شفاف سازیها در جهت مایوس کردن مردم نباشد | فراتاب
کد خبر: 3749
تاریخ انتشار: 31 مرداد 1395 - 02:10
وزیر بهداشت ضمن اشاره به دستاوردهای این وزارتخانه طی سه سال گذشته، تاکید کرد: فقط ٢٠ درصد تولیت در اختیار وزارت بهداشت است و مابقی آن به عهده دستگاه های اجرایی دیگر است. مشکلات مردم در موضوع غذا، هوا، آب آشامیدنی بسیار زیاد است و نباید مخفی بماند؛ البته ا

به گزارش فراتاب، دکتر سیدحسن هاشمی وزیر بهداشت شب گذشته، پس از بازگشت از سفر سه روزه به نواحی محروم استان کرمان، در دومین جشنواره مشاهیر پزشکی کشور در مرکز همایش های بین المللی برج میلاد حضور پیدا کرد. وی در این همایش از سلامت به عنوان گرانمایه ترین سرمایه انسان یاد کرد و گفت: همه ما اشرف مخلوقات هستیم و باید قدر این نعمت را بدانیم.


وی با اشاره به اخلاق گرایی ابن سینا به عنوان سرآمد عالمان رشته پزشکی افزود: طبابت امروز بدون اخلاق فایده ای ندارد؛ اخلاق چیزی جز انجام عاشقانه آنچه که به درد مردم و التیام آنها بخورد نیست که البته باید همراه با مودت و مهرورزی باشد.

هاشمی در این زمینه تاکید کرد: ما پزشکان بیشتر از دیگران وظیفه داریم از اخلاق پاسداری کنیم و از هرگونه خطا پرهیز کنیم. امروز همه مردم می دانند که پزشک باید حداقل یک سوم عمرش را تحصیل کند اما از مسئولیت اجتماعی ای که بر دوش پزشک است کمتر اطلاع دارند.


وزیربهداشت با اشاره به لزوم نمایش تصاویر زیبای پزشکی در کنار اتفاقات تلخ آن و همچنین خودداری از سیاه‌نمایی در مورد جامعه پزشکی گفت: با این حال گزارش هایی که به مسوولان کشور می رسد همواره نشان دهنده اعتماد جامعه به این قشر بوده و مجموعه عملکرد جامعه پزشکان در طرح تحول سلامت باعث افزایش اعتماد در نگاه مردم شده است.


وی  به فعالیتهای وزارت بهداشت در دوره اخیر نیز اشاره کرد و افزود: احداث ۲٥٨٦ تخت مراقبت های ویژه در این دوره که ٥٠ درصد کل تخت های مراقبت ویژه در طول تاریخ ایران است، اقدامی بی نظیر محسوب  می شود؛ به علاوه اینکه با اقدامات انجام شده هم اکنون به ازای هر ۳۰۰۰ نفر یک مراقب سلامت وجود دارد و پرونده الکترونیک برای ٥٠ میلیون ایرانی ایجاد شده است.

 هاشمی در این مورد یادآور شد: طی سال گذشته در استان کهگیلویه و بویراحمد مرگ و میر نوزاد و مادر نداشتیم؛ در کرمان نیز طی دو سال گذشته این میزان صفر بوده است.

وزیر بهداشت همچنین با تاکید بر لزوم تمرکز بر موضوع بیمه و بودجه و حقوق مردم، اضافه کرد: فقط ٢٠ درصد تولیت در اختیار وزارت بهداشت است و مابقی آن به عهده دستگاه های اجرایی دیگر است؛ مشکلات مردم در موضوع غذا، هوا، آب آشامیدنی بسیار زیاد است و نباید مخفی بماند؛ البته این شفاف سازی نباید در جهت مایوس کردن مردم باشد.

وی اقدامات این وزارتخانه را برای کنترل بیماریهای واگیر مثبت ارزیابی کرد و گفت:  آمار مبتلایان بیماری مالاریا که در سالهای گذشته در کرمان بالغ بر هزار نفر گزارش می شد اکنون به شش نفر رسیده که همین تعداد نیز به دلیل انتقال بیماری از کشورهای همسایه بوده است.

هاشمی  به مساله کمبود تختهای بیمارستانی در کشور  نیز اشاره و تصریح کرد:  ما از نظر نیروی انسانی دچار کمبود هستیم و با وجود داشتن قشر تحصیل کرده، همچنان نیازمند پزشک و دندان پزشک و متخصصان بین رشته ای به ویژه در مناطق محروم هستیم.

به گزارش وبدا، وزیر بهداشت در پایان با تاکید بر اهمیت پرهیز از بخشی‌نگری در پزشکی، عنوان کرد: برخی صنوف فقط خود را می بینند اما در این حوزه همواره باید تمام جامعه پزشکی و مردم در نظر گرفته شوند؛ طرح تحول سلامت در این مدت توانسته است تا حدی مشکلات مردم را حل کند؛ در این مدت ما در پرداختی از جیب مردم و توزیع و کنترل دارو با حدود  ۴۲درصد کاهش روبه رو بوده ایم و نوسازی ۳۰هزار تخت و احداث ۲۱هزار تخت بیمارستانی ظرف دو سال اخیر، تامین ۲۵۸۶ تخت مراقبت های ویژه و احداث ۲۱ پایگاه اورژانس هوایی از جمله اقدامات این سالها است.

منبع: ایسنا

نظرات
آخرین اخبار