موفقت بانک مرکزی با کلیات تشکیل صندوق توسعه سرمایه گذاری استان ها | فراتاب
کد خبر: 3745
تاریخ انتشار: 30 مرداد 1395 - 16:00
تاجگردون خبر داد
رئیس کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی گفت که بانک مرکزی با کلیات طرح تشکیل صندوق سرمایه گذاری در استان ها موافقت کرده است.

فراتاب-گروه اقتصادی: به گزارش فراتاب و به نقل از ایرنا، غلامرضا تاجگردون روز شنبه در جلسه شورای برنامه ریزی و توسعه استان اردبیل افزود: اولویت تشکیل صندوق توسعه سرمایه گذاری استان های کمتر توسعه یافته با میانگین درآمدی پایین در نظر گرفته شده است.یکی از ظرفیت های صندوق سرمایه گذاری اختیار جابجایی منابع است تا از این طریق، بخشی از سهم صندوق به رفع معضلات موجود در استان ها مانند اشتغال اختصاص یابد.
وی افزود: بخشی از اعتبار این صندوق شامل سرمایه ثابت است که تامین آن از محل صندوق توسعه ملی، بخشی از سوی بانک ها و بخشی از سوی استان ها خواهد بود چرا که بدون مشارکت استان ها این طرح پیش نخواهد رفت.
رئیس کمیسیون برنامه و بودجه مجلس بیان کرد: پیشنهادها در قالب برنامه ششم توسعه ارایه خواهد شد و همه نمایندگان باید در این زمینه همکاری داشته باشند تا استان های با شاخص اقتصادی پایین، توسعه یابند.
او همچنین اضافه کرد: کمک های فنی و اعتباری و وجوه اداره شده در اختیار استان ها نیست و اعطای اختیار دایمی در این زمینه به استان ها به تصویب کمیسیون برنامه و بودجه و مجلس رسیده و در انتظار تایید شورای نگهبان قانون اساسی است.
تاجگردون عنوان کرد: یکی از ظرفیت های صندوق سرمایه گذاری اختیار جابجایی منابع است تا از این طریق، بخشی از سهم صندوق به رفع معضلات موجود در استان ها مانند اشتغال اختصاص یابد.
وی گفت: در استانی مانند اردبیل تنها 2 صندوق توسعه روستایی شکل گرفته ، در حالی که 10 شهرستان دارد و دلیل این امر نبود منابع اعتباری مورد نیاز است و با اجرای این قانون مشکلاتی از این دست برطرف خواهد شد.
نماینده گچساران و باشت در مجلس شورای اسلامی با تاکید بر لزوم توجیه نمایندگان و همکاری دولت در مسایلی از این دست افزود: دولت ها نگاه متمرکز دارند و کمتر حاشیه ها مد نظر قرار می گیرد مگر اینکه مسوولان منطقه ای پیگیر باشند و در این راستا در قانون اصلاح بودجه 2 تبصره مهم تصویب شد.
او تشریح کرد: نحوه تثبیت نرخ ارز و محاسبه مازاد آن یکی از موارد بود و کمیسیون برنامه و بودجه راهکار مناسبی ارایه کرد که می تواند دغدغه های اقتصاددانان را برطرف کرده و هم بدهی دولت به سیستم بانکی (400 هزار میلیارد ریال) را بدون تغییر سیستم پولی و ایجاد تورم سامان دهد.
تاجگردون اضافه کرد: 300 هزار میلیارد ریال از جمله در قانون رفع موانع تولید تصویب شده بود که در این محل نیز حفظ شد اما استان ها باید خواستار رفع مشکلات واحدهای تولیدی از سوی بانک ها با استفاده از این محل باشند.
وی بیان کرد: 400 هزار میلیارد ریال اوراق قررضه در سطح کشور تصویب شده که شهرداری ها نیز می توانند از آن بهره بگیرند و شهرهای با جمعیت کمتر از 20 هزار نفر در اولویت قرار داده شدند.
رئیس کمیسیون برنامه و بودجه مجلس گفت: کمکی که هم اکنون شهرداری های کل کشور دریافت می کنند حدود پنج هزار میلیارد ریال است و باید همه مسوولان امر بسیج شده و از این امکانی که برای دولت فراهم شده، بهره برده و همه مناطق کشور به یک میزان از این پیشخوری سهم داشته باشند.
او تشریح کرد: 11 استان از جمله اردبیل جزو مناطق کمتر توسعه یافته کشور هستند و ردیف توازن منطقه ای برای کمک به آنها در نظر گرفته شده بود اما پایین بودن درآمد سرانه در استانی مانند اردبیل با وجود ظرفیت های بسیار در زمینه های مختلف، نگران کننده است.
تاجگردون ادامه داد: همه ملت ایران از جمله در شهرستان محرومی مانند گرمی، نمین و سرعین باید به اندازه کلانشهرها از محل فاینانس، اوراق قرضه و اوراق مشارکت برخوردار شوند و تامین زیرساخت های گردشگری و استفاده از منابع طبیعی در دستور کار قرار گیرد.
وی افزود: طی مجوزی چند ساله باید در آمدهای ناشی از آب های گرم معدنی در شهرستانی مانند سرعین، در همان منطقه هزینه شود که می تواند در صورت برنامه ریزی مناسب تحولی در سیمای استان های محروم ایجاد کند.
نماینده گچساران و باشت در مجلس با اشاره به پروژه راه آهن اردبیل- میانه گفت: پروژه های نیمه تمامی از این دست از جمله در زمینه آب نیز در دیگر استان ها وجود دارد که دلیل آن عدم تراکم منابع سرمایه گذاری می باشد و برای رفع این مشکل صندوقی تعریف شده است.
او اضافه کرد: منابعی که برای راه آهن، عوارض جاده ای، فاینانس در نظر گرفته می شود باید به همین محل بازگردانده شود و سرمایه اولیه صندوق 10 هزار میلیارد ریال تعیین شده است و یکی از راه های نجات پروژه های بزرگ این محل می باشد.
تاجگردون قول مساعد مبنی بر پیگیری تامین اعتبار پروژه راه آهن اردبیل داد و عنوان کرد: اگر طرح اتصال خط آهن شمال و جنوب به اتمام برسد و تنها 30 درصد کالاهای صادراتی از این منطقه جابه جا شود، به اندازه مجموع درآمدهای نفتی می توانیم درآمد داشته باشیم اما تصمیم گیری های غیرمنطقی چنین فرصت هایی را از بین برده است.
وی در پایان سفر سه روزه اعضای کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی به استان اردبیل را مثبت ارزیابی کرد و گفت: آشنایی نمایندگان با مشکلات استان های مختلف می تواند منجر به تعریف نسخه ای واحد برای دردهای مشترک شود.

نظرات
آخرین اخبار