آیا کاکتوس عوارض وای فای را از بین می برد؟ | فراتاب
کد خبر: 3703
تاریخ انتشار: 28 مرداد 1395 - 17:30
امروزه وای فای و استفاده از آن به بخشی از زندگی اجتماعی همه ما بدل شده و فرار از آن هم بی معنی و نا شدنی است.
به گزارش فراتاب، اما با توجه به خطراتی که دارد تنها اقداماتی که در این زمینه می توان انجام داد، اینکه تا حد ممکن از سرچشمه پخش و انتشار سیگنال های وای فای دوری کنیم و مطمئن شویم، مدت زمان زیادی را در نزدیکی میزی که مودم روی آن است نمی گذرانیم. در رابطه با خطرات این امواج و راه های در امان ماندن آن با یک متخصص مغز و اعصاب به گفت و گو نشسته ایم.
 
دکتر فرامرز امیری متخصص مغز و اعصاب در گفت و گو با جام جم آنلاین بیان کرد : امواج وای فای در واقع امواج الکترومغناطیس که نوعی امواج رادیویی محسوب می شود هستند که از یک مودم به گیرنده (لپ تاپ ، موبایل و...) متصل می شوند .
 
شدت تماس فرد با امواج وای فای به مراتب از امواج رادیویی فرکانسی بیشتر است و این معمولا به فاصله فرد از مودم ارتباط نزدیک دارد.طی سالیان اخیر برای همه گیر شدن وای فای حتی در مدارس و مناطق عمومی و مناطقی که اصلا مورد نظر ما نیست تحت تاثیر امواج قرار می گیریم دانشمندان تحقیقاتی را انجام داده اند .
 
وی افزود : کارشناسان معتقدند ممکن است بر اثر این امواج انسان ها در زمینه اختلال شناختی و عدم تمرکز ، بی خوابی ،عدم رشد و نمو اطفال بخصوص در دوران جنینی، اختلال در کار کرد مغز ،خانم ها را بیشتر تحت تاثیر قرار می دهد ،کاهش باروری ، کاهش اسپرم و در نتیجه نازایی،تپش قلب ، افزایش استرس دچار مشکل شوند و بررسی های خیلی زیادی انجام شده است ، نزدیک به 150 بررسی در رابطه با خطرات وای فای که یک نوع امواج رادیویی است صورت گرفته تا تاثیراتش بر بدن انسان را تشخیص دهند .
 
نتایج نهایی که از این بررسی ها بدست آمده است دریافتند که ترس و خطرات امواج وای فای به آن میزانی که در جامعه القا شده است نیست و در بسیاری از موارد بی خطر و یا آنقدر کم خطربوده که قابل توجه نیست ، میزان تاثیر امواج وای فای و انرژی که مننقل می شود به مغز از حد استاندارد بالاتر نبوده و جای ترس و نگرانی وجود ندارد .
 
امیری اظهار کرد: مثلا ممکن است مودم خانه خود را خاموش کنیم اما مودم خانه های دیگر روشن باشد ، باز هم اینگونه امواج ، بدن را تحت تاثیر قرار می دهند یا مثلا وقتی خواب هستید با وای فای کاری ندارید اما چون مودم روشن است تحت تاثیر امواجش قرار می گیرید .این مسائل یکسری نگرانی در جامعه ایجاد کرده است .تحقیقات انجام شده در مدل های حیوانی و گیاهی صورت گرفته است مثلا بررسی کردند که در محیط یک گلخانه گیاهانی که تحت تاثیر امواج وای فای هستند رشد کمتری نسبت به گیاهان دیگر دارند.
 
ناگفته نماند که ممکن است به میزان قابل تاملی اختلالاتی را برمغز وارد کند این اختلالات بصورت فراموشی ، بی خوابی ، اضطراب و گاهی تپش قلب در انسان نمایان می شود. ترسی وجود داشت که امواج وای فای سرطان زا است و باعث سرطان مغز و ارگان های دیگر می شود نکته قابل ذکر این است که بررسی های انجام شده در این باره هنوز سرطان زا بودن امواج وای فای را ثابت نکرده اند . خطر وای فای برای کودکان را تنها باید با خاموش کردن دستگاه های منتشر کننده سیگنال و دور کردن آنها از کودکان و همچنین آموزش خطرات آنها برای کودکان به حداقل رساند.
 
این متخصص مغز و اعصاب متذکر شد : توصیه می شود فاصله مودم با گیرنده (لپ تاپ و موبایل و...) بیش از 1.5 متر باشد . یکی از ساده‌ترین روش‌های کاهش خطرات این است که لپ‌تاپ، موبایل و تبلت‌ها را در نزدیکی بدن‌ نگه نداریم و بعد از اینکه کارمان با این وسایل تمام شد، از آنها فاصله بگیریم. اگر از این دستگاه‌ها استفاده نمی‌کنیم لزومی ندارد که از صبح تا شب در اطراف‌مان روشن باشند. پس به سرعت آنها را خاموش کنیم تا ضمن استفاده از تکنولوژی، سلامتی‌مان به خطر نیفتد.
 
ولی واقعیت این است که امواج وای فای وقتی پخش شوند در همه جا هستند. حتی اگر در زمان شب مودم خود را خاموش کنید، باز هم تحت تأثیر امواج وای فای که از خانه همسایه می آید هستید. پس هیچ چیز نمی تواند جلوی نفوذ 100 درصدی وای فای را بگیرد.
 
وی در پایان افزود:چندی پیش در فضای مجازی خبری بسیار دست به دست همه می چرخید ، مطلب از این قرار بود که اگر گلدان با کاکتوسی را در اطراف مودم قرار دهیم امواج خطرناک وای فای را به خود جذب می کند .
 
 خیر اینگونه نیست و این مطلب به هیچ عنوان صحت علمی ندارد چرا که این امواج امواج کوری هستند که بصورت پالس منتشر می شوند و کل محیط را بصورت شعاع های مختلف تحت تاثیر قرار می دهند و هرچه دور تر شویم قطر دایره بیشتر خواهد شد و فقط میزان تماس ما با امواج کم می شود .
منبع: جام جم
نظرات
آخرین اخبار