کد خبر: 373
تاریخ انتشار: 5 اسفند 1394 - 20:40
آسمان سوریه میزبان هواپیماهای 8 کشور است. در زمین این کشور نیز جنگ نیابتی و حمایت از نیروهای مطلوب کشورها در جریان است. عربستان سعودی با تحویل موشک به برخی از گروهای شورشی و تروریستی فضای جنگ داخلی این کشور را بحرانی تر می کند

فراتاب ـ عادل جبیر، وزیر خارجه عربستان در مصاحبه با هفته‌نامه آلمانی اشپیگل گفته است که کشورش قصد دارد موشک​های زمین به هوا در اختیار اپوزیسیون میانه رو مخالف اسد قرار دهد. این موشک​ها قادرند هلی​کوپترها و هواپیماهای جنگی رژیم بشار اسد را سرنگون کنند.

وزیر خارجه عربستان تاکید کرد: «تحویل این موشک​ها توازن قدرت را در سوریه تغییر خواهد داد، درست مثل زمانی​ که توازن قوا را در جنگ افغانستان (دوره اشغال توسط شوروی سابق) تغییر داده بود.»

هواپیماهای جنگی روسیه و رژیم سوریه هر روز مواضع شورشیان را بویژه در شمال غربی کشور و در اطراف شهر محاصره‌شده حلب بمباران می​کنند. مخالفین رژیم اسد در مقابل برتری نظامی مسکو و بمباران هواپیماهای جنگی روسیه ناتوانند.

جبیر در مصاحبه خود با اشپیگل تاکید کرد که روسیه با مداخله خود قادر نیست رژیم اسد را در درازمدت حفظ کند. بشار اسد باید کناره​گیری کند تا آغاز یک روند سیاسی در سوریه را ممکن سازد. گزینه دیگر به گفته جبیر این است که جنگ سوریه ادامه یابد تا اسد شکست بخورد. وزیر خارجه عربستان تصریح کرد که کشورش آماده است در صورت درخواست کشورهای ائتلاف تحت رهبری آمریکا علیه گروه دولت اسلامی (داعش) در سوریه وارد عمل شود.

خبرگزاری رویترز پیش از این با استناد به اظهارات دو تن از فرماندهان شورشی سوری (۱۲ فوریه/ ۲۳ بهمن) گزارش داده بود که مخالفین بشار اسد از دولت​های خارجی حامی موشک​های زمین به زمین از نوع گراد "Grad" تحویل گرفته​ اند.

شورشیان مخالف رژیم اسد تاکنون چندن بار تحویل موشک​های زمین به هوا را نیز درخواست کرده‌اند. به گفته آنان تحویل این گونه موشک​ها بسیار حیاتی است چون با استفاده از این موشک​ها می‌توان جلوی حملات جنگنده​های روسیه در حلب را گرفت.

تصرف شهر شدادی توسط کردها

سازمان دیده بان حقوق بشر سوریه روز جمعه (۱۹ فوریه/ ۳۰ بهمن) اعلام کرد که نیروهای کرد سوریه موفق شدند یکی از آخرین پایگاه​های مهم گروه دولت اسلامی در استان حسکه واقع در شمال شرق سوریه را تصرف کنند.

گروه "یگان‌های مدافع خلق" (ی‌پ‌‌‌‌گ)، شاخه نظامی حزب کردی "اتحاد دموکراتیک" سوریه توانست با حمایت هوایی ائتلاف بین ​المللی به رهبری آمریکا کنترل شهر شدادی را به دست بگیرد. یگان​های مدافع خلق گروهی است که از طرف ترکیه متهم به اقدامات تروریستی در آنکارا شده است.

"یگان‌های مدافع خلق" که رابطه تنگاتنگی هم با حزب کارگران کردستان "پ‌ک‌ک‌" دارد. از نگاه دولت ترکیه همانند "پ‌ک‌ک" یک گروه تروریستی است.

هشدار اولاند درباره بروز جنگ بین روسیه و ترکیه

فرانسوا اولاند، رئیس‌جمهور فرانسه در مصاحبه با رادیو "فرانس اینتر" در مورد خطر بروز جنگ بین روسیه و ترکیه هشدار داد. اولاند در این مصاحبه که ۱۹ فوریه انجام شد تاکید کرد، برای جلوگیری از این جنگ احتمالی اقدامات لازم و ضروری را باید انجام داد.

در چند روز گذشته ارتش ترکیه مواضع کردهای "یگان‌های مدافع خلق" را در مناطق مرزی شمال سوریه هدف قرار داد. روسیه نیز از ماه سپتامبر سال گذشته میلادی (۲۰۱۵) در حمایت از ارتش سوریه، مواضع جهادگرایان و دیگر شورشیان این کشور را بمباران می‌کند.

اکنون روسیه و ترکیه در قبال سوریه به شدت در مقابل هم موضع گرفته‌اند. روسیه ترکیه را به خاطر حمله به شبه‌نظامیان کرد سوریه متهم به حمایت از "تروریسم جهانی" کرده است. وزارت امور خارجه روسیه در بیانیه‌ای در این باره اعلام کرده است که "روسیه با نگرانی اقدامات خشونت‌آمیز دولت ترکیه در کشور همسایه را دنبال می‌کند".

 

منبع: دویچه وله

نظرات
آخرین اخبار