تشخیص به موقع سرطان پوست از طریق نوعی ژن | فراتاب
کد خبر: 3750
تاریخ انتشار: 31 مرداد 1395 - 02:25
محقق دانشگاه امیرکبیر از ساخت نوعی ژن برای تشخیص به موقع سرطان خبر داد.
به گزارش فراتاب، فرزانه نایب مجری طرح گفت: سرطان‌ سلول‌ سنگفرشی‌ پوست نوعی بیماری است که باعث رشد بدخیم‌ سطح‌ خارجی‌ پوست می شود.
 
وی ادامه داد: این‌ بیماری معمولا پوست‌ نواحی‌ در معرض‌ آفتاب‌ را درگیر می کند.
 
نایب هدف از اجرای این مطالعات را ارائه روش‌های کم تهاجمی و تشخیص زودرس این نوع سرطان ذکر کرد و ادامه داد: در حال حاضر روش نمونه برداری یک روش مرسوم برای تشخیص انواع سرطان پوست است که به عنوان یک روش تهاجمی شناخته شده؛ منجر به خونریزی عفونت و ایجاد استرس در بیمار می‌شود.
 
این محقق با تاکید بر این که در این پروژه درصدد حذف بیوبسی و جایگزین کردن روش غیر تهاجمی بودیم، بیان داشت: بسیاری از کشورهای دنیا به سمت روش‌های کم تهاجمی برای درمان بیماران در حرکت هستند که در این زمینه ما از روش بایومارکرها استفاده کردیم.
 
نایب با بیان اینکه در بسیاری از موارد نمونه برداری فرد مبتلا به سرطان پوست نیست، اضافه کرد: انجام نمونه برداری در این بیماران باعث می‌شود که بافت پوستی آنها از بین رود. 
 
این محقق دانشگاه امیرکبیر گفت: به دلیل مقابله بدن با انواع رادیکال‌های آزاد این مواد که به طور معمول در بدن وجود ندارد به سرعت تجزیه می‌شود ولی اگر فرد مبتلا به بیماری و یا دچار استرس شود، میزان این ماده افزایش می‌یابد.
 
نایب بیان داشت: با اجرای این طرح بر روی 10 بیمار در بیمارستان امام خمینی به بیومارکر اختصاصی برای سلول سنگ فرشی سرطان پوست دست یافتیم که این روش کاملا اختصاصی برای این بیماران است.
 
وی این بیومارکر را نوعی ژن موجود در خون بیماران مبتلا دانست و ادامه داد: در این طرح پایلوت مشاهده شد که این ژن در بیماران مبتلا بیش از میزان طبیعی بیان شده است.
 
این محقق دانشگاه امیرکبیر یادآورشد: فاز بالینی این طرح بر روی 10 بیمار که در مراحل اولیه بیماری بودند و 10 نفر که سرطان پوست نداشتند اجرایی شد که این ژن در بیماران مبتلا به این بیماری موجود بود.
 
نظرات
آخرین اخبار