنی، بهداشت و محیط زیست (HSE) شرکت ملی صنایع پتروشیمی گفت: رعایت نکردن اصول ایمنی و فنی و خطای انسانی، از علت اصلی وقوع حوادث اخیر در صنعت پتروشیمی بوده است.

 

فراتاب-گروه اقتصادی: به گزارش فراتاب و به نقل از ایرنا، حمیدرضا عجمی روز شنبه در نشست خبری «واکاوی دلایل حوادث آتش سوزی های اخیر در صنعت پتروشیمی»، افزود: اگرچه در این حوادث، خساراتی وارد شده، اما خوشبختانه، تلفات جانی نداشته است.در وقوع آتش سوزی ها و حوادث اخیر در صنعت پتروشیمی، عوامل مختلفی دخالت دارند از جمله پیش از آتش سوزی پتروشیمی بوعلی، حوادث کوچکی رخ داده بود که به سرعت با آنها مقابله شد.
مدیر ایمنی، بهداشت و محیط زیست (HSE) شرکت ملی صنایع پتروشیمی تاکید کرد، در وقوع آتش سوزی ها و حوادث اخیر در صنعت پتروشیمی، عوامل مختلفی دخالت دارند از جمله پیش از آتش سوزی پتروشیمی بوعلی، حوادث کوچکی رخ داده بود که به سرعت با آنها مقابله شد.
این مسوول صنعت پتروشیمی با بیان اینکه علت وقوع حادثه پتروشیمی بیستون، رعایت نکردن دستورالعمل های ایمنی بوده است، اضافه کرد: حادثه خط اتیلن غرب، متفاوت از سایر حوادث بود، زیرا پیمانکار شرکت ملی گاز در کنار این خط، مشغول کار بود که بر اثر بی احتیاطی، باعث وقوع این حادثه می شود.
عجمی درباره ادعای وجود نداشتن مدیریت بحران در زمان وقوع حوادث در صنعت پتروشیمی، گفت: براساس دستورالعمل ها، فرماندهی بحران در سطوح مختلف تعریف شده است و بر این اساس، در سطح یک مسوولان ارشد مجتمع پتروشیمی حضور دارند.
وی اضافه کرد: در صورت ناتوانی برای کنترل حادثه، در سطح دو مسوولان ارشد منطقه ویژه اقتصادی و در سطح سه مسئولان استانی فرماندهی بحران را بر عهده می گیرند.
عجمی درباره ادعای سایبری بودن علت حوادث پتروشیمی، گفت: در این باره باید نهادهای مسئول پاسخ بدهند، اما در مجموع ما با این نهادها همکاری کرده و اطلاعات لازم را در اختیار آنها قرار می دهیم.
مدیر ایمنی، بهداشت و محیط زیست (HSE) شرکت ملی صنایع پتروشیمی درباره نظارت در مجتمع های پتروشیمی، افزود: دو نوع نظارت مستمر و نظارت تصادفی بر مجتمع های پتروشیمی اعمال می شود.
عجمی توجه بیشتر هلدینگ ها بر نظارت بر مجتمع های زیرمجموعه خود را خواستار شد و ادامه داد: پیش از وقوع این حوادث، از هلدینگ ها خواسته بودیم برنامه های خود برای ارتقای ایمنی ارایه کنند.
این مسوول صنعت پتروشیمی نقش اصلی در مدیریت حوادث را متوجه مجتمع های پتروشیمی دانست و گفت: مدیریت های مناطق ویژه پتروشیمی در عسلویه و ماهشهر، نقش پشتیبان را در این حوادث دارند.
مدیر ایمنی، بهداشت و محیط زیست (HSE) شرکت ملی صنایع پتروشیمی ادامه داد: پس از اجرا شدن برنامه جامع اقدام مشترک(برجام) مذاکرات با شرکت های خارجی درباره بحث های ایمنی تسهیل شده و همچنین بازنگری هایی نیز در مدیریت بحران در صنعت پتروشیمی انجام شده است.
به گزارش ایرنا، آتش سوزی های پی در پی در صنعت نفت و پتروشیمی در هفته های گذشته، توجه ها را به ضعف ایمنی در این واحدها معطوف کرده است.
در اواسط تیرماه، پتروشیمی بوعلی دچار آتش سوزی گسترده ای شد که ده های میلیون یورو خسارت بر جای گذاشت، سپس خط لوله اتیلن غرب، پتروشیمی بیستون و چند شرکت پتروشیمی بندر امام (ره) نیز دچار آتش سوزی شد.

نظرات
آخرین اخبار