غلبه بر آلزایمر با رژیم غذایی سالم و ورزش | فراتاب
کد خبر: 3744
تاریخ انتشار: 31 مرداد 1395 - 01:40
تجمع پروتئین های بتا آمیلوئید و تاو (tau) سبب تشکیل پلاک بین سلول های عصبی می شوند و سیگنال دهی مغز را مختل می کنند. تشکیل پلاک مهم ترین عامل ابتلا به آلزایمر است.

به گزارش فراتاب، مطالعات جدید نشان می دهد پروتئین های مسبب آلزایمر با رژیم غذایی سالم و ورزش کاهش می یابند.

این مطالعه که توسط محققان دانشگاه یو سی ال ای در آمریکا صورت گرفته است ، نشان می دهد رژیم غذایی مدیترانه ای، فعالیت بدنی منظم و شاخص توده بدنی طبیعی از تجمع 2 پروتئین بتا آمیلوئید و تاو (tau) که عامل اصلی آلزایمر هستند در افراد مبتلا به مشکلات خفیف حافظه جلوگیری می کند.

تجمع پروتئین های بتا آمیلوئید و تاو (tau) سبب تشکیل پلاک بین سلول های عصبی می شوند و سیگنال دهی مغز را مختل می کنند. تشکیل پلاک مهم ترین عامل ابتلا به آلزایمر است.

در این مطالعه بر رژیم غذایی مدیترانه ای تاکید شده است. رژیم مدیترانه ای به طور معمول شامل چربی های اشباع نشده مانند روغن زیتون، آجیل و آووکادو، غلات سبوس دار، همراه با سبزیجاتی مانند کرفس، اسفناج و هویج است. ماهی نیز اهمیت ویژه ای در این رژیم غذایی دارد. در رژیم غذایی مدیترانه ای جایی برای گوشت قرمز، غذاهای فرآوری شده و قندهای مصنوعی وجود ندارد.

بیماری پیشرونده آلزایمر شایع ترین نوع زوال عقل است که باعث اختلال در حافظه، تفکر و رفتار فرد می شود.

طبق گزارش سازمان جهانی بهداشت، آلزایمر در زمان حاضر مهم ترین دلیل از کار افتادگی سالمندان در سراسر جهان است. هزینه نگهداری از بیماران مبتلا به آلزایمر در سراسر جهان حدود 605 میلیارد دلار است که معادل یک درصد از تولیدات ناخالص داخلی کل جهان است.

از هر سه سالمند در سراسر دنیا، یک مورد بر اثر آلزایمر یا دیگر انواع زوال عقل، جان خود را از دست می دهد.

بررسی های محققان مرکز آلزایمر آمریکا نشان می دهد که احتمال ابتلای زنان به آلزایمر پس از 60 سالگی، 2 برابر سرطان سینه است. در ادامه تحقیقات آمده است که احتمال ابتلای زنان به آلزایمر پس از 60 سالگی یک به 6 است؛ در حالیکه این رقم در مردان یک به 11 است.

نتایج این تحقیقات در نشریه American Journal of Geriatric Psychiatry منتشر شده است.

منبع: ایرنا

نظرات
آخرین اخبار