استعمال قلیان در رستوران‌ها و مراکز عمومی بین‌راهی ممنوع می‌شود | فراتاب
کد خبر: 3752
تاریخ انتشار: 31 مرداد 1395 - 02:55
معاون بهداشت وزارت بهداشت :
معاون بهداشت وزیر بهداشت گفت: مردم ایران سالانه 100 هزار میلیارد ریال را صرف مصرف دخانیات می کنند.

به گزارش فراتاب، دکتر علی اکبر سیاری در نشست مدیران معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی سبزوار، اظهارکرد: مصرف مواد دخانی از مهمترین دلایل بروز بیماری های مختلف از جمله سرطان در کشور است. کاهش مصرف دخانیات نیاز جدی به فرهنگ سازی دارد . یکی از برنامه های وزارت بهداشت، جمع آوری قلیان از مراکز عمومی است که در این راستا ممنوعیت استعمال قلیان در مراکزی مانند باغ تالارها با همکاری قوه قضائیه و شهرداری ها به اجرا درآمده است.

وی افزود: طبق برنامه قرار است استعمال قلیان در مراکز عمومی بین راهی مانند رستورانهای سنتی نیز ممنوع شود و  دانشگاه های علوم پزشکی موظف به برنامه ریزی برای اجرای طرح هستند.

بیش از 15 میلیون نفر از کلسترول بالا و هفت میلیون نفر از دیابت رنج می برند

معاون بهداشت وزارت بهداشت با اشاره به اینکه یکی از برنامه های وزارت بهداشت، کاهش مصرف نمک به عنوان یکی از عوامل بیماری زا در کشور است، تصریح کرد: سرانه مصرف نمک در کشور بین 10 تا 12 گرم است که این میزان باید به سه تا پنج گرم کاهش یابد.

وی همچنین به ابتلای بیش از 10 میلیون نفر در کشور به بیماری فشار خون و مرگ 83 هزار نفر به علت ابتلا به آن اشاره کرد و گفت: بر اساس آمارها 50 درصد از افراد مبتلا به فشار خون، از بیماری خود بی خبرند و زمانی متوجه آن می شوند که در معرض خطر قرار دارند.

سیاری کم تحرکی را از مهمترین عوامل بروز بیماری‌ها دانست و تاکید کرد:  باید با کمک شهرداری ها و دستگاه های اجرایی به گونه ای برنامه ریزی و فرهنگسازی شود که هر ایرانی روزانه بین 30 دقیقه تا یک ساعت به ورزش و نرمش بپردازد تا از بروز بیماری های غیرواگیر ناشی از کم تحرکی جلوگیری شود.

معاون بهداشتی وزیر بهداشت در ادامه چاقی، قند خون، فشار خون و چربی را از دلایل مهم بروز بیماری دانست و عنوان کرد: بیماری های قلبی و عروقی، سرطان، اضافه وزن، آسم و دیابت از مهمترین بیماری های مرتبط با این عوامل هستند که با فرهنگ سازی و سالم سازی تغذیه می توان از بروز آنها جلوگیری کرد.براساس آمارها در کشور بیش از 15 میلیون نفر از کلسترول بالا و هفت میلیون نفر از دیابت رنج می برند.

آمادگی زیرساخت های اجرای طرح پزشک خانواده

 سیاری با اشاره به اینکه اجرای طرح پزشک خانواده و نظام ارجاع از مهمترین اولویت های برنامه وزارت بهداشت و درمان است، گفت: زیرساخت های لازم برای اجرای طرح فراهم شده و در این راستا باید پزشکان عمومی جذب و اعتبارات لازم محقق شود که این موضوع هم اکنون در حال پیگیری است. این طرح به صورت همزمان در شهرها نیز اجرا می شود و همه افراد در این برنامه از پرونده الکترونیک پزشکی بهره مند می شوند. بر اساس طرح پزشک خانواده به ازای هر سه هزار نفر روستایی یک پزشک عمومی و یک کارشناس مراقب سلامت پیش بینی شده است.

وی با اشاره به اینکه در طرح نظام ارجاع برای پزشکان متخصص نیز برنامه ویژه ای دیده شده، گفت: هر پزشک متخصص مبلغی را به عنوان حق ویزیت دریافت می کند که اگر در اجرای نظام ارجاع با وزارت همکاری داشته باشد بخشی از مبلغ توسط وزارتخانه، بخشی توسط بیمه و بخشی نیز توسط مردم تامین می شود.

تدوین سند راهبردی پیشگیری و کنترل بیماری‌های غیرواگیر

وی با اشاره به تدوین سند راهبردی پیشگیری و کنترل بیماری‌های غیرواگیر در دولت یازدهم، ادامه داد: دولت نسبت به کنترل بیماری های واگیر توجه ویژه ای دارد. این سند باید در سطح شهرستان ها و استان ها بومی سازی شود. در حال حاضر نیز هم اینک این سند توسط ریاست جمهوری ابلاغ شده و مدیران دانشگاه های علوم پزشکی، فرمانداران و مسئولان ادارات موظف به پیگیری و اجرای آن هستند.

وی با بیان اینکه بیش از 10 میلیون و 300 هزار حاشیه نشین در کشور شناسایی شده اند، تصریح کرد: وزارت بهداشت برای محله ها و سکونتگاه های غیررسمی مراکز سلامت را ایجاد کرده که اقدامی مناسب برای ارائه خدمت به این قشر است.

راه اندازی اورژانس های روستایی در کشور

به گزارش وبدا، معاون بهداشتی وزیر بهداشت با برنامه این وزارتخانه برای راه اندازی اورژانس روستایی در کشور گفت: این طرح برای نخستین بار در دولت یازدهم اجرایی می شود.و طبق آن، پایگاه های اورژانس در کنار مراکز بهداشتی و درمانی روستایی مستقر می شوند، افزود: امسال برنامه اورژانسهای روستایی با همکاری معاونت درمان وزارتخانه اجرا می شود که زمینه خوبی برای ارائه خدمات به روستاییان است. در قالب این طرح یک دستگاه آمبولانس و تکنیسین های آموزش دیده اورژانس در پایگاه های اورژانس روستایی مستقر می شوند.

منبع: ایسنا

نظرات
آخرین اخبار